Jag skall flytta detta uttag som används till Nibe 35 vv-beredare i ett fritidshus. När jag skulle klippa kablen med avbitare (proppen ur och strömlös) så small det till rätt bra så jag misstänker att jag har bränt en kondensator av något slag. Jag har försökt googla men hittar absolut ingenting om vad det kan vara.
Mina frågor:
- Vad är det?
- Behövs denna till en vv-beredare? (En Nibe 35 från 2016).
Tack på förhand!
/Peter
Mina frågor:
- Vad är det?
- Behövs denna till en vv-beredare? (En Nibe 35 från 2016).
Tack på förhand!
/Peter
De kan låta så att det nog uppfattas som en rejäl smäll om man blir överraskad. Den löste sannolikt ut för att du orsakade kotakt mellan nolla och jord.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Någonstans har du en återställningsknapp. Men det ser ut som den kan sitta helt dold på den där lösningen (konstigt).
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag blir lite fundersam över händelseförloppet. Jordfelsbrytaren borde bara kunna lösa ut om antingen fas eller nolla efter brytaren kommer i kontakt med jord. Men där sitter det ju ett uttag. Vilken kabel var det som du klippte, inte var det väl en kabel som var ansluten med kontakt?
H hempularen skrev:
Från proppskåpet går en kabel direkt till en kopplingsdosa. Från denna går två kablar: En till belysning (badrumsspegel) och den andra till detta uttag som enbart används till vv-beredaren.
Jag är (99%) säker på att det var strömlöst då jag skruvade ur proppen och fick på så sätt ingen ström till belysningen (proppskåp->dosa->väggströmbrytare->belysning). Det var så jag bedömde att kabeln till uttaget var strömlös. Kabeln skulle ändå kortas av så jag gjorde en ansats till att klippa kabeln. Då small det ljudligt och jag tyckte mig se en liten flamma/gnista från där jag hunnit "klippa" lite med avbitaren. Ingen propp gick (den borde varit urskruvad om jag minns allt rätt) och jag kollade även med testmejsel efteråt och fick ingen indikation på spänning i kablarna. Så min första tanke var att det funnits spänning kvar i den lilla vita boxen på ngt vis vilket fick mig att tänka kondensator. ...men jag vågar inte svära på att jag minns allt korrekt så det finns en möjlig liten, möjlighet att det funnits spänning i kabeln och att jag då inte fått tillräckligt med anläggningsyta med testmejseln (billig jula mejsel) och att jag missat att någon propp faktiskt löst ut i proppskåpet... men löser en porlinspropp ut vid en momentan kortslutning?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Det bästa är ju att mäta och kolla att det är strömlöst......Det ska man alltid göra.
Klipper du en kabel så att det blir kontakt mellan nolla och jord så löser jordfelsbrytaren i elcentralen även om du har slagit av/skruvat ur säkringarna. Dock borde det inte smälla till, så jag gissar att det var spänning i den kabeln.