El
parzar: [citat] Tack ! De nämda delarna finns i huset redan, men nu vet jag det iaf att det saknade nollan dras nytt från elskåpet för att kunna ha en extra uttag, då får det bli Elektrikerns uppgift och inte den glade amatör som jag :D;) Tack för er hjälp och råd (y)
Mikael_L: [citat] Att brytaren har impulsfjäder (dvs återfjädrande strömbrytare) samt lite skumma färger är ett osedvanligt bra tecken på att det är någon koppling med trappautomatik (i ett sånt här fall + att TS skrev något om trappautomatik). Jag tyckte att alla pusselbitarna föll på plats. Däremot är jag själv urlöjligt kass på trappautomatik. Och har sett lite olika inkopplingar och
Herrn123: Hur gick det med markmätarskåpet? Jag står själv i begrepp att montera in ett vid tomtgränsen till mitt nybygge. Har du stött på patrull någonstans? Monterade du ditt skåp själv?
Lagerström: Allt var rätt monterat men satt ett litet svart buntband som stoppade handtaget från att gå i botten..
Leif i Skåne: [citat] Kolla i dosan elektrikern ”rotade runt i” så inte en nollkabel har släppt.
elmont: Styra takvärme med en golvgivare är inte så lyckat, styr med en rumsgivare i stället. Och att byta ut sladd och stickpropp är en enkel operation.
Grief: [citat] Det var SBS. Vi är inte riktigt vana med en spis som drar så mycket ström. Dammsög lite, körde ett elelement och en luftavfuktare och det räckte tydligen inte riktigt till utan en huvudsäkring gick. Bytte säkring och hällen hoppade igång igen. Håller med annars, det är en fantastiskt bra spis!
Panor82: Själv har jag en näbbtång med krympslang på käftarna.
Fotografen: [citat] Tål ett rejält världskrig, eller två mindre, samt som sagt fodrade med "tjärad papp" invändigt.
Fotografen: [citat] En god tanke, men i praktiken är denna mikroskopiska skillnad betydelselös.
Mikael_L: Är det trefas framdraget där så blir det alldeles utmärkt att koppla in två eller tre olika enfasmaskiner i tvättstugan där. Du kan göra fast anslutning eller sätta upp uttag efter säk.brytaren
KnockOnWood: [citat] Instämmer! När vi lät bygga vårt hus för nio år sedan hade vi inga ritningar alls för el- och VVS-installationer. Elektriker och rörmokare visste mycket väl vad som skulle göras. De nda tilläggen i elinstallationen som jag påpekade var ett högt placerat uttag för dammsugaren och ett för laddarna vid hallbyrån.
3tumkubik: Tack för svar. Det mesta jag hittade på Google så framgick det ej hurvida man behövde 3st wago. Tur att man är försiktig.
elmont: Kabeln som matar mätarskåpet är normalt nätägarens och den får man inte "röra" utan nätägarens medgivande. Ska man flytta mätarskåpet tar elinstallatören ( som ska vara registrerad hos nätägaren) kontakt med nätägaren och dom kommer sams om en lämplig tidpunkt.
Arnodt: Tack Bo för bra svar. Den ledning som riskerar att uppnå uppåt 32 A är den från befintlig undercentral(tänkt avsäkras med 3 st diazed 25A) till ny normkapsling och vidare till väggladdboxen, någon kan ju av misstag råka välja 32A laddström. I praktiken kommer det bara efter skymningen att gå att välja 16A laddström, eftersom andra förbrukare i huset t.ex. varmvattenberedare, spis,
Magnus E K: [citat] Du har rätt, jag var lite för snabb där. Blir enbart en undre uppskattning som blir sämre ju mer temperaturen hinner sjunka.
Ntek: Skulle bygga ett nytt kontorsrum till mig på firman för något år sedan. Hade diverse uttag och annat liggandes på firman av fabrikat Gelia. Vet inte hur länge det legat, kanske 10 år eller så. 5-pack med utanpåliggande 2-vägs-uttag. Lite flexislang, skarvar och annat. Allt gick sönder. Slangen sprack och smulades sönder när man drog i tråd. Skarvarna lika så. Uttagen sprack
useless: Här är utbredningshastigheten i förhållande till ljushastigheten i vakuum för några typer av kablar: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Velocity_factor
iMicke: Jo, antagligen. Jag beställde och betalade på webben för avhämtning i butik i morgon.
EyEr0n: [citat] Du gör som Leif beskriver. Tätar röret.
Mikael_L: Jag tycker det ser ut som baksidan av en halogenstrålkastare. Som de andra skrivit, mät och kolla om det är skyddsjorden. En felkoppling här är absolut livsfarlig. Ohmmät mellan mittplinten och lampans hölje, någonstans där du kommer åt naken metall, ett gängat skruvhål eller så. Av allt att döma är mittplinten jord, men detta chansar man helt enkelt inte på. Och kolla också hur
hagv: Tack för en bra beskrivning, jag förstår precis hur det bör göras :D(y)
50procent: [citat] Precis, ABB har det i sina EMC säkerhetsbrytare, Siemens i sina omriktare m.fl Iofs så är kabeln i brytaren dragavlastad med en förskruvning. Men in omriktaren så är det för både och
GK100: Vi kan ju se lite på vad det kan innebära vid några olika enkla fel. Dvs att man bör undvika främmande spänning oavsett nivå, den är ju lika främmande vid 12 V och ledare finns mellan de två punkterna. Det tangerar också temat kring jordad pol i manöverkretsar eller föralldel om jordning krävs, är nyttigt i system som ibland är uppe här. Och så lite olika sätt för TS lösning
Bo.Siltberg: Titta t.ex på Eltakos sortiment, TLZ12* eller TLZ61*. De ser ut att kunna kopplas fyrtrådigt såsom din gamla. Men jag har bara jämfört som allra hastigast. [bild] [bild] [bild] https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz12-8e-230vuc https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz12d-230vuc https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz61np-230vuc
13th Marine: När vi renoverade lägenheten var elektrikern inte alls intresserad av skitgörat att dra nya slangar och dosor, det fick vi gärna göra själva, sålänge materialet var av bra sort. Nu var det ingen större omdragning så det behövdes ingen utpekning över var sakerna skulle dras, men annars kanske man skulle behöva lite instruktioner där. Oavsett behöver man komma överrens innan man
Millox: Det finns ju dessutom lite varianter på icke-direkt-jordade(IT) system. De kan ju vara både hög- och lågohmigt resistivt jordade samt impedansjordade. Som jag har fattat det så kör regionnät och i viss mån distributionsnät impedansjordat medan högspända fabriksnät mer kör resistiv jordning eftersom de har mycket kortare ledningar. Transmissionsnäten är däremot direktjordade.