Har två brytare på var sin sida av en trappa till övervåningen. En uppe och en nere = trappkoppling
Vill nu byta den ena brytare till en dimmer men vet inte riktigt var trådarna ska sitta.
På brytaren så sitter trådarna som på bilden.
Svart tråd går in längst ner till höger =L
Hur kopplar jag in dimmern? Är det ens möjligt?
Vill nu byta den ena brytare till en dimmer men vet inte riktigt var trådarna ska sitta.
På brytaren så sitter trådarna som på bilden.
Svart tråd går in längst ner till höger =L
Hur kopplar jag in dimmern? Är det ens möjligt?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Du fick ett kopplingsschema för installationen av @Härryda2015 . Färgerna ger nog inte så säker vägledning. Jag är inte elektriker ska tilläggas, så mitt råd är att antingen kontakta en, eller att skippa dimmer.J Jolf skrev:
Du bör också lägga energi på att förstå varför du ska koppla enligt #2 och varför det är ekvivalent med #6. Visserligen är detta en relativt enkel och harmlös koppling som är svår att koppla fel på ett farligt sätt men jag tycker inte man ska börja glida på förståelsen.
Varför känner du att du kan lita på slumpmässigt valda människor på nätet med elen i ditt hus? Varför inte istället lägga några minuter på att förstå varför kopplingen är som den är och sedan veta att det blev rätt när du gjorde detta olagliga ingrepp?
Välkommen till forumet förresten!
Varför känner du att du kan lita på slumpmässigt valda människor på nätet med elen i ditt hus? Varför inte istället lägga några minuter på att förstå varför kopplingen är som den är och sedan veta att det blev rätt när du gjorde detta olagliga ingrepp?
Välkommen till forumet förresten!
Klicka här för att svara