Igår läckte det in vatten från grannen ovanför oss. Vattnet kom ut från köksskåpet ovanför diskbänken.

Idag när jag skulle tömma ur diskmaskinen och la handen på diskbänken fick jag en massa stötar i handen.

Det har hänt likadant för en vecka sen också med vattenläckan och min hyresvärd är meddelad och har varit här och tittat, men inte mer än så.

Det har luktat unket från köksskåpet där vattnet kommit ut och nu idag fick jag då ju även stötar från diskbänken.

Min grannes blandare har gått i sönder och det är därför vattnet kommit ner till mig.

Jag kan inget om sånt här, och det jag undrar mest är, är det farligt att det blir så här? Och borde inte säkringen slå ut ifall det nu kommit in vatten bakom tills sladdarna på diskmaskinen på något sätt?

Tacksam för svar och som kanske kan förklara på ett nybörjarsätt vad det är som händer när det blir så här.

Välkommen till forumet!
Det finns flera saker som kan ha hänt men någonstans får strömmen möjligheten att gå fel väg.
Vet du om det finns en jordfelsbrytare i elcentralen? Löser inte den eller någon säkring ut?
När du skriver stötar, är det riktigt kraftiga stötar eller är det mer som ett pirrande?

I vilket fall, då jag själv är privat hyresvärd är mitt råd att du säger till din hyresvärd att ta dit en elektriker omgående för att kolla över det. Du ska inte behöva göra något med det själv, och om du dessutom känner dig osäker på det så ska du inte ens försöka felsöka det själv.

Att bo i en bostad där man får stötar är absolut inte bra, och är det dessutom så att det finns barn och eller djur där så är det ännu värre då de av förklarliga skäl inte kan förstå risken.

Det finns elektriker här på forumet som kan hjälpa dig med felsökning om du vill, men då du skriver om en hyresvärd så bör denne omgående få dit någon som ser över anläggningen.

Rent teoretiskt skulle du kunna testa att sätta olika delar spänningslöst genom säkringarna och se om det slutar ge stötar, men jag vill absolut avråda från det då man inte ska skicka stötar i kroppen i onödan.

Är nog så att det gått fukt/väta i väggen/taket ner från ovan, säkert är det nog någon EL-dosa/vägguttag på väggen, då blir det inte direktkontakt till jord utan en mindre överledning som det heter, diskbänken är direkt förbunden med jord genom alla rör och då kan fenomenet inträffa mellan olika metalliska apparater . Det blir att kontrollera allt som har med EL att göra,. ta kontakt med ditt försäkringsbolag och diskutera vad som ska göras

Bjurran Bjurran skrev:
Välkommen till forumet!
Det finns flera saker som kan ha hänt men någonstans får strömmen möjligheten att gå fel väg.
Vet du om det finns en jordfelsbrytare i elcentralen? Löser inte den eller någon säkring ut?
När du skriver stötar, är det riktigt kraftiga stötar eller är det mer som ett pirrande?

I vilket fall, då jag själv är privat hyresvärd är mitt råd att du säger till din hyresvärd att ta dit en elektriker omgående för att kolla över det. Du ska inte behöva göra något med det själv, och om du dessutom känner dig osäker på det så ska du inte ens försöka felsöka det själv.

Att bo i en bostad där man får stötar är absolut inte bra, och är det dessutom så att det finns barn och eller djur där så är det ännu värre då de av förklarliga skäl inte kan förstå risken.

Det finns elektriker här på forumet som kan hjälpa dig med felsökning om du vill, men då du skriver om en hyresvärd så bör denne omgående få dit någon som ser över anläggningen.

Rent teoretiskt skulle du kunna testa att sätta olika delar spänningslöst genom säkringarna och se om det slutar ge stötar, men jag vill absolut avråda från det då man inte ska skicka stötar i kroppen i onödan.
Bjurran Bjurran skrev:
Välkommen till forumet!

Tack för svar och välkomnandet!
Det var som massa pirrande stötar, men skulle säga att dom kändes kraftigare än när man bara får en vanlig stöt för min hand har känts lite domnad sen det hände.

Ingen säkring har gått och jordfelsbrytaren har inte heller brutit ut.

Jag drog kopplingen mellan att det borde ha något med vattnet som läckt in att göra eftersom det hände dagen efter andra vattenläckan. Känner mig väldigt osäker just nu och vågar inte starta diskmaskinen igen så hoppar nog över egen felsökning också, hehe.

Jag bor i bostadsrätt och föreningen skulle skicka någon imorgon. Kände att jag ville söka lite svar här på vad som kan ha hänt, speciellt också eftersom jag har småbarn hemma och det känns rätt osäkert när man inte har koll på såna här grejer.

J jonaserik skrev:
Är nog så att det gått fukt/väta i väggen/taket ner från ovan, säkert är det nog någon EL-dosa/vägguttag på väggen, då blir det inte direktkontakt till jord utan en mindre överledning som det heter, diskbänken är direkt förbunden med jord genom alla rör och då kan fenomenet inträffa mellan olika metalliska apparater . Det blir att kontrollera allt som har med EL att göra,. ta kontakt med ditt försäkringsbolag och diskutera vad som ska göras
Vattnet rann över ett eluttag som finns ovanför vasken som jag dock inte använder. Utan diskmaskinen är kopplad bakom sig på något sätt.

Föreningen ska skicka hit någon imorgon att titta, och tills dess borde jag tänka på något särskilt?

Sitter kyl och frys på egen säkring? Isf kan det kanske hjälpa lite att stänga av strömmen till allt annat så länge, men då vi inte vet var det kommer från är det bara väldigt mycket gissning. Gissningar och el är ingen bra kombination.
Råkar du ha tillgång till en multimeter och kan mäta lite spänningar så kanske det kan ge en liten fingervisning om ifall spänningen försvinner, men du behöver få dit en elektriker som gör en ordentlig kontroll av det.
Givetvis bör det även kontrolleras så att du inte har fått fuktskador hos dig men det är en annan fråga än för elforumet.

Om du inte upplevt problemet med annat än diskmaskinen, ingen vattenkokare eller annan skyddsjordad apparat vid diskbänken, då är det lätt att misstänka att diskmaskinen saknar skyddsjord vilket den i så fall då har gjort hela tiden. Jag ser det som osannolikt att en vattenläcka kan orsaka detta, men kanske kan den påvisa just detta fel med diskmaskinen. Nåja, lite mätningar ger svar. Det krävs en herrejössesstöt för att lösa ut en JFB så strömmarna du upplever är små.

bara för att förtydliga, du höll alltså både i metall i diskmaskinen och diskbänken samtidigt?

Att vattenläckan ensamt skulle ha orsakat detta, verkar svårförklarligt. men man kan tänka sig diverse kombinationer av redan existerande fel och vattenläckan som skulle kunna ge den här typen av fel.

Ex: Antag att diskmaskinen saknar skyddjsord, tråden ligger lös inne i dosan för uttaget. Dosan har vattenfyllts av läckan, ström leds över från fas i dosan till skyddsjord via vattnet. OM jorden är inkopplad så blir det ingen spänning på diskmaskinen trots överöedningen. Så det krävs två fel för att ge den här effekten.

Fick du något besked från elektrikerna idag?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.