Jag ska dra lite nätverk i mitt hus och likt många andra tänkte jag dra i gamla tele rör. På vinden har jag VP rör med både el och tele som går mellan rummen, men då det är ganska tjockt med isolering är det svårt att se vad som är vad.

Hur kollar jag enklast vilken som har el eller tele när jag inte ser vart de tar vägen eller hittar någon skarv?

5
En av de få gånger jag tycker en phasen-penna gör jobbet.
Har du ingen, skaffa en. Lägg emot röret å se om det lyser.

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Får införskaffa en sådan!

Spelar det någon roll uppe på vinden? Det som brukar spela roll är varifrån de kommer vart de går inte vilken väg. Eller tänkte du kapa alla rör som är tele uppe på vinden och därifrån dra ner cat kabel?

Magnus E K
En annan möjlig metod, om ni är två personer, kan vara att en rycker lite i teleledningen och den andre känner vilket rör som vibrerar eller rör sig lite.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Spelar det någon roll uppe på vinden? Det som brukar spela roll är varifrån de kommer vart de går inte vilken väg. Eller tänkte du kapa alla rör som är tele uppe på vinden och därifrån dra ner cat kabel?
Exakt rören ska kapas. Anledningen är att telen är ju seriekopplad, så jag kan inte dra tillräckligt många kablar annars. Tanken är att kapa dem och dra alla vidare genom taket till ett förråd där korskopplingen ska sitta.

Magnus E K Magnus E K skrev:
En annan möjlig metod, om ni är två personer, kan vara att en rycker lite i teleledningen och den andre känner vilket rör som vibrerar eller rör sig lite.
Försökte med det, men jag tycker det var svårt att känna riktigt för att vara säker nog att kapa röret. De måste ligga ihop någonstans så det känns lite i båda och man kan inte dra så mycket i kabeln, tänkte ha dem som draglina så vågar inte rycka för mycket så de lossnar.

Kanske en kabelsökare från t.e.x biltema kan räcka

Körde med tryckluft i röret så fick en andra person lyssna vart det pös ut. Går säkert att blåsa manuellt också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.