1 115 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Spisinstallation
Har just flyttat in i ny bostadsrätt och inser att det här med spis och el är en djungel, och vore därför tacksam för lite hjälp.
Från elleverantören har vi abonnemang på enfas med 35A. JFB i lägenheten är på 25A. Säkringen till den nuvarande spisen är på 20A. Den har en 3-stifts stickkontakt som också brukar kallar Norwesco-kontakt.
Vi var medvetna om att ugnen var trasig redan innan köpet och har av säljarna fått pengar för att köpa en ny.
Jag är van vid induktion och skulle gärna köpa en sådan. Har varit och pratat med säljare på Elgiganten och MediaMarkt och fått lite olika bud om vad som är möjligt.
Frågor:
1) Är det problemfritt att köpa en induktionsspis med Norwesco-kontakt och bara sätta in i uttaget, även om dessa brukar ange "25A" och vår säkring bara är på 20A?
2) Är det värt att säkra upp 20A -> 25A för att få mer sprutt i spisen? 20A ger 4600W, 25A ger 5750W. Är det en skillnad man märker av i praktiken? Elcentralen nära spisen så antar att det vore relativt lätt att dra en ny tjockare kabel, men krävs ju ändå elektriker.
3) El-abonnemanget är på 35A, men JFB på 25A. Är inte det märkligt? Vad är i s f bäst - säkra upp JFB eller byta ner elabonnemanget? Om vi tänker säkra upp spisen till 25A kanske det är lika bra att samtidigt säkra upp JFB?
Tack!
Från elleverantören har vi abonnemang på enfas med 35A. JFB i lägenheten är på 25A. Säkringen till den nuvarande spisen är på 20A. Den har en 3-stifts stickkontakt som också brukar kallar Norwesco-kontakt.
Vi var medvetna om att ugnen var trasig redan innan köpet och har av säljarna fått pengar för att köpa en ny.
Jag är van vid induktion och skulle gärna köpa en sådan. Har varit och pratat med säljare på Elgiganten och MediaMarkt och fått lite olika bud om vad som är möjligt.
Frågor:
1) Är det problemfritt att köpa en induktionsspis med Norwesco-kontakt och bara sätta in i uttaget, även om dessa brukar ange "25A" och vår säkring bara är på 20A?
2) Är det värt att säkra upp 20A -> 25A för att få mer sprutt i spisen? 20A ger 4600W, 25A ger 5750W. Är det en skillnad man märker av i praktiken? Elcentralen nära spisen så antar att det vore relativt lätt att dra en ny tjockare kabel, men krävs ju ändå elektriker.
3) El-abonnemanget är på 35A, men JFB på 25A. Är inte det märkligt? Vad är i s f bäst - säkra upp JFB eller byta ner elabonnemanget? Om vi tänker säkra upp spisen till 25A kanske det är lika bra att samtidigt säkra upp JFB?
Tack!
Skippa norwescouttaget
https://www.elinstallatoren.se/inne...kopplingen-norwesco-stoppar-norska-spisdonet/
https://www.elinstallatoren.se/inne...kopplingen-norwesco-stoppar-norska-spisdonet/
Ja, har sett det där. Att det går att koppla fel och stickproppen därför inte ska säljas längre byter ju inte att det är stor risk att man råkar koppla fel, i synnerhet om man är medveten om problemet.torbeno skrev:
Fördelen men att inte "skippa norwesco" är att då kanske slippa anlita elektriker.
Kollar på alla induktionsspisar som går på 230V, men svårt att veta vilka stickkontakter de har från produktbeskrivningarna på nätet. I butik är det lättare att se vilka som har Norwesco-kontakt, och även om det är undantag finns fortfarande ett par gamla ex kvar på de ställen jag kollat.
Klicka här för att svara