Om man har 15-20 m kabel (N1XV, förlagd direkt i mark) till en undercentral avsäkrat med 3x16A bör väl 2.5mm2 area funka (5x2.5mm2) för att uppfylla frånkopplingstid på 0,4s?
Finns en tabell i Elbasen men den är för 20A säkring vid 2.5mm2 kabel och även med högsta förimpedansen (700mOhm) blir det 28m, eller är det nått jag glömmer att tänka på?

/Andreas
 
Troligtvis räcker det
Men för att vara på den säkra sidan så är det bäst att göra en fullständig beräkning med aktuella värden vad gäller Zför och Ik3 för just din anläggning
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Finns mätmetoder för dessas parametrar beskrivna nånstans?
 
Zför kan du mäta med vattenkokarmetoden och sedan finns länkar till ledningsdimensionering och verktyget eldim i den klistrade tråden längst upp i forumet. Ik3 behöver du inte mäta upp.
 
  • Gilla
Dea_34
  • Laddar…
Eller begära att få dom ftån nätägaren
Det är det enklaste
 
U Uffe A skrev:
Eller begära att få dom ftån nätägaren
Det är det enklaste
Ok, jag trodde inte man kunde använda uppgifterna för anslutningspunkten när man hade undercentral efter huvudsäkringarna, men iofs borde skillnaden vara försumbar...
 
tommib
Du får ta med kabellängden till undercentralen i dimensioneringen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.