Jag behöver ett jordat uttag i garaget men det finns inget i närheten förrutom en jordad kabel som går förbi dörren på vägen till ett jordat uttag på ett annat ställe i källaren.

Får jag själv

1. Klippa kabeln
2. Sätta upp en dosa och däri koppla ihop så det möts tre jordade kablar med toppklämmor
3. Dra den nya kabeln till garaget
4. Koppla in kabeln i ett nytt jordat uttag

? Måste jag prata med en elektriker eller är detta nåt man kan göra själv om man någorlunda förstår vad man gör?

Det korta svaret är nej, det får du inte. Sedan är det inte så svår operation om du som du säger vet vad du gör.

Som sagt du får inte.

Men det är nog lite mer komplicerat. Om du klipper kabeln, så kommer trådarna inte att vara långa nog för att koppla ihop dem.

H hempularen skrev:
Som sagt du får inte.

Men det är nog lite mer komplicerat. Om du klipper kabeln, så kommer trådarna inte att vara långa nog för att koppla ihop dem.
Vad hade en elektriker gjort då? Det känns lite fånigt att dra en helt ny kabel.

Mikael_L
A Adkit skrev:
Vad hade en elektriker gjort då? Det känns lite fånigt att dra en helt ny kabel.
Det finns inga genvägar, bara att dra nytt åt ena hållet.

Jo en genväg finns, en ful fullösning (men inte alls förbjuden)
2 dosor efter varann, kanske 2 dm mellan ...

edit:
EN gång lyckades jag lösa det genom att sätta dosan precis där kabeln gjorde en 90° böj mitt på väggen, Och jag har för mig att jag även lyckades stjäla ett par cm till på något vis, kanske gjorde jag en något större radie på en böj i närheten eller vad det nu var jag hittade på.
Men i princip funkar aldrig något sånt här, byte av kabel åt ett håll är det som regel som gäller.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
A Adkit skrev:
2. Sätta upp en dosa och däri koppla ihop så det möts tre jordade kablar med toppklämmor
Går hur bra som helst att sätta en dosa, det blir lite korta tampar i dosan men kan skarvas hur många ggr som helst i dosan bara det finns plats för kopplingstyckena.

tommib
Hur lång kabel rör det sig om då?
Jag skulle säga att det känns lite fånigt att hålla på tills fingrarna blöder med att försöka få ihop det i en dosa om det är två meter kabel som behöver bytas.

En annan aspekt som behöver vägas in är om det är lämpligt att grena av den här gruppen. Vad matar den? Vad ska du mata med det nya uttaget? Är det omöjligt att dra fram en ny matning från elcentralen?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur lång kabel rör det sig om då?
Jag skulle säga att det känns lite fånigt att hålla på tills fingrarna blöder med att försöka få ihop det i en dosa om det är två meter kabel som behöver bytas.

En annan aspekt som behöver vägas in är om det är lämpligt att grena av den här gruppen. Vad matar den? Vad ska du mata med det nya uttaget? Är det omöjligt att dra fram en ny matning från elcentralen?
Det är en kabel som går till ett enskilt uttag som jag vill dela till garaget där jag skall sätta ett dubbelt uttag. Jag skall bara köra en gersåg/cirkelsåg och en dammsugare så det är inte direkt stort ingrepp.

Frågan om jag får är ju avklarad men frågan om jag borde göra det ändå eftersom det inte verkar vara någon som skadats av det står kvar.

H hempularen skrev:
Som sagt du får inte.

I teorien kan man sätta 3 st Wago 221-5 där den klippta kabeln sitter i dom yttre.
Mem skall du ändå lägga till ett uttag så byt den ena längden då du får någon Dm att koppla med.

Det här är ett bra exempel på där en eller flera bilder vore bra för att hjälpa oss att ge bra svar.
Det kanske inte är så komplicerat som det verkar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.