2 594 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Insidan av diskmaskin ger sköna stötar
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Hej
Trodde att min tjej inbillat sig först när hon berättade att hon tyckte hon fick stöt när hon plockade av rendisk från diskmaskinen.
Kollade nu med en testmejsel och alla väggar på insidan av maskinen är strömsata dvs lampan på testmejseln lyser.
Maskinen är 3 månader gammal å har inte haft några problem med den förrän nu typ 1 vecka sen.
Notera att vi haft en exkat likadan maskin innan, installerad på samma sätt utan några som helst problem.
Maskinen heter medelstor, tillverkas av Ikea/Electrolux
Fel på maskinen? Eller ska jag kolla elen?
Trodde att min tjej inbillat sig först när hon berättade att hon tyckte hon fick stöt när hon plockade av rendisk från diskmaskinen.
Kollade nu med en testmejsel och alla väggar på insidan av maskinen är strömsata dvs lampan på testmejseln lyser.
Maskinen är 3 månader gammal å har inte haft några problem med den förrän nu typ 1 vecka sen.
Notera att vi haft en exkat likadan maskin innan, installerad på samma sätt utan några som helst problem.
Maskinen heter medelstor, tillverkas av Ikea/Electrolux
Fel på maskinen? Eller ska jag kolla elen?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Du har med stor sannolikhet avbrott på skyddsjorden. Sedan kan det vara mer som är fel.
Avbrottet i jordförbindelsen kan vara antingen i maskinen/anslutningskabeln. Eller i kabeln/uttaget i väggen.
Har du möjlighet att mäta resistans (multimeyer) mellan jordblecket på kontakten och maskinens hölje så kan man isolera felet. Är där ingen förbindelse så bör du reklamera maskinen.
Du kan ev även prova att dra in en skarvkabel från ett jordat uttag som går via en annan säkring i centralen. Koppla in maskinen och testa med din penna. Vid de här experimenten bör du inte vidröra maskinen. Det kan vara farligt. Du bör bara använda skarvsladden för test, inte för varaktig drift.
Avbrottet i jordförbindelsen kan vara antingen i maskinen/anslutningskabeln. Eller i kabeln/uttaget i väggen.
Har du möjlighet att mäta resistans (multimeyer) mellan jordblecket på kontakten och maskinens hölje så kan man isolera felet. Är där ingen förbindelse så bör du reklamera maskinen.
Du kan ev även prova att dra in en skarvkabel från ett jordat uttag som går via en annan säkring i centralen. Koppla in maskinen och testa med din penna. Vid de här experimenten bör du inte vidröra maskinen. Det kan vara farligt. Du bör bara använda skarvsladden för test, inte för varaktig drift.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Tack för svaret.H hempularen skrev:Du har med stor sannolikhet avbrott på skyddsjorden. Sedan kan det vara mer som är fel.
Avbrottet i jordförbindelsen kan vara antingen i maskinen/anslutningskabeln. Eller i kabeln/uttaget i väggen.
Har du möjlighet att mäta resistans (multimeyer) mellan jordblecket på kontakten och maskinens hölje så kan man isolera felet. Är där ingen förbindelse så bör du reklamera maskinen.
Du kan ev även prova att dra in en skarvkabel från ett jordat uttag som går via en annan säkring i centralen. Koppla in maskinen och testa med din penna. Vid de här experimenten bör du inte vidröra maskinen. Det kan vara farligt. Du bör bara använda skarvsladden för test, inte för varaktig drift.
Gjorde alla tester. Det finns ingen resistens mellan jordblecket på kontakten och diskmaskinens hölje.
Electrolux är kontaktade, de kommer hem till mig och kollar på den, hoppas det går på garantin då den e bara 3 månader gammal
Klicka här för att svara
