El
HSP: Det som sitter i elnätets matande ände heter servisledningssäkring. Kortslutningsskydd Den nedre säkringslådan är servissäkringen Den har utgått idag vid nyanslutning om en anslutning endast har ett abonnemang. Servissäkringen har en ekonomisk del i anslutningen då den begränsar fastighetens maximala uttag. I ditt fall har fastigheten en betald anslutningsavgift upp till 25A. Har man
Leif i Skåne: [citat] Troligen var det att du ”pillade” = spände skruvanslutningen som löste problemet.;) Alltid när man öppnar någon el, så känn / spänn skruvanslutningar! Oftast kan man spänna några grader då koppar över åren flyter lite.
arowe17: [citat] Är detta korrekt? Apparatdosa har C-C 60mm på skruvarna? Kopplingsdosa har C-C 67mm? Jag vill smälla upp ett gäng vägguttag en väggbrytare och ett lamputtag(vägg) (ELKO RS), då ska jag väl bygga in apparatdosor i väggarna? https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/apparatdosor/apparatdosa-400423/
DPPR: Infälld installation - Orange, Vit, Svart? Utvändig installation - 5G1,5 Brun, Svart Grå? Endast ett exempel.
Mikael_L: Förövrigt ser eljobben i din bild för taskiga ut. Du borde kräva att den som gjort det kommer tillbaka och åtgärdar utan kostnad för dig.
hempularen: Oftast så är återfjädrande knappa kopplade till en dosdimmer. En sådan dimmer styrs gebom ett kort tryck på knappen för tänd/släck. En lång tryckning dimmar upp eller ned (varannan gång). Fördelen är att man kan ha hur många återfjädrande knappar som helst inkopplade på samma dimmer, så du kan dimma från olika ställen i rummet. Om du skall felsöka, så ligger en dosdimmer
clain: [citat] Nej men självfallet inte, jag har dubbel uppsättning av allt som kan behövas.. :geek: Det för privat bruk står i en lite mindre och självfallet tillfällig 10-fots container :giggle:;)
Mikael_L: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/mars/om-man-fragar-tio-experter-om-pus-far-man-latt-tio-olika-svar/
Arne Eklöf: Tack för svaret.. jag anade att plåtkåpa är mindre bra.. men bra att få svar från någon som testat! /arne
hempularen: [citat] Då gissar jag att du använder en kabel av typ "lampsladd"? Den har mjuka ledare med många tunna kardeler. En sådan kabel får inte användas för fast installation. lampan är avsedd för fast installation, och skall då anslutas med någon form av installationskabel.
Daniel 109: Jordledningen måste ju räcka fram till jordskenan.
Alfredo: [citat] Ja det är fler än en som sprungit in i dioden här och kommit ut helt likriktad! Det är inte precis guldtolerans som gäller här utan snarare grå. :crysmile: Toleransguide för de som eventuellt inte fattar vad jag dravlar om... :oops:
sprwl: @hempularen, stämmer nog att det är bra att ha lite fler för köket. Det finns en matning för diskmaskin som inte används idag. Kanske går att lägga ner 3 fas matning i det röret istället och splitta det i dosan i köket för 1 fas mikro, diskmaskin och extra grupp för uttag. Gällande JFB för utomhus så kombinerade jag det med vad jag upplevde som icke kritiska funktioner (belysning,
Thomas_Blekinge: [citat] Och det passar även bättre om containrarna ska vara "tillfälliga" installationer utan bygglov. En fast installation skulle troligen göra containrarna bygglovspliktiga.
50procent: [citat] Blir nog alla tiders, bra märke. Kan inte säga så mycket mer än det det är en central som många andra. Om den blir bra storleksmässigt och hur du ska bestycka den är desto svårare iom att man inte vet förutsättningarna.;):)
SiggeEklund: Håller med om att det kan bli billigare, men det lät inte på ts som att han har några kontakter i elbranschen och därför kan det vara skönt med ett fast pris(även om man tagit till för oförutsägbara problem mm) . Har man inga referenser eller liknande så kanske man kan tänka sig betala lite extra för tryggheten.
GoC: Helt klart har driftiga företag/säljare funnit en lukrativ marknad hos oroliga nya husägare. Skulle inte förvåna mig om dom är i maskopi med besiktningsbolagen.
Nobbe_1: Tack så MYCKET :love: Nu fungerar det precis som det ska (y) [citat]
civilingenjören: Här är fällor av modell SuperCat populärast bland mössen. De är enklare att ladda än klassiska fällor.
Thomas_Blekinge: Bryggel kräver extra kraftiga grejer. Även om de är klassade för ändamålet kan de vara slut efter kort. Det är kvaliten inte klassningen som avgör. Kopplingdosor, kablar, lamparmaturer, allt måste vara helst översköljningssäkra (IP66 eller mer). Temperaturväxlingar i fuktig omgivning kan leda till invändig korrosion och haveri. Ha rätt grejer och montera rätt.
Rabbithole: Håller med om att DCL kontakten är onödigt hög. Varför man nu ska ha en speciell kontakt för lamputtag över huvud taget. Alla 230v bör vara samma över hela planeten. Börja med denna och gör den lite kompaktare. [bild]
Pen: Wow - hade jag ingen aning om - och då handlar jag ändå en del där. En fyrkantig ram runt den befintliga runda är åtminstone en förbättring. Skulle dock helst vilja få allt "fyrkantiserat" med en helt ny front. Kanske kan kontakta designern.
elmont: Den takarmatur jag skriver om har dom funktioner som du önskar.
Sillen611: [citat] I det här fallet finns det gott om utrymme, runt 15 mm. Det har ju suttit en sockel där som jag fiskat upp.
Demmpa: Byta anslutningssladdarna till dubbelisolerad sladd, finns transparent sladdar som är godkända för 250V. Byta lampsocklarna så att dom verkligen är dubbelisolerade. Eller så gör man om armaturen till en klenspänningsarmatur, tex 12V.
Magnus E K: Jag (eller min elektriker om jag hade någon) skulle ersätta fyrvägsuttaget med en kopplingsdosa och sen dra utanpåliggande (med den kabel du köpt) till två (eller vid behov fler) uttag som sitter där man kommer åt dem. Gillar inte uttag dolda bakom möbler eller vitvaror.
Thomas_Blekinge: Det är en Solaredge och jag kan se allting via nätverk. Men jag har ingen smartphone och vill inte ha appar. Jag vill se en riktig mätare där det händer.