Bägge sakerna låter fel tycker jag.Volvo v70 skrev:
Är du Volvo V70 samma person som claesk? Blir smått förvirrande om du använder olika identiteter..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Punkt 8, har uppmätt resistans på nära 0 . punkt 9, strömmen på inga problem. punkt 10, spänningen i alla uttag är ok. Punkt 11, använde uttagsprovaren föra att kolla så att jordfelsbytarna fungerade det är ok. Punkt 12 hoppar jag över värkar lite svår.
VILL PASSA PÅ ATT TACKA DE SOM HJÄPT TILL MED MIN ELCENTRAL ETT STORT TACK
Jag har lärt mig mycket om el och hur det fungerar, jag är mycket nöjd med min elcentral. Det
var en svår uppgift at få allting rätt men jag ger aldrig upp. Kommer med uppdatering om elcentralen
i garaget. Bild på slut resultatet .
VILL PASSA PÅ ATT TACKA DE SOM HJÄPT TILL MED MIN ELCENTRAL ETT STORT TACK
Jag har lärt mig mycket om el och hur det fungerar, jag är mycket nöjd med min elcentral. Det
var en svår uppgift at få allting rätt men jag ger aldrig upp. Kommer med uppdatering om elcentralen
i garaget. Bild på slut resultatet .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, en fråga för att få klarhet. Skulle du inte ha kunnat ta ledarna till garagets dvärgbrytare direkt från fasskenan? Det ser ut som att du lagt dvärgbrytarna utanför fasskenan och dragit trådar dit?Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag har ritat en ny fantastisk frihandsteckning. Kanske införskaffar linjal och suddgummi med tiden...
[bild]
Det som kan te sig lite småmagiskt när en central matas med TN-S är N-plinten "N". Den förekommer inte alltid i praktiken, utan man drar inkommande N direkt till ingången på JFBerna. Men den kan vara praktiskt, speciellt i detta exempel.
Det är egentligen ingenting konstigt med denna plint. Fanns det inga JFBer så skulle detta vara den enda N-plinten. Men med JFBer så behövs en N-plint efter varje JFB, "N1" och "N2" i detta exempel. Det är ifrån dessa plintar som vanliga grupper skyddade av en JFB tar sin nolla ifrån.
Nu har jag ritat in kabeln till garaget också, och lagt den utanför JFBerna, men via dvärgar för ordningens skull. Denna kabel plockar då N ifrån inkommande N-plint "N" eftersom kabeln inte är skyddad av en JFB. Det förutsätter vi att du installerar i garagets central. Nu ser vi lite mer praktisk nytta av denna N-plint då terminalerna på JFBerna kanske inte räcker till för att sy N-ledare till höger och vänster.
Inkommande fasledare går via huvudbrytare (som du inte har) till ingångarna på JFBerna, plus till de dvärgar som skyddar kabeln till garaget, allt detta alltså före JFBerna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Som bilden är ritad ligger kabeln till garaget under centralens huvudbrytare men utanför dess JFBer och grupper. Jag har inte läst den gamla tråden varför man ville ha det så, men det är så det är gjort. Det kanske finns en elcentral i garaget med en egen JFB.
Om man skulle ta fasledarna från fasskenan på bild så hamnar man under en JFB. Så kan man ju göra om man vill, men då måste man också flytta på neutralledaren och koppla den till rätt N-plint som ligger efter denna JFB.
Om man skulle ta fasledarna från fasskenan på bild så hamnar man under en JFB. Så kan man ju göra om man vill, men då måste man också flytta på neutralledaren och koppla den till rätt N-plint som ligger efter denna JFB.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
