Jag skulle byta ett vägguttag i garaget i helgen. Nolla och skyddsjord kom i kontakt med varandra och då släckte jordfelsbrytaren hela huset, vilket inte var uppskattat av fru och barn. Finns det något sätt att undvika det i fortsättningen, förutom att se till att ledningarna aldrig rör vid varandra?

Elsystemet ser ut så här: Elmätare → Jordfelsbrytare → Huvudcentral → Trefaskabel till garaget → Undercentral → Vägguttag

Jag hade skruvat ur en säkring av de tre i undercentralen i garaget och kontrollerat att vägguttaget inte hade någon spänning. Dock mätte jag upp några få Volt med multimetern, men nu minns jag inte mellan vilka ledare. Det var inga stora förbrukare igång i garaget, bara ca 10 lysrör.

Nej tyvärr, det finns inget sätt att "stänga av" nollan annat än att koppla bort den med skruvmejsel. Du kan endast minimera risken genom att stänga av alla tunga förbrukare. Man får till slut vara uppmärksam på att hålla isär nolla och skyddsjord vid arbetet.

• Gilla
anlo
  • Laddar…
Lossa på nollan i centralen eller i någon kopplingsdosa före uttaget.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Sätt en ubåt på nollan i samband med att du tar loss den?

Wago 221 är perfekta för detta jobb, lätta att öppna och stänga hur många ggr som helst.

Wago 221 kopplingsklämma med öppningsbara orangefärgade spakar och genomskinligt hölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
anlo och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Lossa jorden från uttaget först och sätt en tejpbit på som täcker kopparn. Koppla sedan in jorden sist i det nya uttaget.

På så sätt minskar risken för utlöst jfb på grund av att nollan kommer åt plåtramen på uttaget

• Gilla
anlo
  • Laddar…
A anlo skrev:
Jag skulle byta ett vägguttag i garaget i helgen. Nolla och skyddsjord kom i kontakt med varandra och då släckte jordfelsbrytaren hela huset, vilket inte var uppskattat av fru och barn. Finns det något sätt att undvika det i fortsättningen, förutom att se till att ledningarna aldrig rör vid varandra?

Elsystemet ser ut så här: Elmätare → Jordfelsbrytare → Huvudcentral → Trefaskabel till garaget → Undercentral → Vägguttag

Jag hade skruvat ur en säkring av de tre i undercentralen i garaget och kontrollerat att vägguttaget inte hade någon spänning. Dock mätte jag upp några få Volt med multimetern, men nu minns jag inte mellan vilka ledare. Det var inga stora förbrukare igång i garaget, bara ca 10 lysrör.
Själv gör jag så här vid kontroll av att uttaget (eller vad det nu är som jag ska rota i):
mät med verktyget i ett uttag där jag VET att det finns ström !
mät det jag egentligen ville mäta
mät i det första uttaget igen !

Orsak:
är verktyget helt ???
är det strömlös ??
är verktyget fortfarande helt ?

S skaraborgsfakir skrev:
Själv gör jag så här vid kontroll av att uttaget (eller vad det nu är som jag ska rota i):
mät med verktyget i ett uttag där jag VET att det finns ström !
mät det jag egentligen ville mäta
mät i det första uttaget igen !

Orsak:
är verktyget helt ???
är det strömlös ??
är verktyget fortfarande helt ?
du missade helt frågan :D. Dessutom är din metod inte säker eftersom du inte först kontrollerar att den är spänning där du ska jobba innan du bryter.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att trådstartarens jordfelsbrytare löset ut då nolla och jord kom i kontakt, måste väl bero på att nollan var spänningssatt. Men annars uppströms är väl nolla och jord precis samma potential.

Detor på att det gick minst 60mA genom nollan. När dom kopplades ihop gick hälften av strömmen genom skyddsjorden förbi jordfelsbrytaren.

Prova att förvarna fru och barn en annan gång. Då kanske de blir mindre sura om det bryts. I sällsynta undantagsfall kan man lägga ihop nolla och jord utan att jordfelsbrytaren löser. Exempelvis om ingenting elektriskt är igång i huset.

Känns som att du har större problem med känslig familj än känslig jordfelsbrytare...

• Gilla
vvsavlopp och 2 till
  • Laddar…
I en central kan det vara problem att se vilken nolla eller jord som tillhör gruppen.
Det bästa sättet är att slå från säkringen på gruppen det gäller, lossa nollan blinda den och sen byta uttaget precis som beskrivit innan.
Och även som någon skrivit, förvarna övriga boeende i huset. Brukar bli gnäll om uppkopplingen försvinner.

tommib
Ja, alltså, man har väl UPS på nätverksgrejerna? Spotify måste funka även när man meckar med elen...

Detta är hur min JFB motioneras, det ska ändå göras med jämna mellanrum :)

Allvarligt talat så är det lättast att göra som Emil_K skriver, förutom att jag använder Wago istället för tejp.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Detta är hur min JFB motioneras, det ska ändå göras med jämna mellanrum :)
Det tog mig flera år att lära mig att nollan och jorden var "farliga" i en spänningslös anläggning (eftersom det inte fanns några JFB direkt när jag jobbade som elektriker). Tror det tog tre år i mitt hus innan jag lyckades montera en enda apparat utan att släcka allt. :)

Men det är som sagt så att JFBn ändå behöver motioneras, och klockorna gick för det mesta lite fel ändå, så det är inget att grina över det heller. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.