C
callelo: Du skulle kunna be någon skicka in en dragtråd i röret underifrån medan du står i kattvinden. Då hör du om dragtråden kommer i röret.
2 svar · 619 läst
Härryda2015
Härryda2015: [citat] Plejd är grymma, har både med vridadapter och med tryckknapp.
11 svar · 2,2k läst
tommib
tommib: Klarar sig maskinen utan de nedersta 10 cm? Då är det i praktiken en sarg. Jag tror dock att det inte förhåller sig så.
8 svar · 1,8k läst
·
A
Avemo: Om du låter häll och ugn ligga på samma säkring så minskar möjligtvis risken att huvudsäkringen går först. Men inga problem att utöka med fler grupper om du vill. Färgerna är mycket riktigt lite konstiga. Men det är inget direkt fel.
2 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Men om det är så att du har omkastade färger i hela lägenheten så blir det ganska mycket att åtgärda. Då är det kanske bättre att notera använda färger på gruppförteckningen så man vet i framtiden. En blandning kan ställa till det.
17 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då har du ju enkel lösning på problemet. Spisen har nog inte gått sönder.
17 svar · 9,4k läst
·
A
arasmus: Då vet jag hur det ligger till. Tack så mycket!
6 svar · 3,7k läst
·
Fujim
Fujim: [citat] Oj. Jag vet bara att en del hörselskadade har sådan teknik. Tänker att det borde finnas för kommersiellt bruk också. Hrf hörteknik kanske? Men tänker att det även kan vara något som Kjell Company eller teknikmagasinet kan ha.
5 svar · 5,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] För att vara ännu mer petig, så anser jag att det du nu skrev är helt lösryckt och grundlöst. :) Det finns helt klart en massa föreskriva kontroller och kontrollmetoder, som finns i olika standarder osv, som kanske är föreskrivna av beställare osv. Men det finns inget som är lagligt tvingande. Det vi hittar i lag är lite allmänt mumbojumbo om att elanläggningar ska vara
7 svar · 17,6k läst
A
Allmänobildad: Det är rätt kabel. Angående lasten så vågar jag sätta pengar på att värmaren är enfas. Och således kommer två faser belastas mer än den tredje som förmodligen bara är för belysning och eventuella högtalare. Hade värmaren kopplats flerfasigt så hade 3x10A räckt. Något att tänka på när du kopplar in badkaret. Så att lasterna fördelas jämnt.
12 svar · 19,9k läst
·
A
Allmänobildad: Bryt strömmen och klipp bort allt. Jag får känslan av att det är något du gärna vill pyssla med. Gör det bara ordentligt med vettigt materiel, och tveka inte på att fråga om sådant du är osäker på. Det är bättre att det tar lite längre tid och blir rätt från början.
17 svar · 5,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: LRF-medlemmar kan få konto hos Ahlsell, tex. Man ska ha någon form av företag, och kunden ska vara företaget.
149 svar · 26,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du har nog råkat ut för den "hårdare" karaktäristik nyare motorer som ska uppfylla högre energieffektivitetsklass har. Normalt ger det bara en betydligt högre statrtström och på det även en ännu högre inkopplingstransient. Så gamla tumregler 6-8 gånger märkström hamnar nu gärna över 10 för motsvarande motor. Din enkla omformare som inte tar hänsyn till motormodell eller
44 svar · 7,4k läst
·
nimhed
nimhed: Om du är ute efter en permanent lösning kan du absolut ringa en elektriker. Annars är det pengar i sjön, då det är väldigt enkelt att koppla själv. Köp ett nytt ojordat uttag i så fall.
9 svar · 995 läst
·
useless
useless: Huruvida du är professionell nog kan du ju som tur är avgöra själv.
8 svar · 1,9k läst
·
Höghus
Höghus: Det får bli en Eljo U56 IP65-dosa med dragavlastning för givarkabeln som klammas upp till ovanför aggregat. Signalkabeln skarvas i dosans skruvplint och en 16mm rörmuff i hål i botten på dosan ansluter till vp-rör genom hålstensvägg till kontrollenheten. Hittar jag en värmetålig kabelkanal blir det en sådan istf klammer. /Höghus
3 svar · 1,1k läst
A
Allmänobildad: Är golvet klart? Om inte så skulle jag rekommendera elgolvvärme med tanke på att det är en entré/hall med förekomst av blöta skor. Om det inte är ett alternativ så har LVI radiatorer som endast bygger 400mm på bredden, vilket är perfekt eftersom det ska vara 100mm fritt på sidorna.
8 svar · 2,9k läst
Cheesen
Cheesen: [citat] När jag arbetade som industriarbetare för 20år sedan så hade vi eltejp i olika färger. Eltejp var det för att den skulle kunna användas av alla, färgad hade vi för att kunna färgmärka ledningar, slangar och dylikt. Röd, gul, grön och den vanliga svarta vet jag fanns men säkert andra färger med. Tror det var deer brand märket hette... Var en hjort på förpackningen i alla
27 svar · 3,5k läst
·
D
Danne3: Ni får ha tack så mycket(y)
12 svar · 2,2k läst
·
DandanRacing
DandanRacing: Behållaren under är mest troligen en spill behållare. Det borde sitta en typskylt inne i tvätten någonstans. Tryckte går o ställa genom att byta munstycket i lansen, dock behöver du veta flödet liter per min samt trycket för o få rätt munstycke för vad din tvätt klarar. Jag skulle inte byggt om elen, många gamla tvättar går tills man stänger av dem så det äe inte säkert att
57 svar · 8,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Här har vi Nexans försök till att reda ut kabelbenämningar, både nya och gamla standarden: https://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/fileLibrary/Download_540144812/Sweden/files/Typbeteckningar_3.pdf Och sen vet jag att både elmont och GK100 är kungar på detta i jämförelse med mig. Jag är ju nykomling inom området och har inte jobbat med något äldre material än det jag stött på
28 svar · 9,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Spisen använder inte nollan (den saknar en pigg uppe till höger) så det är bäst att skruva bort locket till uttaget och kolla hur det ser ut bakom. Då behöver man ta bort/slå av alla tre säkringarna och mäta att det är strömlöst först.
3 svar · 1,8k läst
·
putte22
putte22: [citat] Oki. Ja hål som hål spelar ju ingen större roll ska ju ändå spacklas o tapetseras efter. Maskinen går inte alltförofta här hos mig. Tror att recliner på soffan går oftare.
6 svar · 2,6k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Ser framför mig en lampa med hölje i metall. Om du har jordade uttag i rummet får en sådan inte kopplas in utan att jordas (tolkar två trådar som att den inte är det i nuläget).
6 svar · 1,0k läst
E
elmont: Ibland sitter det så att färgen lossnar från underlaget och följer med den limmade kabeln och ibland släpper det från kabeln. Det beror säkert på lite olika saker i lim, på vägg/tak färg och i/på kabeln. Det är en mycket osäker metod som vissa med glädje provade då smältlim blev poppis någon gång på 80? talet. Numera är det ytterst få tillfällen som man ser att någon
3 svar · 1,2k läst
E
elmont: Din "plan" är helt OK :ok:
3 svar · 1,3k läst
E
elmont: I värsta fall kan du lägga kabeln efter huvudbrytaren, det finns högst troligt "kopplingsplintar" lediga på skenorna i centralen.
11 svar · 2,6k läst
R
Rolle85: Ja just det, bra!
9 svar · 1,1k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Mycket bättre att använda Wago-klämmor än att skruva tillbaka de gamla. För att garantera bra kontakt skulle man i så fall behöva skala om alla inblandade ledare. (De gamla "hattar" jag hade i mitt hus gick dessutom ofta sönder när man lossade dem.)
6 svar · 3,9k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] De är ganska flexibla i storleken, tar man en något mindre klämmer dom lite.
30 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.