Hej

jag har köpt en sådan
https://www.elfa.se/sv/multifunktio...MIpo7RiJ-R5AIVTaWaCh1Orwd6EAAYASAAEgIUp_D_BwE

tänkte ha den vid min grind då jag ska passera ut men jag får den inte att fungera. Den reagerar då jag rör min hand förbi den men grinder öppnar sig ej. Har jag kopplat fel och hur ska jag koppla? har just nu ett 5 ledare som går fram till den

Blå = Minus
Vit = Plus
Svart = NO
Röd = Common
Brun = ej insatt nånstans

Har jag kopplat fel?

tacksam för hjälp :D

Den ska enbart fungera till att känna av min bil då jag ska passera ut.

Jag tror du behöver komplettera med information om vad du kopplat sensorn till? Dvs. din "grindöppnare"?

Det har suttit en annan givare där tidigare men den har gått sönder, så köpte denna den ska enbart fungera som en sensor som säger åt grinden att öppna sig. Jag tänker mest på om jag kopplat in den fel, hur det ser ut i andra ändan har jag ingen aning om.

Man är för dum för sådant

Det är en grind öppnar sig med hjälp av små taggar men har även denna funktion för sådana som är inne hos mig och ej har en sådan. Tagg

har du någon inkopplingsmanual för grindöppnaren? Din sensor fungerar säkert, men den måste ju signalera på rätt sätt till den öppnare. Lägg gärna upp vad du kan hitta om öppnaren. Lägg upp lite om den gamla sensorn också.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Är det exakt denna du köpt? XUX0ARCTT16

För i sådana fall är det en "Thru-beam system" (enl manual på elfas sida), = en sändare och en mottagare. Då måste du komplettera med en mottagare.

Men då du skriver att den har NO och Common anslutningar så verkar det vara en "Diffuse" givare = sändare och mottagare i samma kapsling.
Troligtvis har du en signal ut från grindsystemet, som skall tillbaka via denna givare. Så den signalen borde kopplas på Common och NO.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kolla så att du har en PNP om det satt det innan, annars kommer det inte fungera då du får fel signal tillbaka även om du kan mäta upp den så kan den inte manövrera det som den är tänkt till.

Enligt artikelnumret och PDF i länken ska du ha två enheter, en sändare och en mottagare, för att det skall fungera, det är dessutom reläutgång med växlande kontakt så den kan du använda som både PNP (sluter till +) och NPN (sluter till -).

Det verkar som om den grej som TS har är en mottagare då det verkar som om det finns reläutgång.
TS skriver att fotomokajuppen fungerar när man håller handen för, men grinden öppnar inte.

Om TS kortsluter mellan COM och NO så ska grinden öppnas, öppnas den inte så är det fel / felkopplat på grinden.

Lite mer feedback från TS så är det här snart fixat.

Protte

5
Du har kopplat fel.
Brun och blå är spänningsmatningen.
Grå vit och svart är kontakterna och det är ett växlande relä.
Grå är common dvs där lägger du in signalen som du vill ska gå till grindöppnaren. Därefter får du välja om du ska ha NO (normaly open) eller NC (normaly closed)
Svart är NO
Vit är NC
det är en multifunktionsgivare så den funkar med eller utan reflex eller med en mottagare .
Beroende på vilket avstånd och vinkel du har emot objektet så får du välja med eller utan reflex eller mottagare , avstånden står på kartongen. Tror att det är nånstans runt 0,3 vinklat, ~1m vinkelrätt mot objektet och flertalet meter med reflex och ännu längre med en mottagare.
När du har monterat den så tryck på teach i 3 sek så den lär sig omgivningen, därefter trycker du på teach igen i max en sekund så ser du vilket driftmode den har.

5
Hmm var kanske lite snabb i mitt svar, det är en version med plintar och du har en befintlig kabel med dessa färger? I sådana fall måste du ta reda på vad parterna i kabeln har för funktion.
Plint 1 och 2 är spänningsmatning 3 NO 4 common och 5 NC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.