Byggahus.se
A
J johan_81 skrev:
Som sagt, det är nog definitivt läge att ringa en elektriker!

Krontändning innebär att man inte tänder alla ljuskällorna i en taklampa. Dock så kommer de som är tända att lysa med full effekt (se mitt inlägg ovan om farfars taklampa). Det förutsätter att taklampan dels har flera ljuskällor och dels är förberedd för krontändning.
Framför allt om den ena strömbrytaren går till hall lampan på ovanvåningen. Känns inte som det var tanken från början. Nu utgår jag från att lamputtaget sitter i vardagsrummet där det var vanligast med kron. Det kan ju vara hallen på nedervåningen också men då känns två tändtrådar lite fel.

Rekommenderar också elektriker!
 
Det låter som om det skett några omkopplingar i denna anläggning sedan 1963. Det är svårt att förstå de två gula om det inte funnits en kronkoppling en gång i tiden.

Det är väldigt bra om lamputtag kopplas rätt map fas och nolla eftersom det gör att strömbrytaren kommer att bryta centrumpolen i lamphållarna medan gängan blir kopplad till nollan, om armaturen är korrekt kopplad.

Och det bör inte vara några svårigheter alls att enkelt reda ut detta genom att titta i samtliga dosor som är berörda här. Det finns inget som helst utrymme för antaganden inom gamla elanläggningar, speciellt inte om de modifierats på senare tid.
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Framför allt om den ena strömbrytaren går till hall lampan på ovanvåningen. Känns inte som det var tanken från början. Nu utgår jag från att lamputtaget sitter i vardagsrummet där det var vanligast med kron. Det kan ju vara hallen på nedervåningen också men då känns två tändtrådar lite fel.

Rekommenderar också elektriker!
Lamputtaget sitter inte i vardagsrummet, det sitter i nedre hall eller vad man ska kalla det, vid trappen på nedervåningen där lampknapparna också sitter och man kan tända släcka lampan i övre hall med den ena knappen vilket jag inte tror är jätteovanligt?
 
Magnus E K
Det är väl inte tillåtet att montera ett sådant lamputtag med jordstift utan att ansluta skyddsjordledaren? Dessutom är det i kök där det garanterat finns jord i andra uttag.
 
A
U ULBE1976 skrev:
Lamputtaget sitter inte i vardagsrummet, det sitter i nedre hall eller vad man ska kalla det, vid trappen på nedervåningen där lampknapparna också sitter och man kan tända släcka lampan i övre hall med den ena knappen vilket jag inte tror är jätteovanligt?
Det är helt rätt att du kan ha en kron i hallen för att tända hallen uppe och nere.

Nu blir jag nyfiken på de två trådarna som går ihop i sockerbiten.

Berätta gärna när du har får reda på det.

Edit:

Kan det vara en skarv som kilar vidare till ett annat uttag i hallen :)

Edit2:

Ring elektriker det behöver inte bli så dyrt om det inte är katastrof i anläggningen. Se om du kan hitta en i bekantskapskretsen. Som kan göra en snabb titt. Kan funka med en erfaren husägare som kan berätta att ring elektrikern.
 
Redigerat:
1066Hastings skrev:
Det är helt rätt att du kan ha en kron i hallen för att tända hallen uppe och nere.

Nu blir jag nyfiken på de två trådarna som går ihop i sockerbiten.

Berätta gärna när du har får reda på det.

Edit:

Kan det vara en skarv som kilar vidare till ett annat uttag i hallen :)

Edit2:

Ring elektriker det behöver inte bli så dyrt om det inte är katastrof i anläggningen. Se om du kan hitta en i bekantskapskretsen. Som kan göra en snabb titt. Kan funka med en erfaren husägare som kan berätta att ring elektrikern.
Tack, elektrikern är bokad, jag har gett upp tanken på att fixa det själv :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
U ULBE1976 skrev:
Tack, elektrikern är bokad, jag har gett upp tanken på att fixa det själv :D
(y)

Blir bäst så!
 
U ULBE1976 skrev:
Hejhej!

Jag har ett uttag i köket som saknar ett sånt doslock med uttag och krok, kablarna hänger alltså bara rakt ner. Har kopplat en lampa där för 10 år sen och det har ju funkat bra, men känns superkrångligt om man känner för att byta lampa lite snabbt och enkelt.

Jag har forskat lite på detta, och kommit fram till att "blå är nollan", men inget ska ju vara enkelt här i livet så jag har ingen blå kabel :geek: Det jag har är en grön och två gula, ska jag anta att den gröna är nollan?
Ser ut på bilden som att det kommer ner en svart kabel med från flexslangen?
 
P Putte 9497 skrev:
Ser ut på bilden som att det kommer ner en svart kabel med från flexslangen?
Nja, den är inte svart utan faktiskt blå. Dock är den ju inte inkopplad i sockerbiten som gick till lampan, utan nollan borde väl inte lampan ha funkat alls eller är jag helt ute och cyklar? EN jävla massa kablar är det i alla fall, blir intressant att se vad elektrikern säger :)
 
I en så modern koppling med flexslang ska blå vara nolla men den som gjort kopplingen är garanterat en hempulare som det finns gott om på Byggahus.se:rolleyes:
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
I en så modern koppling med flexslang ska blå vara nolla men den som gjort kopplingen är garanterat en hempulare som det finns gott om på Byggahus.se:rolleyes:
Ja, 100% en hemmapulare som har gjort detta, väldigt mycket har varit kopplat hawaii i det här huset som vi anlitat elektriker för att fixa, vissa av takuttagen däribland detta är väl i stort sett det enda som är kvar att fixa

Andra "kul" grejer tidigare ägare gjort (som vi inte prioriterat att fixa pga så mycket merarbete med ytskikt och väggar) är att helt spackla/gipsa in en lampknapp i ett av sovrummen så där kan vi inte ha någon taklampa utan att göra ett större ingrepp. Samma nere i hallen, där har man byggt bort lampknappen till utebelysningen så i den kan endast en sån lampa som styrs av ljus/mörker sitta. Samma på altanen :seenoevil:
 
U ULBE1976 skrev:
Ja, 100% en hemmapulare som har gjort detta, väldigt mycket har varit kopplat hawaii i det här huset som vi anlitat elektriker för att fixa, vissa av takuttagen däribland detta är väl i stort sett det enda som är kvar att fixa

Andra "kul" grejer tidigare ägare gjort (som vi inte prioriterat att fixa pga så mycket merarbete med ytskikt och väggar) är att helt spackla/gipsa in en lampknapp i ett av sovrummen så där kan vi inte ha någon taklampa utan att göra ett större ingrepp. Samma nere i hallen, där har man byggt bort lampknappen till utebelysningen så i den kan endast en sån lampa som styrs av ljus/mörker sitta. Samma på altanen :seenoevil:
Går att dra en kulokabel så länge så att ni får en strömbrytare. I hallen har ni kanske en strömbrytare för hallampan och då sitter det nog (kanske) en tändtråd till utelampan bakom den knappen. Förra ägaren kanske bara bytt ut strömbrytaren?
 
  • Gilla
ULBE1976
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Går att dra en kulokabel så länge så att ni får en strömbrytare. I hallen har ni kanske en strömbrytare för hallampan och då sitter det nog (kanske) en tändtråd till utelampan bakom den knappen. Förra ägaren kanske bara bytt ut strömbrytaren?
Så kan det nog vara, vet att vi kikade lite på lösningar sist elektrikern var här så det kändes lite omständigt och det var andra saker som var mer akuta så vi prioriterade bort det så länge. Får se om vi löser det nångång i framtiden, det har funkat i 10 år så de tillhör de ej akuta saker jag till slut tröttnar på och ser till att fixa rätt var det är :D
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.