Hej,

Har nyligen köpt nyproducerat hus där de har gjort en liten specialare vad gäller belysningen över köksbänken. Se bild.
Är detta verkligen en godkänd installation?
Sladden/kontakten är 230v.
Förutom det "juridiska" skapar det ju oxå stora problem för oss eftersom vi vill byta belysningen till nåt eget. Vi får ju riva halva köket för att koppla bort den anslutningen.
Tack på förhand
 
  • Elsladd med stickkontakt ovanför köksbänk mot vit kakelvägg, ifrågasatt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit 230v elkontakt med sladd framför en vit vägg och ett oanvänt vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast installation med lampsladd, SKX är ej korrekt.
Hade kabeln varit ansluten med stickpropp i ett vanligt eluttag hade det kunnat vara OK. Tolkar det som att kabeln nu går i väggen och kanske ner till eluttaget. En regelvidrig installation.
 
Som jag anade.
Japp, där är ett dubbeluttag strax under så antagligen är den kopplad i den dosan.
 
Mickearvidsson Mickearvidsson skrev:
Vi får ju riva halva köket för att koppla bort den anslutningen.
Räcker det inte att koppla ur i matande ände och klippa av den intill väggen?
 
Mikael_L
Det kanske går att rycka loss den också, det sitter kanske bara med lite fix/fog precis där det går ur väggen.
Med en del tur så har de dragit en liten bit flexslang i väggen mellan matande dosa och fast i väggen bakom kaklet. Då kan det gå att frilägga lite mer runt hålet och dra in en annan och mer korrekt elkabel (EXQ, t.ex).

Iofs är det inte förbjudet heller att EXQ'n ligger löst i väggen, så kan man lyckas byta ut befintlig lampsladd med EXQ, genom att använda lampsladden som dragtråd, så är det också en möjlighet.
Då ska kabeln vara dragavlastad i bägge änder för ett godkänt utförande, vilket ganska lätt går att ordna på lite olika vis.


Är du nöjd med funktionen av idag, så är utförandet förvisso fel, men inte akut farligt på något vis, så det går att vänta ett tag och fundera på hur man ev vill göra framtill att en mer genomgripande förändring är på gång.
Men du får t.ex. aldrig chans att ha uttag där, då det saknas skyddsjord i SKX.
 
useless useless skrev:
Räcker det inte att koppla ur i matande ände och klippa av den intill väggen?
Jo det funkar säkert, det var bara ett uttryck för min frustration..
 
Sätt en kanal över kabel och hål i vägg, blir lite trevligare än klammer och hängande kabel under skåpet..
 
E etompau skrev:
Sätt en kanal över kabel och hål i vägg, blir lite trevligare än klammer och hängande kabel under skåpet..
Ah absolut, det går lätt att fixa lite snyggare, min undran är ju bara mer om det är en regelrätt installation, plus problemet som uppstår om vi vill byta till annan belysning (vilket vi vill).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske går att rycka loss den också, det sitter kanske bara med lite fix/fog precis där det går ur väggen.
Med en del tur så har de dragit en liten bit flexslang i väggen mellan matande dosa och fast i väggen bakom kaklet. Då kan det gå att frilägga lite mer runt hålet och dra in en annan och mer korrekt elkabel (EXQ, t.ex).

Iofs är det inte förbjudet heller att EXQ'n ligger löst i väggen, så kan man lyckas byta ut befintlig lampsladd med EXQ, genom att använda lampsladden som dragtråd, så är det också en möjlighet.
Då ska kabeln vara dragavlastad i bägge änder för ett godkänt utförande, vilket ganska lätt går att ordna på lite olika vis.


Är du nöjd med funktionen av idag, så är utförandet förvisso fel, men inte akut farligt på något vis, så det går att vänta ett tag och fundera på hur man ev vill göra framtill att en mer genomgripande förändring är på gång.
Men du får t.ex. aldrig chans att ha uttag där, då det saknas skyddsjord i SKX.
Nja, vi är väl halvnöjda med denna belysningen och vill byta, därför som min undran uppstod från början när jag började kika på hur allt var kopplat.
Sen är det just det, det kanske inte är nån direkt livsfara men i ett nytt hus ska ju alla regler vara uppföljda tycker jag, stör mig på att saker är felgjorda när man gett x antal miljoner för ett nytt hus.
För övrigt hoppas jag att det är kopplat som du säger, med en liten bit slang, i så fall är det ju inget jätteingrepp som behöver göras
 
Märkligt att finna en sådan installation i ett helt nybyggt hus.
 
Vem har gjort denna installation? Byggfirman? De borde ju rätta till detta.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem har gjort denna installation? Byggfirman? De borde ju rätta till detta.
Ah byggfirman/elektrikern har gjort det. Har tagit kontakt med dem, de ska komma o kolla på det, ville bara höra mig för här inne så man har lite på fötter när de kommer.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.