Hej,
Undrar om en timer skulle kunna funka så att jag slipper donet från takfläkten då och då och även kunna spara lite el.
Idag är takfläkten kopplad till en Franke aliance köksfläkt. Takfläkten är igång hela tiden på låg fart men ändå sugar upp en hel del luft efter att jag fick den igång.
Idag styrs takfläkten av köksfläkten, men jag vill kunna ändå styra takfläkten med en timer.
Har två alternativ av timer Laddar upp bilder. helst vill jag koppla in den traditionella 24 timmars timer så att jag kan få takfläkten igång med jämna mellanrum istället för en Elko Rs timmer som har begränsade val möjligheter.
laddar upp bilder på det befintliga kopplingen.
Skulle vara tacksam om någon där ute kunde skissa på en lösning med timer
Undrar om en timer skulle kunna funka så att jag slipper donet från takfläkten då och då och även kunna spara lite el.
Idag är takfläkten kopplad till en Franke aliance köksfläkt. Takfläkten är igång hela tiden på låg fart men ändå sugar upp en hel del luft efter att jag fick den igång.
Idag styrs takfläkten av köksfläkten, men jag vill kunna ändå styra takfläkten med en timer.
Har två alternativ av timer Laddar upp bilder. helst vill jag koppla in den traditionella 24 timmars timer så att jag kan få takfläkten igång med jämna mellanrum istället för en Elko Rs timmer som har begränsade val möjligheter.
laddar upp bilder på det befintliga kopplingen.
Skulle vara tacksam om någon där ute kunde skissa på en lösning med timer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Om vi pratar stickproppsanslutet tidur så är enda möjligheten att styra köksfläkten via detta, som i sin tur driver takfläkten. Det innebär att du måste slå på tiduret manuellt för att använda fläkten utanför de inställda tiderna, vilket kräver att uttaget är tillgängligt. Det innebär också att köksfläkten alltid måste stå med fläktläget på.
En lösning med tidur som styr takfläkten parallellt med köksfläkten kräver antingen inbyggnad av tiduret i fläkten eller fast anslutning av båda fläktarna och tiduret (ett tidur för fast installation).
Så du får bedöma vad som är praktiskt lämpligt här.
En lösning med tidur som styr takfläkten parallellt med köksfläkten kräver antingen inbyggnad av tiduret i fläkten eller fast anslutning av båda fläktarna och tiduret (ett tidur för fast installation).
Så du får bedöma vad som är praktiskt lämpligt här.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara