El
Mikael_L: [citat] Trångt där bakom värmepumpen ... ;) Men visst, på vänster sida hade jag kunnat kört med raka rör och synlig kabel i böjarna.
perka99: Behöll befintlig kabel men körde med böj och vp rör upp till den nya kopplingsdosan. Ska fräsa in flexslang ovanför kopplingsdosan och dra fk kabel. Ska även fästa kopplingsdosan ordentligt
Bo.Siltberg: En gul slang är gul och ofta betydligt grövre än kabeln, dvs ger lite marginal för maskinisten att se den. Andra färger kräver gult markeringsband 10 cm ovanför.
GK100: [citat] Det går bra med vilken som till 1, 3, 5. Den blå kan du klippa änden på så inga trådar spretar ut där och använda tejp, eller om du har någon toppklämma hemma som U-båt, Wago etc så går det fint också.
Hojte: Ja det går, det löser elektrikern (y)
PsychoCheF: [citat] Det var just smidigheten jag var ute efter, men det får naturligtvis inte kosta vad som helst! FXLQ hittar jag bara hos elgrossisterna i 500m längder :sweat: så det blir nog bra med enkardeligt :D
Nyfniken: Det är väl billigare att installera en JFB än att ens prata i 30 minuter i telefon med en advokat?
buildman: Hej! Kommer att bygga en arbetsstation som består av två delar. I bottendelen finns två dammsugare och i ovandelen finns en kapsåg och en klyvsåg. Konstruktionen blir lätt och flyttbar så att ovandelen kan enkelt lyftas av bottendelen. Mitt dilemma är att jag vill ha strömförsörjning endast till en av delarna och dwn andra delen matas vidare därifrån. För själva omkoppling kommer
Leif i Skåne: [citat] Men en Led-list kan man dimma med en Plejd och då möter listen med ljus sakta när solen gått ner. Det är enkelt att ställa en behaglig nivå. [bild] [bild] https://www.ljustema.se/230v-led-slinga/691-ledstripes-230v-25w-m-1069100000000.html
Rabbithole: Det är bara att sätta den på valfri plats :)
samlarpådetmesta: Tänkte dela med mig av en erfarenhet av VP-rör och UV-ljus, samt temperaturpåverkan Min far byggde en automatisk växthusbevattning någon gång under 90-talet med hjälp av VP-rör. Detta har sedan hängt kvar i växthuset oanvänt i fullt solljus tills för två år sedan då jag demonterade detta. VP-rören återanvändes då som fiberduksbågar med kraftig böjning, trodde inte det skulle
Allmänobildad: Jord finns det i takdosan, den infon har vi fått. Det är en rund takarmatur från serien Nymåne. På ikeas hemsida finns det två runda takarmaturer från serien Nymåne, en plafond, och en med riktbara spottar. Av bilden i fjärde inlägget att döma så kan en räkna ut att det inte är plafonden det handlar om. I instruktionerna till aktuell armatur finns ingen jordanslutning beskrivet. Den
Bödvar McOlsson: Tack för alla svar, nyfikenheten är stillad. Åtminstone kring detta.
topmount: Ja misstänkte JFB, men badrummet va med bland de spridda uttagen så det är säkert som ni säger. Va väll urladdning som fick den att lösa ut, slog ner nära huset.
julijus: [citat] tack Leif jag köper det ! Hälsn,! julijus
alfista: Är transformatorn i vägen så att du behöver bli av med den? Om inte så låt den sitta, enklast med tanke på att du inte har utrustningen eller kunskaperna att mecka med elen. Ingen direkt nackdel med att låta den vara ansluten, kallar du sedan på elektriker för något annat jobb så fixar de detta på nolltid. Men som påpekats ovan, du kan själv lossa det nedre locket och koppla ur
Amanda101: [citat] Stort tack, då har jag tolkat din guide och märkningarna rätt!
MultiMan: [citat] Vill bara ställa en fråga i all vänlighet. Du säger själv att du är okunnig, men ändå började du koppla saker du uppenbarligen inte kunde något om och kom hit och frågade efteråt. Varför inte fråga/lära först och köpa/koppla som nr2? Byggahus har många riktigt kunniga elektriker (som redan dykt upp), så hjälp med dina problem lär du få om du lyssnar och lär.
GK100: [citat] Strömmen och effekten som anges där är vid användning enligt (driftform) AC23 som är typiskt för standardmotorer och en (last)frånskiljare som sk säkerhetsbrytare är i grunden. Tumregelmässigt är märkström för en trefas asynkronmotor 2 x P och då i detta fallet 2 x 7.5 => 16 A märkström för brytaren vid motsvarande effekt. En sån brytare kan om den inte används som
Demmpa: [citat] Tvättmaskinen lär ligga på en egen grupp i gruppcentralen (säkringscentralen), så nej det lär inte gå att ta jorden där ifrån. Jorden ska gå samma väg som fasen och nollan går. Jorden får aldrig delas mellan olika grupper.
Mikael_L: Javisst är det lite gränsfall, det kan vara en 1,5 med lite tjockare isolering, eller 2,5 med tunnare ... Men oavsett, så kan det faktiskt vara helt OK med 16A och 1,5mm2. Inte generellt OK, men i just detta fallet kan det faktiskt vara kontrollerat alla villkoren och befunnits vara helt inom alla gränser.
JoKalle: Tack för alla tips. Det blir till att såga upp det befintliga hålet och montera en kopplingsdosa i väggen, från den drar jag två PVC slangar ner till ett nytt hål inne i skåpet och monterar en skarv dosa. Tätar allt, döljer den övre dosan med spegeln, och drar ut till eluttag och belysning/ledtransformator från skarv dosan. I den andra slangen drar jag upp 12v kablar till ledbelysning
elmont: Nu är du väl lite fel ute :D du får hålla reda på trådarna om det ska bli nått vettigt.
Thomas_Blekinge: Helt rätt. Det är ett laminat av aluminiumfolie och papper som skapar ett symmetriskt radialt fält i pappersisoleringen. Folien kallas för Höchstädterfolien (efter uppfinnaren) och användes sedan 1910-talet, även i tre-slagna kablar. Innan den infördes hade man i treslagna kablar ganska konstiga fältbilder som dessutom roterade under en period. Höchstädterfolien användes sedan i hela
Mikael_L: [citat] Särskilt som det inte heller är typ dyrare att välja de bättre. Nima brukar ha bra pris på N1XV https://www.nimaab.se/jordkabel-fr-n1xvpg-1002638.html Jag tror att man kan kliva in i valfri swedol-butik och beställa hem utav Nima's sortiment. MEN, jag anser att du måste kolla upp ifall du kan ha sådär långa kablar i bara 1,5mm2. Du kanske måste ha 2,5mm2, eller gå ner i
etompau: Har aldrig behövt smörja eluttag. Plastkonstruktionen som bildar petskyddet borde kunna funka utan extern smörjning.
BGA: [citat] Drevs ju provisoriskt med förl.sladd. Han monterade ett jordat vägguttag i stället och kommer inte ihåg var han gjorde av in/ut strömställaren. Min erfarenhet är att elgubbarna är de största "busarna" på arbetsplatser- snickare o målare får komma efter o återställa. Nog om detta. Måste göra en pudel. Bad min dotter skala gummisladden. Det är fyra ledare. SVART, BLÅ,
Bo.Siltberg: Frågan bara hur länge... Köp en kopplingsdosa med dragavlastning så kan ingen klaga sedan. Det brukar finnas som tillbehör till de vanligare modellerna t.ex U56.
Fotografen: Hursomhelst, bygg inte in den igen. Leta reda på andra änden och koppla ur.