Har köpt en kåk från 1964 och haft elektriker till att byta ut all el. De gamla runda strömbrytarna passade precis, men nya exxact får inte riktigt plats. Finns det några infällda strömbrytare som är 72mm eller mindre i bredd?

• Ny strömbrytare som inte passar perfekt i äldre husets vägg, sökande efter mindre modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Återanvänd de gamla?

nimhed nimhed skrev:
Återanvänd de gamla?
njae, dels är de slängda, dels var de flesta fula och några trasiga. 60 år går hårt fram på strömbrytare.

Ok, god anledning att byta. Ville bara poängtera att det inte finns regelmässiga anledningar att byta ut strömbrytare.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Går det att få en en renova tro?

Eller ta en förhöjningsram och modda den lite så den går in mellan fodren, och sen dit med brytaren.

L lassaserik skrev:
Går det att få en en renova tro?

Renova är 83mm i diameter. Men om du täljer lite i trälisrerna så

nisse123 nisse123 skrev:
Eller ta en förhöjningsram och modda den lite så den går in mellan fodren, och sen dit med brytaren.
Typ såga ner kanten på en förhöjningsram och låta strömbrytaren sitta utanpå listen?

L lassaserik skrev:
Renova är 83mm i diameter. Men om du täljer lite i trälisrerna så
Renova är lite större än gamla knapparna, de var ca 78mm i diameter, så då får jag tälja lite till på fodret. Helst skulle jag vilja få in strömbrytaren utan att karva i fodret och kunna spackla igen det som redan är bortkarvat.

AXS
Sätt en låg utanpåliggande brytare. De finns som smala eller liten diameter.

Mycket snyggare än allt karvande, hur du än gör. Finns inga inbyggda smala då allt är anpassat för standard dosa tyvärr.

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Eldirekt har på sekelskifte strömbrytare som passar men dom strömbrytarna är svindyra

Exostor Exostor skrev:
Renova är lite större än gamla knapparna, de var ca 78mm i diameter, så då får jag tälja lite till på fodret. Helst skulle jag vilja få in strömbrytaren utan att karva i fodret och kunna spackla igen det som redan är bortkarvat.
Har du kollat på gamla på loppis eller byggvårdshus? Eller danska är mindre har jag för mig

Eljo trend Quick rot är väl ganska små (65mm).
Kanske passar?

AXS AXS skrev:
Sätt en låg utanpåliggande brytare. De finns som smala eller liten diameter.

Mycket snyggare än allt karvande, hur du än gör. Finns inga inbyggda smala då allt är anpassat för standard dosa tyvärr.
precis vad jag funderat på också, elko har en utanpåliggande med skapligt låg profil som är 72mm bred. Men jag vet inte vad elektriker tycker om utanpåliggande framför en dosa. Ska kolla.

T Thomas_Blekinge skrev:
Har du kollat på gamla på loppis eller byggvårdshus? Eller danska är mindre har jag för mig
Jag kör bara nytt när det gäller el, men danska ska jag kolla upp, brukar ta semester i Danmark med jämna mellanrum så det passar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.