El
Avemo: [citat] Jag var för otålig för att vänta på leverans. Så jag använde de dosor jag redan hade och anslöt den fjärde slangen till en annan dosa i stället. Det ger en omväg på kanske två meter för tändtråden och jag kunde koppla det igår. Detta blir inte det prydligaste inslaget i mitt hus. Men snart är det gömt bakom panel. [bild]
Magnus83: [citat] Då är jag helt med på tankegången- stort tack för det förtydligandet :)
50procent: Ingen säkerhetsbrytare till fläkten på vinden? All övrig utrustning kan du väl stänga av, och dra ur samtliga apparater från de berörda uttagen
Spartaneye: Japp håller med dig korkad installation, får väl hitta på någon lösning,
Bo.Siltberg: [citat] Det var inget fel på din fråga så lägg gärna tillbaka den.
Bo.Siltberg: Om det är mätarsäkringen du vill säkra ned så ska det göras av en elfirma som anmäler till nätägaren. Efter mätaren har du kanske huvudsäkringar? Dessa kan du säkra ned själv (det är behörighetskrävande även detta men det behövs ingen anmälan till nätägaren). Har du inga huvudsäkringar kanske det finns plats att installera några så att huvudledningen till denna central
mlkjhr: [citat] Och snabb leverans, beställde igår, i postlådan idag!
Lewdis: Har ett hus med platt tak och endast lite överhäng. Överst är stuprännorna och nedanför sitter det en panel. Kan jag sätta nedanstående armatur med GU10 spottar i utan kåpa ovanför? https://www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/belysning/downlights/downlight-led/downlight-designlight-d-159w/p-720580
etompau: Ja det fungerar. I görligaste mån försök att hålla kablarna borta från dimmerns kåpa för att minska negativ påverkan på radiodelen. Nej du behöver inte rikta kontrollen mot dimmern för att det ska fungera. Fjärrkontroll/väggbrytare etc kan sitta i en annan del av rummet eller utanför rummet.
Mikael_L: [citat] Det skulle kanske blivit bättre med tunnare ledning, t.ex. 1,5mm2 = lägre induktans ...? Om man även är ute efter arean skulle man kunna tänka sig flera parallella ihoptvinnade FK1.5 . Men naturligtvis är det allra bäst att slippa en lång ledning öht. Bättre att dra telefonkabeln i en loop så den passerar nära inkommande el.
Panor82: [bild] Se funktion och driftindikering
Mr L: Jag sitter och skissar på trädgårdsbelysning och tanken är att när jag dränerat så slänger jag i markrör innan vi fyller igen. Min tanke är att dra en slinga runt tomten så jag kan koppla pollare på uppfarten, spottar i rabatter och upp i träd men även belysning så det inte är så mörkt runt tomten när man rör sig runt huset. Jag har fasadbelysning som lyser bra närmast huset.
hempularen: Det har varit ganska vanligt med sockeldosor i hus med prefab ytterväggar. Då kan väggen tillverkas i fabrik utan el.
Jenja: [citat] Tack! Det låter ju smidigt om det funkar. Sladdlängden räcker till
tommib: Ta ett foto rakt in i dosan så man ser eventuella ledare som bara passerar där.
camelspin: Det stämmer, motorns färger är "apparatfärger" dvs inte standard. Det är angivet så i kopplingschemat (U1 resp U2).
rampante: Jättefint ju och bra gjort - kan du inte ta lite bilder på hur du gjorde installationen och vilka prylar du till slut använde dig av?
Du och 19till: Locket på tvättmaskinen kan du ta av oftast bara 2 skruvar på baksidan. (Koppla ur elkabeln innan) sen bör du se in i maskinen och kan ev se felet. Ta kort när du tar isär så kan du kolla var saker satt om du glömmer det...
Sittställning: En ny brytare i varje rum vill jag ha, alla rum bryts var för sig. Det är källare med betongvägg och garaget har idag en brytare som bryter samma som den i hallen. Det ända dom 2 brytare gör är tänder släcker i taket i alla 3 rum. Tänder jag i garaget tänds det ner i källaren (kontor plus en liten hall) Att det blir utanpåliggande i rummet utan brytare idag är inga bekymmer så att
hans.p: Det skulle vara kul att se en bild på hur det kopplades i dosan, om allt lades på en fas eller om det trots allt fanns flera faser där :-)
qvrk: Om jobbet är mer än ett par tusenlappar, skriv alltid ett kontrakt med hantverkaren enl. Hantverkarformuläret 2017. Däri specificerar du att undertecknat protokoll på egenkontroll måste lämnas till beställaren innan fakturering sker. Det är en så liten sak som både ger hantverkaren ryggen fri och dig som beställare ro att jobbet är utfört bra. En win-win
RoAd: Är det en aktiv kabel så går det som sagt inte enkelt att avgöra om det är kontakten som är trasig eller elektroniken. Om det dessutom är en fast monterad kabel som inte har rörts är risken liten att det är någon av kontakterna. Och om du inte vet vilken kontakt som är trasig så du riskerar ju att få byta båda. Att byta en HDMI-kontakt är inte det enklaste heller. Jag har lött en
xLnT: [citat] Kombinerad UPS och solcellsanläggning. Är kabeln mellan batteribanken och fasskenan jag räknar på. Kan också köra 2x70mm2 vilket jag tror jag gör, antingen en batteristträng eller två. Kabeln mellan förbrukarna och fasskenan blir 1x70mm2 så det passar bra.
tommib: Rätt lösning hade varit att jorda alla uttagen när han nu ändå drog fram en jordledare.
Kanding: Hej, Det verkar som jag har fått precis samma problem som du beskriver, fast jag har modellen Premium Bag. Har försökt hitta i instruktionsboken hur man nollställer maskinen men lyckas inte hitta någon info. Hur gjorde du för att nollställa? Tack på förhand!
Leif i Skåne: Jord är inte ansluten! "Svävar fritt" Öppna och kolla i dosor efter jordtråd som släppt.
Berlin909: [citat] Inget fel på huvudsäkringen. Dock bytte jag en annan propp som gått utan att fjädringen löst ut. Så nu verkar problemet vara löst!
Härryda2015: L & N ”nr.2” används bara för vidarekopplig om du har fler drivdon och spottar.