Hej!

Jag håller på och fulrenoverar ett gammalt badrum (befintlig våtmatta, byter all inredning), och vill installera en elradiator med IP24 (Adax Neo H 230V 400W) intill toaletten så man sliper frysa häcken av sig om vintern. 230V-matning (inkl. jord) finns tillgängligt i ett befintligt anslutningslock (tänkt för tvättmaskin tror jag) monterat på en apparatdosa nära golvnivå ca 120cm från duschen. Då dosan och radiatorns placering är i varsin ände av rummet med badrumsdörren emellan räcker inte befintlig anslutningskabel och jag behöver därför dra fram en fast installerad kabel till en skarvdosa nära elementet. Jag har nu följande plan och undrar om någon här på forumet ser någon brist/farlighet i detta förfarande?

1) Byta anslutningslocket till IP44 med tätningsdamask och dragavlastning (Elko) då denna punkt befinner sig lite i gränslandet mellan zoner 1/2.
2) Skapa kabelväg via självhäftande kabelkanal ca 15cm från golvnivå samt ett ihåligt dörrfoder i plast från Primo (med clips för kablar) för att komma runt dörrvalvet. Detta dörrfoder är dock gjort för kabeldiameter 6,5mm vilket är för litet för en vanlig installationskabel, typ EKK. :-(
3) P.g.a. kravet på liten diameter tänker jag därför dra en oval kabel RXKX 2x1,5, tänkt för att ansluta halogen-spottar. Det är nämligen den bästa jag kan hitta med kabelarea 1,5 utan att vara för stor. Radiatorn har ingen skyddsjord så det tillför väl ingenting att dra fram 3g1,5 (?).
4) Klippa av stickproppen på radiatorn och göra anslutningen i en utanpåliggande kopplingsdosa med minst IP44, placerad ca 30cm från radiatorn och 15cm från golvnivå.

Det jag själv funderar på är ju om den där kabeln (RXKX) är direkt olämplig för en fast installation, eller om jag begår ett brott av mer "formell" art genom att använda den? Den är ju gjord för att ansluta downlights vilket känns som en ganska "fast" installation men då är den ju visserligen möjlig att bryta bort med en vippa vilket inte blir fallet här. Dock kommer den inte att vara blottad utan skyddas mekaniskt längs hela sin väg av kabelkanaler/dörrfoder. Jag kan ju tycka att det bör vara minst lika bra som att ansluta en anslutningskabel på en tvättmaskin i ett dylikt anslutningslock, en kabel som sen ligger och skräpar på golvet bakom maskinen som det så ofta ser ut? Men jag kanske missar något viktigt (?).

Tacksam för synpunkter på ovanstående! :-)

MVH
Pastorn

Du kanske har nått uttag "på andra sidan väggen" som är enklare att komma åt. Rakt bakom elementet.

Börja som sagt med att leta en bättre väg att dra fram en ny kabel på. Om det absolut inte går kan du klamra en installationskabel genom halva badrummet.

1. Byt denna anslutningsdosa (insatsen) till en skruvat näslock så blir det bättre, för du ska inte ha någon tvättmaskin där ändå va?

3. RKXK är en anslutningskabel som med skohorn kan användas för "fast" förläggning i rör till downlights. Den duger inte här. Välj en installationskabel som EXQ om den mestadels kan gömmas i kabelkanaler etc eller EXLQ om den ska klamras synligt.

Självhäftande kabelkanaler brukar inte sitta kvar. De är gjorda för mindre anslutningskablar.

4. Anslutningsdosa, inte kopplingsdosa. Återanvänd den du redan har på andra sidan väggen. Men det blir troligen en utanpåliggande dosa här så då kan man använda vilken som helst som kan kompletteras med en dragavlastning.

EDIT: Och en skyddsjordsledare måste finnas med i installationskabeln fram till anslutningsdosan även om just denna radiator inte använder skyddsjordning som skydd.

Redigerat:
Tack båda två för era svar!

Jag hade tänkt använda E1437775 där befintlig matning finns samt E1437761+E1437766 där elementet sitter. Ser någon något olämpligt med de detaljerna? Men hmm... kanske ska försöka hitta en annan kabelväg så jag kan dra EKK istället (eller något halogenfritt alternativ). Men jag har tyvärr ingen annan lämplig matningspunkt att begagna mig av i dagsläget.

Det enda som finns på "rätt" sida av dörren är en dubbel strömställare (Eljo Trend) till badrumsbelysningen, men man kan väl inte gå ut med en kabel ur en strömställare på något godkänt sätt? Annars tror jag nog att den dosan matas med fas/nolla/jord, för spegelskåpet med belysning har ett jordat uttag som blir aktivt när man ställer om vippan.

Ett annat alternativ är att gå rakt upp från anslutningslocket med EKK, borra hål i tak/taklist och gå med EKK:n i flexslang på kallvinden och sen ner genom taket igen rakt ovanför platsen för radiatorn.

EDIT: Vore intressant att höra bakgrunden till kravet på skyddsjord till en anslutningsdosa när det inte är något skyddsjordat som ska anslutas? Avser man endast framtida kompatibilitet, eller finns det något mer "verkligt" skäl till att det ska vara så? Den som ansluter något till anslutningsdosan ser ju lätt om det finns samtliga ledare fram till den eller inte, och det är ju ändå inget som en okunnig person ska vara inne och ansluta något till? :-)

Redigerat:
P Pastoratet skrev:
Jag hade tänkt använda E1437775 där befintlig matning finns
Som jag skrev är det en anslutningsdosa avsedd för flexibla anslutningskablar som ska dragavlastas, så detta ska inte inte ha i matande punkt utan det räcker med ett näslock över den infällda dosa du har. Eller om du kan nyttja dosan för strömbrytaren.
P Pastoratet skrev:
EDIT: Vore intressant att höra bakgrunden till kravet på skyddsjord till en anslutningsdosa när det inte är något skyddsjordat som ska anslutas?
Kravet finns uttryckligen i installationsreglerna. Syftet är att det ska finnas skyddsjords tillgänglig om den i framtiden behövs. Om vi t.ex pratar uttag så krävs ju ingen behörighet för att byta ett uttag så någon kanske vill byta ett uttag som enbart tar eurostickproppar till ett uttag som tar schuko (skyddsjordat). Finns det då ingen skyddsledare att ansluta så kanske den personen bara rycker på axlarna...
P Pastoratet skrev:
Ett annat alternativ är att gå rakt upp från anslutningslocket med EKK, borra hål i tak/taklist och gå med EKK:n i flexslang på kallvinden och sen ner genom taket igen rakt ovanför platsen för radiatorn.
Det är tänkbar om du får det tätt, och då tänker jag även på tätt i rören eller kring ledningen så att varm luft inte kan stiga och returnera kondensvatten ned i badrummet.

• Gilla
Pastoratet
  • Laddar…
Tack båda två för era förslag! Vad gäller E1437775 är det inte dragavlastningen jag är ute efter om jag ska dra EKK, men däremot sköljtätheten. Det kommer verkligen att stänka vatten på det där locket p.g.a. närheten till duschen (120cm, inget draperi emellan). Jag kan då inte hitta något vanligt doslock med ledningsuttag för apparatdosa som uppfyller IP44 (?).

Jag ska fundera i helgen vilken väg jag tar (och hur) men EKK eller dylikt får det bli oavsett! :-)

Trevlig helg!
/Pastorn

Det var värre. Jag tror inte det går att få en sådan dosa riktigt tät oberoende av vad du väljer så du behöver se efter lösningar som gör att det inte sprutar vatten mot den väggen. Då dosan en gång satts där så var uppenbarligen inte duschen placerad som den är nu?

Hej!

Jo, dosan och duschen har alltid vara placerade likadant relativt varandra, men däremot fanns tidigare ett draperi som avgränsade, ett draperi jag nu vill ta bort för att förlänga duschzonen ända bort till motstående vägg (väldigt trångt i nuläget) och det är där dosan sitter. IP44 ska ju gå att uppnå med E1437775, och dosan sitter ju trots allt på motstående vägg relativt duschen, på ca 120cm avstånd. Det kommer att komma stänk - absolut - men att någon ska stå och spraya med duschmunstycket mot den väggen känns långsökt. Det sitter t.ex. en handduksstång för torra handdukar där, ovanför dosan.

Jag vet ju inte hur E1437775 ser ut, men det ska medfölja en "tätningsdamask". Jag antog i min enfald att den tätningsdamasken är någon slags plantätning som ska skapa täthet mellan locket och underlaget, i mitt fall en våtrumsmatta, samt att locket kanske har något dräneringshål i botten så vatten som ändå kommer in rinner ut och inte kommer åt elektriska delar? Jag kan ju alltid förbättra med silikon mellan våtrumsmattan och apparatdosan så att vatten inte kommer in i gipsväggen, förutsatt att locket verkligen är "sköljsäkert" som det så fint heter. Någon som sett ett sånt där anslutningslock, hur ser "tätningsdamasken" ut?

MVH
Pastorn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.