Köpte mig en Nedis väggströmbrytare med inbyggd wifi som man kan sätta dit i befintlig dosa. Den funkar så att man kan använda knappen som vanligt men också via nätverket. Problemet är att jag såg när jag plockade bort strömbrytaren att det är en trappomkopplare hittade den andra knappen bakom en garderob 2.5 meter från den andra...

Mitt stora problem är att jag inte kan hitta en framdragen nolla, antar att jag behöver en för att hålla själva enheten igång.

Är det bara att ringa elektrikern?

Vad säger installationsanvisningen? Hittar ingen på nätet. Men det torde stå klart att den behöver en nolla, vilket är behörighetskrävande att fiska fram ja.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad säger installationsanvisningen? Hittar ingen på nätet. Men det torde stå klart att den behöver en nolla, vilket är behörighetskrävande att fiska fram ja.
Att den ska ha en nolla. Finns en nolla i kopplingsdosan ovanför.

• Hand håller en Nedis Smart Wall Switch med tekniska specifikationer och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av en elektrisk kopplingsdosa med märkning av nollledare.
    Skapa konto
  • Instruktionsblad för smart lampstyrning på svenska, otydlig text med skugga över nedre delen.
    Skapa konto
Tror inte du får in den i en trappkoppling. En brytare i en trappkoppling ska ha ett växlande relä. Få mottagare har just denna funktion.

E etompau skrev:
Tror inte du får in den i en trappkoppling. En brytare i en trappkoppling ska ha ett växlande relä. Få mottagare har just denna funktion.
Nä, det har jag räknat ut. Men trappomkopplaridén är ändå korkad eftersom det är på samma plan i samma rum med ca två meter emellan brytarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.