7 500 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Hur undvika att JFB löser ut vid byte av uttag?
Bra tips att börja och sluta med skyddsjorden, samt att skydda med en Wago-klämma under tiden. Det påminner om rekommendationen att lossa minuspolen först när man jobbar med el i bilen, så man inte råkar kortsluta verktyget mot karossen när man lossar pluspolen.
När vi ändå diskuterar jordfelsbrytare kan jag dela med mig av en annan "rolig" händelse. Förra vintern kom jag hem från jobbet, körde in i garaget och stoppade in motorvärmarkabeln i bilens kontakt. Tio minuter senare löste jordfelsbrytaren ut och jag hade då inte en tanke på att det kunde bero på motorvärmaren, eftersom timern var av. Efter att ha lokaliserat felet genom att skruva tillbaka en säkring i taget tills jordfelsbrytaren löste ut igen visade det sig att motorvärmartimern bara bröt nollan. Motorvärmarkontakten var full av saltslask som orsakade krypström mellan fas och skyddsjord. Nu har jag vänt timern 180 grader så att den bryter fasen istället för nollan...
När vi ändå diskuterar jordfelsbrytare kan jag dela med mig av en annan "rolig" händelse. Förra vintern kom jag hem från jobbet, körde in i garaget och stoppade in motorvärmarkabeln i bilens kontakt. Tio minuter senare löste jordfelsbrytaren ut och jag hade då inte en tanke på att det kunde bero på motorvärmaren, eftersom timern var av. Efter att ha lokaliserat felet genom att skruva tillbaka en säkring i taget tills jordfelsbrytaren löste ut igen visade det sig att motorvärmartimern bara bröt nollan. Motorvärmarkontakten var full av saltslask som orsakade krypström mellan fas och skyddsjord. Nu har jag vänt timern 180 grader så att den bryter fasen istället för nollan...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fast jag skulle under inga omständigheter lossa på skyddsledaren för detta ändamål, utan neutralledaren!
Jag syftade på att lossa skyddsjorden från vägguttaget som ska bytas, utifrån Emil_Ks tips:Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker inte gå och in och peta i elcentralen...A Emil_K skrev:
Jo, det är säkrast. Tyvärr är ju metallramen förbunden med PE och jag har lyckats släcka en gång genom att nollan satt hårt i snabbplinten och jag parerade lite när den släppte. Det räckte för att nollan skulle nudda ramen och "klick"...
lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror lite på hur många timmar/dagar/veckor det tar att "få liv i" de datorer som tvärdör av elavbrottet.tippz skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Tja, om det tar timmar att göra det, så bör man ju skaffa nya datorer... Jag har tappat precis en dator genom tiderna pga strömavbrott (och då var det elektriker som fixade brown-out). Annars så kommer de upp så snällt igen.Alfredo skrev:
Alla som över huvud taget ska "rota" med el för står naturligtvis att det handlar om gruppens nolla, den hittar man myckt lätt i en central då den ligger i samma rör/kabel som den gruppsäkring man har brutit.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden