3 386 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Få dosor till grupperna
Det går så pass mycket fortare att knyta i och dra om allt i röret än att hålla på och dra i enstaka trådar att det blir billigare att byta allt än att dra i enstaka färger. Du får mycket FQ för en elektrikertimme.
Aha!
Nu vet jag varför jag har så få synliga dosor. De har använt "lampdosorna" för att grena där istället för att ha en separat kopplingsdos. Är det OK enligt dagens regler?
Bifogar bild som exempel. Sitter i taket innanför en lysrörsarmatur.
Nu vet jag varför jag har så få synliga dosor. De har använt "lampdosorna" för att grena där istället för att ha en separat kopplingsdos. Är det OK enligt dagens regler?
Bifogar bild som exempel. Sitter i taket innanför en lysrörsarmatur.
B Bob-TheBuilder skrev:
Den tekniska livslängden på FK är väl ca 30 år har jag hört innan
Jag hade utan tvekan trådat om allt
Du menar väl att TS har ytterligare 30 år i livslängd ..G GoGetLost skrev:
Men ärligt talat, den FK jag hittar som är från tidigt 50-tal är som regel lika fin och trevlig som helt ny, ingen idé att byta p.g.a ålder. Det är där den legat varmt till, eller utsatts för UV-ljus som det brukar ha blivit spröd isolering.
Men att det är gammal färgstandard är ju ett ytterligare litet skäl att fundera på omtrådning, inte så att jag generellt tycker så, men det kan bero lite på hur mycket blandning det blir av gamla resp nya färger. I något läge så blir det kanske lika bra att tråda om allt gammalt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Du har säkert hört det från tillverkare av kablar 
Klicka här för att svara