Det går så pass mycket fortare att knyta i och dra om allt i röret än att hålla på och dra i enstaka trådar att det blir billigare att byta allt än att dra i enstaka färger. Du får mycket FQ för en elektrikertimme.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
P
Hittade förresten den här bilden i en annan tråd här på forumet. Den hjälper dig förhoppningsvis att tyda din ritning.

List över elektriska symboler för ritningar, inklusive kopplingsdosa, uttag och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
Aha!

Nu vet jag varför jag har så få synliga dosor. De har använt "lampdosorna" för att grena där istället för att ha en separat kopplingsdos. Är det OK enligt dagens regler?

Bifogar bild som exempel. Sitter i taket innanför en lysrörsarmatur.

• Elinstallation i takdosa med flera hopskarvade ledningar och en röd skarvhylsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bob-TheBuilder skrev:
Aha!

Nu vet jag varför jag har så få synliga dosor. De har använt "lampdosorna" för att grena där istället för att ha en separat kopplingsdos. Är det OK enligt dagens regler?

Bifogar bild som exempel. Sitter i taket innanför en lysrörsarmatur.
Ja

Mikael_L
Hehe, ja det svaret kom vboivie med redan i inlägg #3. :)

Ja det är helt OK, tom det normala sedan 60-talet och framåt.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
B Bob-TheBuilder skrev:
Jasså. Ja då blir det ju genast lite saftigare om allt behöver trådas om ändå.

Vad är egentligen den tekniska livslängden på elkablar? Huset är byggt 1965/1966 och all el är från ursprunglig installation bortsett från ett par utanpåliggande installationer och nya lampknappar.

Den tekniska livslängden på FK är väl ca 30 år har jag hört innan

Jag hade utan tvekan trådat om allt :)

Mikael_L
G GoGetLost skrev:
Den tekniska livslängden på FK är väl ca 30 år har jag hört innan
Du menar väl att TS har ytterligare 30 år i livslängd .. ;)

Men ärligt talat, den FK jag hittar som är från tidigt 50-tal är som regel lika fin och trevlig som helt ny, ingen idé att byta p.g.a ålder. Det är där den legat varmt till, eller utsatts för UV-ljus som det brukar ha blivit spröd isolering.

Men att det är gammal färgstandard är ju ett ytterligare litet skäl att fundera på omtrådning, inte så att jag generellt tycker så, men det kan bero lite på hur mycket blandning det blir av gamla resp nya färger. I något läge så blir det kanske lika bra att tråda om allt gammalt.

Ja 30 år är ingen ålder för FK som inte har blivit utsatt för värme och UV-ljus, skulle tro att livslängden är minst 100 år om den legat i rör.

E elmont skrev:
Ja 30 år är ingen ålder för FK som inte har blivit utsatt för värme och UV-ljus, skulle tro att livslängden är minst 100 år om den legat i rör.

Ja, 30 år låter ju kanske lite kort men det är vad jag har hört bara

Du har säkert hört det från tillverkare av kablar ;)

• Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har säkert hört det från tillverkare av kablar ;)

Haha, faktiskt inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.