Har två brytare på var sin sida av en trappa till övervåningen. En uppe och en nere = trappkoppling
Vill nu byta den ena brytare till en dimmer men vet inte riktigt var trådarna ska sitta.
På brytaren så sitter trådarna som på bilden.
Svart tråd går in längst ner till höger =L

Hur kopplar jag in dimmern? Är det ens möjligt?

• Bakstycke av en strömbrytare med en svart ledning inkopplad längst ner till höger, märkt med L.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går, kan denna vara till någon hjälp?

• Schematisk illustration av en elektrisk installationsguide för en apparat med kopplingsschema och anslutningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Jag ska inte koppla ihop dessa två på bilden. Brytaren ska bytas rakt av mot dimmern.

Jag har dessa färger i dosan:
Orange
Vit
Svart

Var i dimmern ska respektive färg in?

J Jolf skrev:
Jag ska inte koppla ihop dessa två på bilden. Brytaren ska bytas rakt av mot dimmern.
Du fick ett kopplingsschema för installationen av @Härryda2015 . Färgerna ger nog inte så säker vägledning. Jag är inte elektriker ska tilläggas, så mitt råd är att antingen kontakta en, eller att skippa dimmer.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Kanske vit till L, orange till den andra L och svart till våg med pil.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nåt mer förslag?

J Jolf skrev:
Nåt mer förslag?
Det är ett bra förslag i #6 stämmer bra mot #2 också.

tommib
Du bör också lägga energi på att förstå varför du ska koppla enligt #2 och varför det är ekvivalent med #6. Visserligen är detta en relativt enkel och harmlös koppling som är svår att koppla fel på ett farligt sätt men jag tycker inte man ska börja glida på förståelsen.

Varför känner du att du kan lita på slumpmässigt valda människor på nätet med elen i ditt hus? Varför inte istället lägga några minuter på att förstå varför kopplingen är som den är och sedan veta att det blev rätt när du gjorde detta olagliga ingrepp?

Välkommen till forumet förresten!

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur ska man kunna koppla enligt inlägg 2 när det är en vriddimmer man har köpt och inte en dosdimmer, dvs. det finns ingen separat strömbrytare?

tommib
TS har en befintlig trappkoppling, dvs det finns en till strömbrytare. Bilden i #2 visar exakt det som TS vill uppnå.

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Frågan är om TS har förstått det med tanke på inlägg 3.

tommib
Vilket är anledningen till mitt påpekande i #9

:)

Monterat och allt fungerar tack vare detta forum. Tack!

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.