Jag skulle byta ett vägguttag i garaget i helgen. Nolla och skyddsjord kom i kontakt med varandra och då släckte jordfelsbrytaren hela huset, vilket inte var uppskattat av fru och barn. Finns det något sätt att undvika det i fortsättningen, förutom att se till att ledningarna aldrig rör vid varandra?
Elsystemet ser ut så här: Elmätare → Jordfelsbrytare → Huvudcentral → Trefaskabel till garaget → Undercentral → Vägguttag
Jag hade skruvat ur en säkring av de tre i undercentralen i garaget och kontrollerat att vägguttaget inte hade någon spänning. Dock mätte jag upp några få Volt med multimetern, men nu minns jag inte mellan vilka ledare. Det var inga stora förbrukare igång i garaget, bara ca 10 lysrör.
Elsystemet ser ut så här: Elmätare → Jordfelsbrytare → Huvudcentral → Trefaskabel till garaget → Undercentral → Vägguttag
Jag hade skruvat ur en säkring av de tre i undercentralen i garaget och kontrollerat att vägguttaget inte hade någon spänning. Dock mätte jag upp några få Volt med multimetern, men nu minns jag inte mellan vilka ledare. Det var inga stora förbrukare igång i garaget, bara ca 10 lysrör.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej tyvärr, det finns inget sätt att "stänga av" nollan annat än att koppla bort den med skruvmejsel. Du kan endast minimera risken genom att stänga av alla tunga förbrukare. Man får till slut vara uppmärksam på att hålla isär nolla och skyddsjord vid arbetet.
Bästa svaret
Lossa jorden från uttaget först och sätt en tejpbit på som täcker kopparn. Koppla sedan in jorden sist i det nya uttaget.
På så sätt minskar risken för utlöst jfb på grund av att nollan kommer åt plåtramen på uttaget
På så sätt minskar risken för utlöst jfb på grund av att nollan kommer åt plåtramen på uttaget
Själv gör jag så här vid kontroll av att uttaget (eller vad det nu är som jag ska rota i):A anlo skrev:Jag skulle byta ett vägguttag i garaget i helgen. Nolla och skyddsjord kom i kontakt med varandra och då släckte jordfelsbrytaren hela huset, vilket inte var uppskattat av fru och barn. Finns det något sätt att undvika det i fortsättningen, förutom att se till att ledningarna aldrig rör vid varandra?
mät med verktyget i ett uttag där jag VET att det finns ström !
mät det jag egentligen ville mäta
mät i det första uttaget igen !
Orsak:
är verktyget helt ???
är det strömlös ??
är verktyget fortfarande helt ?
du missade helt fråganS skaraborgsfakir skrev:Själv gör jag så här vid kontroll av att uttaget (eller vad det nu är som jag ska rota i):
mät med verktyget i ett uttag där jag VET att det finns ström !
mät det jag egentligen ville mäta
mät i det första uttaget igen !
Orsak:
är verktyget helt ???
är det strömlös ??
är verktyget fortfarande helt ?
Prova att förvarna fru och barn en annan gång. Då kanske de blir mindre sura om det bryts. I sällsynta undantagsfall kan man lägga ihop nolla och jord utan att jordfelsbrytaren löser. Exempelvis om ingenting elektriskt är igång i huset.
I en central kan det vara problem att se vilken nolla eller jord som tillhör gruppen.
Det bästa sättet är att slå från säkringen på gruppen det gäller, lossa nollan blinda den och sen byta uttaget precis som beskrivit innan.
Och även som någon skrivit, förvarna övriga boeende i huset. Brukar bli gnäll om uppkopplingen försvinner.
Det bästa sättet är att slå från säkringen på gruppen det gäller, lossa nollan blinda den och sen byta uttaget precis som beskrivit innan.
Och även som någon skrivit, förvarna övriga boeende i huset. Brukar bli gnäll om uppkopplingen försvinner.
Ja, alltså, man har väl UPS på nätverksgrejerna? Spotify måste funka även när man meckar med elen...
Detta är hur min JFB motioneras, det ska ändå göras med jämna mellanrum
Allvarligt talat så är det lättast att göra som Emil_K skriver, förutom att jag använder Wago istället för tejp.
Detta är hur min JFB motioneras, det ska ändå göras med jämna mellanrum
Allvarligt talat så är det lättast att göra som Emil_K skriver, förutom att jag använder Wago istället för tejp.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det tog mig flera år att lära mig att nollan och jorden var "farliga" i en spänningslös anläggning (eftersom det inte fanns några JFB direkt när jag jobbade som elektriker). Tror det tog tre år i mitt hus innan jag lyckades montera en enda apparat utan att släcka allt.tommib skrev:
Men det är som sagt så att JFBn ändå behöver motioneras, och klockorna gick för det mesta lite fel ändå, så det är inget att grina över det heller.