Byggahus.se

5 stegs transformator

1. Lindq
    Medlem Nivå 1
    Hej! Köpte en JBDH frånluftsfläkt från fläktwoods som jag ska ha som frånluftsfläkt i tvättstuga, badrum och kök. Fick idag hem en 5 stegs transformator som hade en svart handske som jag ska koppla till jbdh för att kunna styra fläkten.
    Problemet är att på JBDH:n så sitter en snabbkontakt som inte passar ihop med den 5 stegarn som jag idag fick hem.
    Visst ska jag väl kunna flytta över kablarna? Men vilka kablar ska sitta vart då det är ett mindre stift/uttag på jbdh? Tacksam för hjälp om någon kan?

2. J
    Husägare · Nivå 10
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4729EF1D-C61E-4900-8C12-0601D58B9555.jpeg

Från vänster till höger på anslutningen till vänster:
    Neutralledare till fläkten
    Fas till fläkten
    Matande neutralledare
    Matande fas

det är iaf så jag tolkar det, de redovisar dock inga färger i sin manual. Fläkten har 3 ledare, fas, neutralledare, jord.

3. E
    Medlem · Nivå 19
    Gissar att det bästa blir att du skippar kabeln som kommer från trafon, och istället drar in kabeln från fläktenheten direkt in i trafons låda och gör din anslutning av F, N och jord där.
    På snabbkontakten ser det ut som att jord inte finns tillgänglig.

• Laddar…
  4. Lindq
    Medlem Nivå 1
    Det sitter en svart kabel som är byglad i båda kontakterna? Om jag bifogar närbild på de båda där man ser vad det står i kontakterna kanske ni kan hjälpa mig att förklara var de olika kablarna ska sitta när jag flyttar över?
    Kontakten med kablarna från vänster till höger: L3, N, jord, L2, L1
    kontakten utan kablar från vänster till höger:
    L2, N, jord, L1

5. Lindq
    Medlem Nivå 1
  6. M
    Medlem · Nivå 5
    Bild på där den kopplas in?

Den lösa kontakten, om du kopplar in den så går fläkten på högsta?

Har du något att mäta spänning med?

7. M
    Medlem · Nivå 5
    Trafon är dubbelisolerad. Så den ska inte skyddsjordas.

8. E
    Medlem · Nivå 19
    Hur ser kabeln ut som kommer från fläktaggregatet?
    I princip ska fläktmotorn bara kopplas in på transformatorns sekundärsida (pil med våg och N) men då det är två olika fabrikat av grejor du har så är dom inte helt anpassade till varandra.
    När jag googlar JBDH så ser jag en stor fläktlåda med an vanlig jordad stickkontakt.