Gick helt tanklöst och köpte en begnad högtryckstvätt med en märkeffekt på 12kW.

Har 20A i huvudsäkring, 16A till mitt trefasuttag. Kommer det funka eller är jag körd?
 
16A * 230V = 3680W. 3680 * 3 = 11040W. Det är vad du kan lasta ett 16A uttag med, under förutsättning att lasten är helt balanserad.

Går tvätten konstant på 12kW så kommer det inte funka. Start strömmen kan också vara högre än 12kW.

Startar tvätten på 12-13kW för att sedan gå ner till ~10kW under "normal drift" så kan det funka.
 
J JSE skrev:
16A * 230V = 3680W. 3680 * 3 = 11040W. Det är vad du kan lasta ett 16A uttag med, under förutsättning att lasten är helt balanserad.

Går tvätten konstant på 12kW så kommer det inte funka. Start strömmen kan också vara högre än 12kW.

Startar tvätten på 12-13kW för att sedan gå ner till ~10kW under "normal drift" så kan det funka.
Ok, men kan man verkligen räkna så?
Fick för mig att det blev annorlunda när det gäller 3-fas laster.

Det jag inte fattar är att det sitter ju en vanlig 16 A trefas handske på den.....

Nu tänker väl en o annan att det är väl bara att testa, men den måste fixas lite först. Så frågan är om jag skall lägga tid på den eller bara sälja den vidare.
 
L Ludde76 skrev:
Ok, men kan man verkligen räkna så?
Fick för mig att det blev annorlunda när det gäller 3-fas laster.

Det jag inte fattar är att det sitter ju en vanlig 16 A trefas handske på den.....

Nu tänker väl en o annan att det är väl bara att testa, men den måste fixas lite först. Så frågan är om jag skall lägga tid på den eller bara sälja den vidare.
Man brukar räkna roten ur 3 multiplicerat med 400 och 16. (√3×400×16)
 
L Ludde76 skrev:
Ok, men kan man verkligen räkna så?
Fick för mig att det blev annorlunda när det gäller 3-fas laster.

Det jag inte fattar är att det sitter ju en vanlig 16 A trefas handske på den.....

Nu tänker väl en o annan att det är väl bara att testa, men den måste fixas lite först. Så frågan är om jag skall lägga tid på den eller bara sälja den vidare.
Det är rätt räknat blir samma resultat som det Garningen visar. Om du kollar hur stor motorn är klarnar det mer kring om du klarar startströmmen på 16 A säkring. Antar att den inte är på 12 kW utan det är värmare etc som drar upp märkeffekten. Är motorn max 4-5 kW bör du klara dig.
 
  • Gilla
JSE
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är rätt räknat blir samma resultat som det Garningen visar. Om du kollar hur stor motorn är klarnar det mer kring om du klarar startströmmen på 16 A säkring. Antar att den inte är på 12 kW utan det är värmare etc som drar upp märkeffekten. Är motorn max 4-5 kW bör du klara dig.

Det står: Motor, upptagen effekt 6,7 kW
 
L Ludde76 skrev:
Det står: Motor, upptagen effekt 6,7 kW
Ja då är du i princip körd med 16 A och direktstart. Men tvätten avlastad startar utan direkt svängmassa mer än motorn i sig själv så gör ett test så får du se. Hänger också på hur starkt nät du har och hur långa ledningar. Svagt nät och lång sladd så är det inte omöjligt. :)
 
Aj då, men jag fattar inte. Borde inte svagt nät och lång kabel innebära spänningsfall som i sin tur innebär högre ström?
 
L Ludde76 skrev:
Aj då, men jag fattar inte. Borde inte svagt nät och lång kabel innebära spänningsfall som i sin tur innebär högre ström?
Allt har givetvis en gräns men i detta fallet är det viktiga att begränsa den kortvariga inkopplingsströmmen vid start. Det rör sig om kort tid mest magnetisering några tiondels sekunder och sen nå upp i varv ytterligare någon sekund med en så lättstartad drift som en obelastad pump. Om du har vanliga proppar är det oftast lite större chans att du klarar dig.
 
Ok, ger den en chans, lagar upp den och testar.

Stort tack för era svar, mycket uppskattat!
 
R
L Ludde76 skrev:
Aj då, men jag fattar inte. Borde inte svagt nät och lång kabel innebära spänningsfall som i sin tur innebär högre ström?
Nej, om det inte finns elektronik som aktivt höjer strömförbrukningen för att bibehålla effekten så sjunker strömmen med minskad spänning. En högtryckstvätt har sannolikt inte någon sådan "intelligens".
 
R RoAd skrev:
Nej, om det inte finns elektronik som aktivt höjer strömförbrukningen för att bibehålla effekten så sjunker strömmen med minskad spänning. En högtryckstvätt har sannolikt inte någon sådan "intelligens".
Nej inte riktigt så.
En asynkronmotor har sitt varvtal och effekten är i det närmaste konstant även om spänningen sjunker lite och med lägre spänning så måste strömmen öka för att ge samma effekt.
Helt utan elektronik.

Protte
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
R
Vet inte hur jag tänkte där, tack för rättningen :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.