M
mendelsohn: [citat] Visst är det enkelt, även för mig liksom för många andra som inte är "elektriker" :) Men tanken på fjärrströmbrytare är klockren, tack för all input!
4 svar · 2,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Omöjligt att säga, såvitt jag vet definieras dessa benämningar för varje projekt
1 svar · 1,2k läst
G
Gamla gubben: Här kommer en senkommen kommentar. Jag har stött på en liknande installation i en lägenhet. Det gjordes en stor renovering av ytskikt, golv och elsystem. Lägenheten hade ej skyddsjordade uttag i samtliga rum utom köket, där alla uttag var skyddsjordade. Vi valde att byta alla uttag till skyddsjordade. I sovrummet upptäckte vi, precis som TS, att det fanns en oansluten gul/grön tråd i
11 svar · 6,3k läst
·
The_Andy_Pandy
The_Andy_Pandy: Tack, då har man lärt sig något nytt! Man blir alltid lika imponerad av kunskapen i detta forum.
4 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Och den ska ligga mitt emellan 2 slingor för att annars kommer den att känna V-kabelns temp direkt och golvet blir inte varmt
4 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Jag håller med om stort nej x 2. Men om enfasmatning ingår i samma grupp som trefasmatningen, att den alltså matas via en av säkringarna i trefasmatningen. Då tror jag man skulle kunna överväga att mildra ett av ”nejen”. Om man ex. tänker sig att trefas matningen som styrs av tryckgivaren kan ses som tandtrådar till pumpen, och du samtidigt har obruten fas från samma grupp, som ex
3 svar · 2,8k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Pahlen som jag tycker känns som en mer seriös leverantör av poolutrustning skriver såhär om installation av deras 3kW 1-fas värmare, nämner inget om att man riskerar livet om man badar i poolen. [bild]
18 svar · 8,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Tex EKLK/EQLQ, FKLK/FQLQ & vissa RKK/RQQ får förläggas i rör i mark, se kabelguider, https://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/fileLibrary/Download_540172017/Sweden/files/Kabelguiden_2018_1.pdf http://media.draka.se/2018/01/Draka_Kabelkatalog_2018.pdf
21 svar · 7,0k läst
·
E
etompau: Inte omöjligt. Klipp loss kablarna från kretskortet och skruva in dom in den nya trafon.
24 svar · 3,8k läst
·
N
Nybergzzz: Jag har också problem med mina g4 stift downlights i badrum. 2st fungerar ej och har köpt nya led g4 stift som ej fungerar. Har även en taklampa som är kopplad t samma strömbrytare och den fungerar.
16 svar · 36,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Mät också om du har någon förbrukning över grupperna när inga kända förbrukare är igång.
4 svar · 4,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nja, om man inte väljer en förskräckligt liten dosa och accepterar dubbelt så många kopplingspunkter (wagos), så går det ju. Men visst, det är ju såpass dumt, dåligt och oseriöst att man verkligen inte gör det så länge det finns något slags rimligt alternativ. Än så länge har jag alltid klarat mig med att byta kabel åt ena hållet, lyckas sträcka ut kabeln i någon
24 svar · 5,1k läst
·
Ymer
Ymer: [citat] Nej det är inte fasligt långt. Fristående toabyggnad som bara är 10 meter bort. Totalt sett kanske 15 meter till AP och två ytterväggar i vägen.
9 svar · 1,7k läst
E
etompau: Den fabriken har man kört förbi många gånger. Ligger i Hököpinge. Har använt deras mindre klammer 3-5 mm i grå färg, dessa har funkat OK. Seg och hållbar plast.
48 svar · 10,7k läst
·
K
KPL: [citat] Jag kollar upp det, tack!
2 svar · 1,5k läst
·
GoC
GoC: Du får naturligtvis mäta vilken av dom olika kablarna som är fas istället för att gissa. Brukar vara mycket enklare då
3 svar · 1,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den får användas även i ett gammalt rum med enbart ojordade uttag. Det är rummet som styr ifall en apparat ska skyddsjordas av säkerhetsskäl. (Däremot kan apparaten ställa funktionella krav på jordning för att t.ex avstörningsfilter ska fungera.) Detta är också under förutsättning av rummet fortfarande är helt isolerat från jord. Sedan får du själv bedöma risken för att man
2 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej då, kallt, mörkt och torrt är inga problem för slang med FK i. Men ska du ha flera lampor behöver du något att (vidare)koppla i, och slangändarna bör vara ganska täta mot dessa kopplingsutrymmen. Jag skulle gå över till kabel i detta utrymme. Även den kan läggas dold bakom fasaden.
3 svar · 2,2k läst
P
Anonymiserad 202214: [citat] Samma ledare som till belysning i nuläget :( Kablen sitter utanpå väggen i badrummet men kablen går mer eller mindre direkt från tak rakt in i fläkten
2 svar · 903 läst
·
tommib
tommib: En vettigt gjord skarv med Torix är utmärkt och behöver inte åtgärdas. Det är som sagt när man lägger till ledare eller blandar typer som det kan bli tokigt. Torix är också mindre förlåtande vid montaget jämfört med moderna toppklämmor. Det är helt enkelt lättare att göra rätt. Jag vet inte riktigt vilken debatt du oroar dig för angående Wago. De är utmärkta produkter när
10 svar · 9,7k läst
M
Mande178: Jag svarar mig själv... bara att byta plats på de smala slangarna. Gôtt å tvätta jobbkläderna i garaget!
1 svar · 1,6k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Får tyvärr inte redigera, men autocorrect ändrade visst texten där. "i ett senare läge beslutar dig för att Plejd inte var rätt system." skulle det stå, men jag tror att meningen framgick ändå.
4 svar · 3,0k läst
R
Raldin: Tack igen useless, säkringen löste alla problem.
5 svar · 960 läst
P
Peter_K: Elektriker har varit och felsökt efter att vi åkte hem och konstaterade att det var fel på spisen så den är nu utbytt.
11 svar · 5,7k läst
·
Müssli
Müssli: Jag var snabb och köpte en klammerpistol för starkströmskabel när den kom ut. Den var totalt kass... Man kan inte klamma nära ett hörn och klammerna är fula som stryk. Inte ens på en planka på vinden fungerar den eftersom underlaget måste vara stumt för att klamman ska åka ända in mot underlaget. Kan tillägga att klammerna som är godkända är plastbelagda.
5 svar · 5,4k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Skriver inte att Mikael_L har fel , vad fick du det ifrån ??? Skriver däremot att det vanligaste är att fasen dras till brytaren och tändtråden från brytaren Försöker också förklara att dra nollan + fas + jord inte orsakar kortslutning i elen hemma. Plus att det undelättar något fantastiskt om man vill göra elen till smart el. Men att förklara för TS att nollan + fas + jord
55 svar · 14,8k läst
·
L
LJN1954: Tackar för svar, då kör jag på 1,5 mm2. Det går men det hade varit smidigare med mindre kabelarea :)
3 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Om du har en trefaskabel (5-ledare) utdraget så är det ingen stor grej att dra in den i en liten undercentral och sen där ta ut trefas till pumpen och enfas till de saker som behöver det. Jag skulle satsat på det.
13 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.