Har rivit ner det gamla kökstaket och snickrat upp 30x70mm glespanel, här ska jag sedan på med gips och fälla in lite spottar.

Köket är u-format med plats för matbord i u:ets öppning. Tanken är att jag ska ha 7 st Malmbergs MD-99 monterade som ett "U" längs kökets former. Mitt i mellan u:ets ändar vill jag montera en dosa för att kunna fästa en pendellampa, alternativt sätta dit en spot så att spott U:et istället blir till ett "O".

Det enda alternativ jag hittat hittills är en s.k. multidosa. Men det känns väl vagt att fästa en taklampa i, oroar mig för att gipsen kommer brytas sönder och att dosan trillar ner. Behöver alltså hitta någon kopplingsdosa med rejäla hullingar som klarar lite vikt och inte är djupare än 41mm. Alla andra spottar fäster jag direkt i gipsen.

Känns som att fler än jag borde vilja ha en sådan här lösning, så misstänker att det finns lite bra tips och lösningar där ute? :)

Lite snabba ryck då taket åker upp imorgon.

armatur/takdosa använder man för lamputtag, den bär upp till 15 kg så den måste fästas ordentligt i underlag/kottling.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Om jag bara förstår rätt, så det är enkelt. Lägg en bit av plywood skiva bakom gipsen ca 25x25 cm(alltså skruva ihop med gipsen på det ställe där spoten ska sitta, och sedan fräsa ur ett hål både i gipsen och plywooden.
Då sätter du den dosan du vill ha och den ska hålla hur bra som helst för att de små vinglarna som dosan har ska trycka på plywooden. För säkerhets skull lägg PL lim också när jag trycker in dosan.

Som elmont skriver, takdosa, typ: https://www.elbutik.se/product.html/takdosa-2

den ska sitta fast i underlaget. Den är gjord för att rymmas med endast 28mm sänkning +gips.
Den är däremot för grund för någon större mängd kopplingar om du ska sätta lamputtag.

J Johan456 skrev:
Som elmont skriver, takdosa, typ: [länk]

den ska sitta fast i underlaget. Den är gjord för att rymmas med endast 28mm sänkning +gips.
Den är däremot för grund för någon större mängd kopplingar om du ska sätta lamputtag.
Lite osäker. Den takdosa du tipsar har lite större diameter och hon får inte den spoten hon vill ha, alltså spoten täcker dosan 73 mm bara, medan takdosan har något nära 83, kommer inte ihåg.

• Instruktionsdiagram för installation av spotlights med IP-klassificering och storleksmått i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Niburu Niburu skrev:
Lite osäker. Den takdosa du tipsar har lite större diameter och hon får inte den spoten hon vill ha, alltså spoten täcker dosan 73 mm bara, medan takdosan har något nära 83, kommer inte ihåg.
Jo, men du har inte förstått frågeställningen. En takdosa ska monteras till ett lamputtag, downlights fälls in på vanligt vis, utan dosa.

J Johan456 skrev:
Jo, men du har inte förstått frågeställningen. En takdosa ska monteras till ett lamputtag, downlights fälls in på vanligt vis, utan dosa.
Ok, trodde att det kan ske på ett och samma ställe men beslutet kommer sedan.

tommib
Ja, fast samtidigt så beskriver ju TS faktiskt att hon vill kunna montera antingen eller. Då är det bra redan nu att lyfta att det inte går av två anledningar.

1. Dosan som du måste ha till ett takuttag med krok kan inte döljas av en (vanlig) MD-99. Det finns visserligen täckring men se också 2.
2. Dosan som ska dit för att koppla en vanlig takdosa ska inte vara kopplad till de övriga spottarna, om det är MD-99 med separat drivdon (dvs konstantströmsspottar) som avses. Däremot kan den vara kopplad till de övriga om det är 230 V MD-99 som avses.

Malmbergs har alltså två (nej tre eftersom 230 V varianten även finns som 7 W) olika spottar som alla heter MD-99. :mad:

Detta bör klargöras innan övriga råd kan ges.

Välkommen till forumet TS!

• Gilla
Niburu
  • Laddar…
Aha, det missade jag helt. Det är jag som inte förstått frågan. Förlåt Niburu:sweat:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.