Hej jag undrar om den hängande gulgröna 6mm2 skall skruvas i. Inkomande plint gulgrön 10mm2
eller den skall skruvas till inkomande blå 6mm2 och mackeras med blåeltejp i bägge ändar.
Det är fyrledarsystem den jordkabel från sidan är till garaget. Obs fatas faser till jordfelsbrytarna,
Vill behålla den hängande gulgröna 6mm2 om det är okej eller bytta färg till blå o skruva till inkomande
blå 6mm2. Tack påförand
eller den skall skruvas till inkomande blå 6mm2 och mackeras med blåeltejp i bägge ändar.
Det är fyrledarsystem den jordkabel från sidan är till garaget. Obs fatas faser till jordfelsbrytarna,
Vill behålla den hängande gulgröna 6mm2 om det är okej eller bytta färg till blå o skruva till inkomande
blå 6mm2. Tack påförand
Jag skulle göra om till femledarsysten och dra både gulgrön och blå från centralen till inkommande. Ledningen till garaget skulle jag lägga på en trefasgrupp som ligger utanför JFB i centralen. Naturligtvis skulle kontrollera att både ink jord och nolla var anslutna i matande ände.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du får nog förklara lite till (på svenska). Är det inkommande huvudledning man ser skymten av längs ned? Det är fem ledare vilket skulle betyda TN-S-system från mätarskåpet eller var den nu kommer ifrån? Men du säger fyrledarsystem!? Om det är TN-C-system, vad är då den blå inkommande ledaren för något?
Eftersom inkommande PE är 10 mm² så har du faktiskt ett val, antingen TN-C eller TN-S. Då kabeln till garaget är en fyrledare så skulle du behöva använda TN-C, om du nu behöver tre faser till garaget.
I vilket fall ska den hängande grön/gula kopplas till den inkommande grön/gula PE(N). Andra änden ska då vara kopplad till PE-skenan i toppen.
Varför är allting så snett o skevt i centralen?
Eftersom inkommande PE är 10 mm² så har du faktiskt ett val, antingen TN-C eller TN-S. Då kabeln till garaget är en fyrledare så skulle du behöva använda TN-C, om du nu behöver tre faser till garaget.
I vilket fall ska den hängande grön/gula kopplas till den inkommande grön/gula PE(N). Andra änden ska då vara kopplad till PE-skenan i toppen.
Varför är allting så snett o skevt i centralen?
Den blå ledaren är sammankoblad med den gulgröna i mätarskåpet om jag förstår det hela rätt . Jag köpte en billig
elcentral den är kopplad till PE-skenan i toppen. Är okej att behålla den hängande gulgröna 6mm2 om det är okej eller bytta färg till blå o skruva ditt den på blå inkomande
elcentral den är kopplad till PE-skenan i toppen. Är okej att behålla den hängande gulgröna 6mm2 om det är okej eller bytta färg till blå o skruva ditt den på blå inkomande
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jaha, du har elmätaren precis under. Den är troligen matad med fyrledarsystem TN-C och erbjuder en plint där man kan utgå med TN-S om man vill. Men detta måste bekräftas, antingen av dig själv eller av någon här som känner till hur elmätarna brukar kopplas.
Du ska ha både skyddsjord och nolla i din central. Din hängande grön/gula ska användas och kopplas in på den grön/gula i anslutningsplinten ovanför mätaren. Frågan handlar om var du ska ta ut nollan.
- Om du kan köra med TN-S så ska en blå nolla kopplas mellan plinten ovanför mätaren och ingångarna på JFBerna.
- Om du behöver använda TN-C så ska den blå istället tas ifrån PE-plinten i centralen och kopplas till JFBerna därifrån. Det är så centralen ser ut att vara kopplad just nu. Den grön/gula ska i detta fall märkas med blå tejp i ändarna.
Om du måste behålla kabeln till garaget så har den bara fyra ledare vilket kräver TN-C. Ledarna i kabeln ser inte ut att vara tillräckligt grova för att få kopplas in direkt på plinten från elmätaren, utan behöver i så fall avsäkras i centralen. Det behöver kontrolleras.
Var är huvudbrytaren?
Du behöver någon som kan ta dessa beslut åt dig.
Du ska ha både skyddsjord och nolla i din central. Din hängande grön/gula ska användas och kopplas in på den grön/gula i anslutningsplinten ovanför mätaren. Frågan handlar om var du ska ta ut nollan.
- Om du kan köra med TN-S så ska en blå nolla kopplas mellan plinten ovanför mätaren och ingångarna på JFBerna.
- Om du behöver använda TN-C så ska den blå istället tas ifrån PE-plinten i centralen och kopplas till JFBerna därifrån. Det är så centralen ser ut att vara kopplad just nu. Den grön/gula ska i detta fall märkas med blå tejp i ändarna.
Om du måste behålla kabeln till garaget så har den bara fyra ledare vilket kräver TN-C. Ledarna i kabeln ser inte ut att vara tillräckligt grova för att få kopplas in direkt på plinten från elmätaren, utan behöver i så fall avsäkras i centralen. Det behöver kontrolleras.
Var är huvudbrytaren?
Du behöver någon som kan ta dessa beslut åt dig.
Redigerat:
Jodå, det vet jag.
Men nu verkar volvo v70 inte vara en såpass initierad elektriker att det är säkert att h*n vet det.
Och som jag ser så är det flera trådar på den korta delade niollskenan och är det flytande nolla där så lär det säga *poff* i någon pryl ganska snart.
Men nu verkar volvo v70 inte vara en såpass initierad elektriker att det är säkert att h*n vet det.
Och som jag ser så är det flera trådar på den korta delade niollskenan och är det flytande nolla där så lär det säga *poff* i någon pryl ganska snart.



