Hej,
Har nyligen köpt nyproducerat hus där de har gjort en liten specialare vad gäller belysningen över köksbänken. Se bild.
Är detta verkligen en godkänd installation?
Sladden/kontakten är 230v.
Förutom det "juridiska" skapar det ju oxå stora problem för oss eftersom vi vill byta belysningen till nåt eget. Vi får ju riva halva köket för att koppla bort den anslutningen.
Tack på förhand
Har nyligen köpt nyproducerat hus där de har gjort en liten specialare vad gäller belysningen över köksbänken. Se bild.
Är detta verkligen en godkänd installation?
Sladden/kontakten är 230v.
Förutom det "juridiska" skapar det ju oxå stora problem för oss eftersom vi vill byta belysningen till nåt eget. Vi får ju riva halva köket för att koppla bort den anslutningen.
Tack på förhand
Fast installation med lampsladd, SKX är ej korrekt.
Hade kabeln varit ansluten med stickpropp i ett vanligt eluttag hade det kunnat vara OK. Tolkar det som att kabeln nu går i väggen och kanske ner till eluttaget. En regelvidrig installation.
Hade kabeln varit ansluten med stickpropp i ett vanligt eluttag hade det kunnat vara OK. Tolkar det som att kabeln nu går i väggen och kanske ner till eluttaget. En regelvidrig installation.
Som jag anade.
Japp, där är ett dubbeluttag strax under så antagligen är den kopplad i den dosan.
Japp, där är ett dubbeluttag strax under så antagligen är den kopplad i den dosan.
Det kanske går att rycka loss den också, det sitter kanske bara med lite fix/fog precis där det går ur väggen.
Med en del tur så har de dragit en liten bit flexslang i väggen mellan matande dosa och fast i väggen bakom kaklet. Då kan det gå att frilägga lite mer runt hålet och dra in en annan och mer korrekt elkabel (EXQ, t.ex).
Iofs är det inte förbjudet heller att EXQ'n ligger löst i väggen, så kan man lyckas byta ut befintlig lampsladd med EXQ, genom att använda lampsladden som dragtråd, så är det också en möjlighet.
Då ska kabeln vara dragavlastad i bägge änder för ett godkänt utförande, vilket ganska lätt går att ordna på lite olika vis.
Är du nöjd med funktionen av idag, så är utförandet förvisso fel, men inte akut farligt på något vis, så det går att vänta ett tag och fundera på hur man ev vill göra framtill att en mer genomgripande förändring är på gång.
Men du får t.ex. aldrig chans att ha uttag där, då det saknas skyddsjord i SKX.
Med en del tur så har de dragit en liten bit flexslang i väggen mellan matande dosa och fast i väggen bakom kaklet. Då kan det gå att frilägga lite mer runt hålet och dra in en annan och mer korrekt elkabel (EXQ, t.ex).
Iofs är det inte förbjudet heller att EXQ'n ligger löst i väggen, så kan man lyckas byta ut befintlig lampsladd med EXQ, genom att använda lampsladden som dragtråd, så är det också en möjlighet.
Då ska kabeln vara dragavlastad i bägge änder för ett godkänt utförande, vilket ganska lätt går att ordna på lite olika vis.
Är du nöjd med funktionen av idag, så är utförandet förvisso fel, men inte akut farligt på något vis, så det går att vänta ett tag och fundera på hur man ev vill göra framtill att en mer genomgripande förändring är på gång.
Men du får t.ex. aldrig chans att ha uttag där, då det saknas skyddsjord i SKX.
Ah absolut, det går lätt att fixa lite snyggare, min undran är ju bara mer om det är en regelrätt installation, plus problemet som uppstår om vi vill byta till annan belysning (vilket vi vill).E etompau skrev:
Nja, vi är väl halvnöjda med denna belysningen och vill byta, därför som min undran uppstod från början när jag började kika på hur allt var kopplat.Mikael_L skrev:
Det kanske går att rycka loss den också, det sitter kanske bara med lite fix/fog precis där det går ur väggen.
Med en del tur så har de dragit en liten bit flexslang i väggen mellan matande dosa och fast i väggen bakom kaklet. Då kan det gå att frilägga lite mer runt hålet och dra in en annan och mer korrekt elkabel (EXQ, t.ex).
Iofs är det inte förbjudet heller att EXQ'n ligger löst i väggen, så kan man lyckas byta ut befintlig lampsladd med EXQ, genom att använda lampsladden som dragtråd, så är det också en möjlighet.
Då ska kabeln vara dragavlastad i bägge änder för ett godkänt utförande, vilket ganska lätt går att ordna på lite olika vis.
Är du nöjd med funktionen av idag, så är utförandet förvisso fel, men inte akut farligt på något vis, så det går att vänta ett tag och fundera på hur man ev vill göra framtill att en mer genomgripande förändring är på gång.
Men du får t.ex. aldrig chans att ha uttag där, då det saknas skyddsjord i SKX.
Sen är det just det, det kanske inte är nån direkt livsfara men i ett nytt hus ska ju alla regler vara uppföljda tycker jag, stör mig på att saker är felgjorda när man gett x antal miljoner för ett nytt hus.
För övrigt hoppas jag att det är kopplat som du säger, med en liten bit slang, i så fall är det ju inget jätteingrepp som behöver göras
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Vem har gjort denna installation? Byggfirman? De borde ju rätta till detta.
Klicka här för att svara


