Hej.
Har köpt ett ip-klassat VÄGG-uttag för utomhusbruk.
Är det lagligt att sätta det i taket istället för på väggen?
Tänkte vattnet och gravitationen blir ju annorlunda då.
Inte som dom har testat.
Har köpt ett ip-klassat VÄGG-uttag för utomhusbruk.
Är det lagligt att sätta det i taket istället för på väggen?
Tänkte vattnet och gravitationen blir ju annorlunda då.
Inte som dom har testat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är i så fall kondens som är dess fiende. Jag skulle satt uttaget högt upp på väggen så att kondensöppningen hamnar på avsedd plats tyngdlagsmässigt. Om det kommer att sitta en stickpropp i när det regnar så försök skydda det lite mot direkt vattenstänk.
Ser inte sällan hur utomhusuttag för drift av vent.fläktar monteras på skorstenar. Så fritt som det överhuvudtaget går att få i en fastighet. Tror ingen har funderat över gravitationen när de under byggprocessen har monterats.
Skulle du mot förmodan få problem med kondensvatten så kan du ju borra ett hål på en eller två mm i locket så att vattnet kan rinna ut gärna nära ett hörn.
Och är det riktigt rätt , nej men jag skulle skita i det och göra ett hål.
Och är det riktigt rätt , nej men jag skulle skita i det och göra ett hål.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Men försök se till att detta hål inte ger åtkomst till spänningsförande delar med en strumpsticka etc. Man ska inte borra hål i apparater hur som helst.
Klicka här för att svara

