Hej
Har siktat in mig på en ny VVB från Nibe, El 150.
Jag har preppat med trefas och har det på 3st 10A säkringar.

I produktbladet hittar jag att det står i en tabell på slutet.
"Erforderliga säkringar 10, 6, 10"
(se https://www.nibe.eu/assets/documents/25148/331585-8.pdf)

Jag kontaktade Nibe och frågade följande:
-Måste nedgradera en av mina 10:or?
-Vad kan annars hända om jag inte gör det?

De svarade:
-På din fråga rörande avsäkringen och om du behöver göra om detta så får jag hänvisa dig till en elektriker för detta.

Märkligt kundbemötande när man är på vippen att köpa en vara för ca 10000:- kan jag tycka, men det är min åsikt.

Så vad tror ni, finns det t ex risk för överhettning och brand om jag har kvar alla som 10:or?
Nu är jag dålig på el, men är det vanligt med trefas där en säkring är lägre än de andra?

Mvh
Fredrik

Det är väl gruppsäkringar som avses och inte huvudsäkringarna?
Har du 3 st. 6 A på till beredaren så är det ju OK, inga problem att fixa detta vid installation av beredaren.

Magnus E K
"10, 6, 10" hänvisar till de tre olika kopplingsfallen, inte de tre säkringarna! Vid 3-faskoppling kommer den dra (i stort sett) lika mycket från alla 3 faserna. Det kommer fungera utmärkt med 10 A säkringar.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Jag kan inte det här, men JAG(!) tolkar det som för att köra med "leveransutförandet" (3kW) ska det vara 6A-säkringar.
Och vill man köra på 6kW så är det 10-A-säkringar + något tillbehör.

Magnus E K
Nej, manualen till VVB:n anger minsta möjliga säkring. Det är inga problem med högre förutsatt att installationen är dimensionerad för det.

Och man väljer INTE säkringar efter "apparater" utan efter "trådarnas area" i installationen.

Ja 10 A på en 1,5 mm2 ledning är helt OK. Säkringarna används för skydd mot kortslutning/överbelastning och inte för att hålla koll på beredarens temp. Den har termostat med övertemp.skydd.

Hej
I detta fall så har elektriker installerat en fet svart femledad kabel som jag uppfattade som 2,5mm per fas.
Så det ska vara ordentligt dimensionerat för trefas.
I slutet sitter nu ett trefas uttag. Så jag får be elektriker sätta dit en trfashandske på kabeln till vvb.
Mvh
Fredrik

5
VVB 'n fastansluts :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Måste den vara fastansluten?
Är den med handske är det ju mycket smidigare ur bytessynpunkt.
Men måste man så måste man ju.

5
F fredand44 skrev:
Måste den vara fastansluten?
Är den med handske är det ju mycket smidigare ur bytessynpunkt.
Men måste man så måste man ju.
Ett CEE don är gjort förvisso för att klara "stora" strömmar men en handske emellan medför ytterligare en felkälla. Med oxidation kontaktproblem etc "i värsta fall".
Tillverkaren skriver väl fast anslutning dessutom? Och en beredare byter du ju ändå inte på tiotals år.
Nej fast anslut den. Blir dessutom snyggare än ett uttag på väggen å en dinglande gummikabel

Magnus E K
Svårare att koppla till dieselaggregatet om det blir långvarigt strömavbrott?

Jag har min Biltema-beredare (enfas 1500 W) kopplad med stickpropp. Var för lat för att inte bara koppla in den i uttaget, och lite senare hittade jag en timer (specad till 1800 W) som jag satte i för att undvika att köra de dyra timmarna. Har funkat i två år.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
5
Magnus E K Magnus E K skrev:
Svårare att koppla till dieselaggregatet om det blir långvarigt strömavbrott?

Jag har min Biltema-beredare (enfas 1500 W) kopplad med stickpropp. Var för lat för att inte bara koppla in den i uttaget, och lite senare hittade jag en timer (specad till 1800 W) som jag satte i för att undvika att köra de dyra timmarna. Har funkat i två år.
Att det här funkat misstror jag dig inte, men hur som haver så ville TS ett CEE don då det var enklare att byta panna när den går sönder vilket lät dröja om det inte är nåt fabrikstionsfel.
Själv så anser jag det är helt onödigt att ha ett CEE-don, men visst vill man vara förbered å kunna koppla in ett dieselaggregat så visst. :)(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.