2 540 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Kommer säkringarna hålla?
16A * 230V = 3680W. 3680 * 3 = 11040W. Det är vad du kan lasta ett 16A uttag med, under förutsättning att lasten är helt balanserad.
Går tvätten konstant på 12kW så kommer det inte funka. Start strömmen kan också vara högre än 12kW.
Startar tvätten på 12-13kW för att sedan gå ner till ~10kW under "normal drift" så kan det funka.
Går tvätten konstant på 12kW så kommer det inte funka. Start strömmen kan också vara högre än 12kW.
Startar tvätten på 12-13kW för att sedan gå ner till ~10kW under "normal drift" så kan det funka.
Ok, men kan man verkligen räkna så?J JSE skrev:16A * 230V = 3680W. 3680 * 3 = 11040W. Det är vad du kan lasta ett 16A uttag med, under förutsättning att lasten är helt balanserad.
Går tvätten konstant på 12kW så kommer det inte funka. Start strömmen kan också vara högre än 12kW.
Startar tvätten på 12-13kW för att sedan gå ner till ~10kW under "normal drift" så kan det funka.
Fick för mig att det blev annorlunda när det gäller 3-fas laster.
Det jag inte fattar är att det sitter ju en vanlig 16 A trefas handske på den.....
Nu tänker väl en o annan att det är väl bara att testa, men den måste fixas lite först. Så frågan är om jag skall lägga tid på den eller bara sälja den vidare.
Man brukar räkna roten ur 3 multiplicerat med 400 och 16. (√3×400×16)L Ludde76 skrev:Ok, men kan man verkligen räkna så?
Fick för mig att det blev annorlunda när det gäller 3-fas laster.
Det jag inte fattar är att det sitter ju en vanlig 16 A trefas handske på den.....
Nu tänker väl en o annan att det är väl bara att testa, men den måste fixas lite först. Så frågan är om jag skall lägga tid på den eller bara sälja den vidare.
Det är rätt räknat blir samma resultat som det Garningen visar. Om du kollar hur stor motorn är klarnar det mer kring om du klarar startströmmen på 16 A säkring. Antar att den inte är på 12 kW utan det är värmare etc som drar upp märkeffekten. Är motorn max 4-5 kW bör du klara dig.L Ludde76 skrev:Ok, men kan man verkligen räkna så?
Fick för mig att det blev annorlunda när det gäller 3-fas laster.
Det jag inte fattar är att det sitter ju en vanlig 16 A trefas handske på den.....
Nu tänker väl en o annan att det är väl bara att testa, men den måste fixas lite först. Så frågan är om jag skall lägga tid på den eller bara sälja den vidare.
GK100 skrev:
Det står: Motor, upptagen effekt 6,7 kW
Ja då är du i princip körd med 16 A och direktstart. Men tvätten avlastad startar utan direkt svängmassa mer än motorn i sig själv så gör ett test så får du se. Hänger också på hur starkt nät du har och hur långa ledningar. Svagt nät och lång sladd så är det inte omöjligt.L Ludde76 skrev:
Allt har givetvis en gräns men i detta fallet är det viktiga att begränsa den kortvariga inkopplingsströmmen vid start. Det rör sig om kort tid mest magnetisering några tiondels sekunder och sen nå upp i varv ytterligare någon sekund med en så lättstartad drift som en obelastad pump. Om du har vanliga proppar är det oftast lite större chans att du klarar dig.L Ludde76 skrev:
Nej, om det inte finns elektronik som aktivt höjer strömförbrukningen för att bibehålla effekten så sjunker strömmen med minskad spänning. En högtryckstvätt har sannolikt inte någon sådan "intelligens".L Ludde76 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej inte riktigt så.R RoAd skrev:
En asynkronmotor har sitt varvtal och effekten är i det närmaste konstant även om spänningen sjunker lite och med lägre spänning så måste strömmen öka för att ge samma effekt.
Helt utan elektronik.
Protte
Klicka här för att svara
