Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jobbade över idag och på mitt bygge så hade vi denna diskution om denna fråga och vi på *golvet var rörande överens om att 60m med 5g2.5 i rör inte var det största problemet heller inte EQLQ.. men sedan kan man som vissa av er räkna och få fram siffror på all data ... räknar man kallt så drar vi nästan 70-80 m + .. på varje drag och det är inte problem på långa vägar räknar då 3600w dvs max effekt ..

Hur mycke drar en billaddare vid max effekt?

När grossen öppnar imorgon ska jag kolla prisskillnad på svart kabel å vanlig EQLQ ... hade det vart sådan skillnad så undrar jag varför vi då inte bara köper svart ???(n1xv tror jag den heter )

/hade fint ..matte
Vad är det du försöker säga med detta? Jag har lite svårt att förstå de olika sammanhangen åtminstone utan diverse antaganden och gissningar så du får gärna klarlägga lite om du vill.

Arbetsdatorn med Elvis dog
Laddaren är på jobb
Får återkomma med beräkningar tidigast i morgon
Dessa beräkningar kommer att vara baserade på mina nätuppgifter och inte direkt överförbara till TS fall

GK100 GK100 skrev:
Oerhört märkligt att du klamrar dig fast vid en kabeltyp som av flera anledningar är mer olämplig än tex N1XV. Att ens tänka på den udda fågeln FQLQ i area 6 mm2 gör det ännu mer märkligt.

Både elmont och Uffe_A har ju redan satt ribban vad gäller priserna och sen kan ju diverse inlägg ovan kring tex förluster ge en vägledning kring val av area. Oavsett areafrågan brukar ju priset avgöra för många och här är det ju både det och tekniska parametrar som talar i samma riktning. Sen har Arnodt räknat lite fel när det gäller förluster de ligger något lägre vid antagandena tidigare inte mycket men ändå.
Jag har uppfattat att flera i tråden anser N1XV-varianten vara ett bättre alternativ.

Det var min svärfar som från början föreslog EKLK-typen, förmodligen då han bedömde att den är säkrare, pga aluminiumhöljet etc.

Men om så INTE är fallet så har jag absolut inget emot att använda den kabeltyp du förespråkar. För mig är det viktigaste att den håller så länge som möjligt och att kapaciteten räcker till för mina behov.

Redigerat:
Då är i så fall EKKJ (EXQJ) ett bättre val då den har en koncentrisk ledare som ger detta extra skydd, och avsedd för mark. Detta var förr "den enda" markkabeln som gällde. Den senare N1XV tillkom, sägs det, efter branschtryck på en mer lättinstallerad kabel.

Edit: Och vi vet redan att du behöver en förimpedans i mätarskåpet på nedåt 0.3 ohm för att kunna använda 60 meter 2.5 mm² avsäkrad med en C16 dvärg. Så bra värden är få förunnade och är bara möjliga i tätort med många grannar och därmed fet matning. Så sikta på 6 mm², det finns ingenting att fundera på.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Och FKLK "typen" med 6 mm2 area tror jag inte existerar och gör den det är den med säkerhet mycket dyr.

För mig skiljer det ca 90:-/m mellan ekkj och fqlq och ca 100:-m mellan n1xv och fqlq. (fqlq dyrare)
Nu har jag inte utfört någon djup undersökning utan bara tagit "första bästa".

R Jesper H skrev:
Är det här inte en sådan? Har inte sett priset iofs.
[länk]
Jo det är en sån, priset på den gör att du isf som Bo nämnde tidigare med fördel kan välja tex EXQJ, EKKJ etc med skärmfläta som mantelskydd. Du kan tänka på att den sk "svartkabeln" tillhör kategorin kraftkabel de har märkspänning 600/1000 V där "vitkabeln" som tillhör installationskabel har 450/750 V. Detta som ett exempel på skillnader i utförande mellan typerna som varit uppe här. Materialval som ger större robusthet och ökad livslängd under samma påfrestningar precis som du vill ha. :)

I detta fall så var nuvarande mätarsäkringar på 16A så 2.5mm och tumregler skulle ju matcha detta. Flertalet av dagens elbilar har endast 1-fasladdning men möjlighet att ladda med > 3.7kW, dvs mer än 16A. Med 6mm kabel så finns ju möjlighet upp till 35A överföring (förlagd rätt). Så med 6mm skulle man öppna upp för möjligheten att ladda med högre effekter (än 3.7kW) på 1-fas (och 3-fas) om man säkrar upp huset av någon anledning.

Så min åsikt är att 6mm kabel är rätt dimension i detta läge.

tommib
Poängen här var just att man inte nödvändigtvis kan använda sig av tumreglerna. Det är en lång kabel (50-60 m), tung last och förimpedansen är oklar. Som Bo räknat ut skulle det krävas ett Zför på 0,3 ohm* för att det ska fungera med 2,5 kvmm och 16A säkring för att uppfylla utlösningsvillkoret. Det har inget att göra med max ström för en kabel av en viss dimension.

Det är troligen helt rätt med 6 kvmm kabel men inte av anledningen möjlig framtida uppsäkring utan för att slippa ligga på marginalen redan från start.

* Jag antar helt iskallt att Bo har räknat rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.