Är det bara du som har tillgång till tomten så kör på
Har du familj och barn så gör det inte så om du bryr dig om dem
Tråkigt att du har den inställningen
Tycker du det är för dyrt att gå til tandläkaren också?
Använder du tobak, äter ute eller går på krogen?
Det är också dyrt.

Det är helt fel att man i inte får göra delar av elinstallation själv. Vissa påstår tom att det skulle vara olagligt. Så är det inte. Du behöver dock anlita en elinstallationsfirma och det du gör själv ska omfattas av företagets kontroll och vara del av deras egenkontrollprogram. Den som gör jobbet behöver inte vara anställd men den som kontrollerar ska vara det. Vad som gäller för ett enskilt företag är vad de själva skrivit in i sitt kvalitetssystem så här finns inga generella krav.

SKITSNACK.

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
SKITSNACK.
Vissa menar det, men det är många som anlitar underentreprenörer utan problem.
Har du ens funderat över vem som monterat centraler och apparater som används i en installation. Vem som CE-märker, UL-märker osv. För sådant behövs inga godkännande. Vad som krävs är ett hållbart kvalitetssystem där du kan visa att tillämpliga lagar och bestämmelser efterlevs. Samt naturligtvis att du genom egen uppföljning samlar bevis på att kvalitetssystemet håller. (även benämnt egenkontroll).

tommib
Eftersom du driver den här tesen så vore det trevligt om du kunde visa exempel på elfirmor som faktiskt har skrivit in i sitt EKP att beställaren får utföra arbeten själv. Firmor som jobbar mot privatpersoner då.

Ang apparater så omfattas de av annan lagstiftning, elsäkerhetslagen har ingenting med dem att göra så det är inte intressant att jämföra mot. Beställningsbyggda centraler vet jag inte men jag gissar att även de går under någon form av produktgaranti.

Jag tror iofs att du har rätt i att det är teoretiskt möjligt för en elfirma att skriva sitt EKP så att beställaren får göra i stort sett allt jobb (eller valda delar) men samtidigt tror jag inte att det görs i praktiken överhuvudtaget. Vad som sedan sker ute i verkligheten är en annan sak.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
10 000kr för ett heldagsjobb inklusive material av förmodad hög kvalité för ett jobb som kräver installationsbehörighet... Tycker det låter jättebilligt!

Hur många här inne har reflekterat över hur mycket ni själva kostar per dag när ni går till arbetet?

Och hur många tänker på att allt offertarbete som ska göras på företaget kostar pengar.

Förr offererades betydande jobb, nu har det skett en offertinflation på alla nivåer av jobb.

Enkelt uttryckt, offert = fastpris = något högre pris från leverantör men en försäkring mot oväntade kostnader för köparen= Risken ligger enbart på leverantören.

Innan ni sitter och påstår att ett jobb för 10K är dyrt tycker jag ni ska fundera över hur samhället är uppbyggt och vad en lön egentligen kostar. Vill ni kolla det så finns exempel på nätet.

Att Elektrikern vill gå på löpande gällande eventuell felsökning på gamla installationen förstår jag, det är inte helt ovanligt att det går både en och två dagar för att hitta alla hemmapulkopplingar och gamla strömläckande apparater i ett hem.

Brukar inte svara på forum då jag tycker nivån på diskussionerna allt för ofta håller en märkligt låg nivå! Hade varit riktigt kul att följa dessa trådar om man fick information i användarfältet vad personen som kommenterar jobbar med...

Vad jag jobbar med??!? El som egenföretagare..

Lycka till med era byggen!

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.