El
richardtenggren: [citat] Det finns faktiskt brytare som är återfjädrande med växlande kontakt, vilket i kombination med uttag med lock blir mer enhetligt då vippan alltid står i samma läge oavsett om det är tänt eller släckt. :)
Sixmoesen: [citat] Nä, det har jag räknat ut. Men trappomkopplaridén är ändå korkad eftersom det är på samma plan i samma rum med ca två meter emellan brytarna
Anonymiserad 168520: Var lite försiktig om takfläkten också används för att skapa allmän ventilation i bostaden..
50procent: "Man tror" skall vara "najtråd":rofl:
Coachen62: Jag har byggt ut och därmed förberett för en billaddare till min hybrid. Den kommer att kopplas till mitt nätverk, helt kunna ha en app för styrning när laddning skall ske. Skulle vara tacksam för tips vilken laddare man skall välja.
Delphino: Tack alla för bra och informativa svar! Jag skall skaffa mig en fluke spänningsprovare och inte ta något för givet hädanefter.
Mickearvidsson: [citat] Ah byggfirman/elektrikern har gjort det. Har tagit kontakt med dem, de ska komma o kolla på det, ville bara höra mig för här inne så man har lite på fötter när de kommer.
hempularen: Men du får ta tag i det där med jordfelsbrytaren. Visst kan det vara fel i byggelsskåpet, men det är en av de minst sannolika felkällorna. Om jordfelsbrytaren löser ut, så finns det ett fel. Och det kommer att ställa till problem även när byggelen är bortkopplad.
tommib: Poängen här var just att man inte nödvändigtvis kan använda sig av tumreglerna. Det är en lång kabel (50-60 m), tung last och förimpedansen är oklar. Som Bo räknat ut skulle det krävas ett Zför på 0,3 ohm* för att det ska fungera med 2,5 kvmm och 16A säkring för att uppfylla utlösningsvillkoret. Det har inget att göra med max ström för en kabel av en viss dimension. Det är
BiFuel: [citat] Jag tänkte lägga 5 cm sand och sen sten. Djupet på rännan är drygt 40 cm. Så jäkla hårt packad sand att jag får använda spett, orkar inte gå djupare.
Bo.Siltberg: Det var kanske ett lite tråkigt svar. Det finns silikonolja och så finns det produkter med silikon i och så kan man använda dessa olika mycket, men att reda ut exakt var gränsen går kan vara svårt, så då är det enklare att vara försiktig med allt som innehåller silikon. Här är några gamla trådar i ämnet där även SS 436 40 00 citeras:
Arnodt: Jag har för mig att jag läst om att elektroniska ljusbågsdetektor används för strängar i en solcellsanläggning. Där är det i en seriekopplad sträng med ca 20 paneler likströmmar på ca 10 A och uppåt 900 Volt. Får man glappkontakt och ljusbåge blir det en duktig svetslåga och kan uppstå brand i byggnaden som följd.
Uffe A: [citat] Men om man sätter ramen upp och ner också
Markusbacka: [citat] TACK! Tror hela elementet är på 800w om jag inte minns galet, sitter i ett litet badrum. Så halv effekt får räcka!
Qwerty952: [citat] Drar den det konstant eller korta stunder, du kan kolla med en elektriker om du kan säkra upp till 13A . Då klarar du nästan den effekten och om de är bara är korta stunder så kan de klara sig då man kan överbelasta en säkring en stund. Men bästa vore att tråda om till 2,5mm2 och säkra upp till 16A, de flesta vägguttag och brytare klarar 16A,
GK100: Klimatet i skåpet är utmärkt för de komponenter tex säkringar, ev brytare etc du sätter in där. Ofta är det bättre även när man behöver högre kapslingsklass att man ser till att det finns avsedda luftningar, dräneringar osv än att hålla helt tätt. Nu är ju sånt bara aktuellt i riktigt utsatta lägen där man spolar vatten eller direkt utsatt för regn, direkt sol och inte i
Avemo: Tittar man på uppgiven effekt på gamla och nya spisar så brukar den vara i stort sett samma. Omkring 11 kW för häll och ugn tillsammans. I din enfaslägenhet kan du under längre perioder maximalt förbruka 5750 W innan huvudsäkringen går. Av detta kan vi dra två slutsatser. Den ena är att om du inte brukade lösa säkringen till spisen med den gamla spisen så kommer du inte att göra
Sockerhög: Körde med tryckluft i röret så fick en andra person lyssna vart det pös ut. Går säkert att blåsa manuellt också...
Myckling: Tack. Ska testa det och även byta plats mellañ spottarna.
jonte e: Kollar på alla induktionsspisar som går på 230V, men svårt att veta vilka stickkontakter de har från produktbeskrivningarna på nätet. I butik är det lättare att se vilka som har Norwesco-kontakt, och även om det är undantag finns fortfarande ett par gamla ex kvar på de ställen jag kollat.
50procent: [citat] Att det här funkat misstror jag dig inte, men hur som haver så ville TS ett CEE don då det var enklare att byta panna när den går sönder vilket lät dröja om det inte är nåt fabrikstionsfel. Själv så anser jag det är helt onödigt att ha ett CEE-don, men visst vill man vara förbered å kunna koppla in ett dieselaggregat så visst. :)(y)