GK100
GK100: Är din pump enfas dvs bara fas och nolla till den är det inget problem att använda den kan tvärtemot vara fördelaktigt bryta båda. Däremot vid trefasmatningar bör man veta när, var, hur man bryter nollan och inget man normalt gör i det fallet.
1 svar · 1,3k läst
U
uffe59: [citat] Det är ca 5 armaturer. Tack för tipset om LED och klenspänning.
3 svar · 3,8k läst
M
mroing: [citat] Jag hade beställt en via svensk återförsäljare så att du får 2 års garanti eller liknande. Är den importerad av svenskt bolag är det också någon som tar ansvar för CE märkning. Kan vara en poäng när du någon gång sålt huset om något går fel...
31 svar · 58,2k läst
N
Nocturnal: Orange ska in på L, de bruna på pilen mitt emot den orangea och den vita på pilen snett emot den orangea.
8 svar · 1,9k läst
·
tommib
tommib: Om man använder dubbelisolerade kablar kan man ju sätta vilken inspektionslucka som helst över ett utrymme som man bygger in i väggen. Lite plyfa och regelstumpar fixar en lagom låda för trafos osv. Vill man att utrymmet ska tåla brand (modell eldosa alltså, inte en faktisk brand) så kan man väl använda en infälld normcentral. Den här från Malmbergs finns i flera storlekar och är
8 svar · 3,3k läst
H
Husbonde: Uppdatering: Jag mailade hidealite i onsdags och fick ett trevligt svar idag. De kunde visserligen inte förklara vad som hade hänt (och det hade väl varit lite väl mycket begärt), men sade att det rimligtvis inte är något problem att byta ut den brända trafon och sen vara trygg med det. Dessutom gav de förslaget att byta ut systemet mot ledlampor istället. Känns ju på ett sätt
12 svar · 4,6k läst
·
B
BrommaBo: kabelgenomföringen från Jula fungerade perfekt
4 svar · 980 läst
T
Tiger79: Då är nog det bästa med två st 6mm rk kablar i rör?
22 svar · 3,3k läst
·
A
AEracing: Tack för hjälpen allihop! Jag har med 99% säkerhet hittat exakt rätt produkt. Och mycket riktigt så verkar det vara ett digitalt kopplingsur. https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-f%c3%b6r-inf%c3%a4llnad/Pr328934000 Frågan är dock vad den styr exempelvis utebelysningen fortfarande eller om den ens är inkopplad längre.. Får nog ta en kik sen när jag kommer hem från jobbet.
14 svar · 2,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: När vi började bygga på en stor tomt för 10 år sedan började vi att göra väg, ca 100 m, och lägga vattenledningsrör, teleledning och elkabel ca 120 m från förbindelsepunkt. Sedan när själva husbygget började var det inget problem att sätta upp ett bygg-elskåp strax utanför där det kommande fasadskåpet skulle sitta. Minns inte några särskilda kostnader för detta, bortsett
5 svar · 1,0k läst
5
50procent: Kollat fakturorna från föregående månad(er) å jämfört?
9 svar · 4,8k läst
·
H
hagv: Om man kompletterar med en blå, då antar jag att PEN går in i jordplinten, byglas till nollplinten. Sen går jordledarna från jordplinten och noll-ledarna från nollplinten? Alltså TN-C till TN-S.
8 svar · 6,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det är rätt se bilgen
13 svar · 8,8k läst
·
K
keckepro: På bägge centraler på undersidan av JFB till nollskena ja
27 svar · 6,8k läst
·
R
Realeye: [citat] Lite så jag tänker. Dels att jag inte är helt säker och dels så att det blir rätt. Man ska ha respekt för el om man inte är helt säker på det men gör.
6 svar · 2,3k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Plejd är bl. a. en LED-dimmer och fungerar utmärkt till dimbara LED.
4 svar · 986 läst
S
sulfobus: Jag fick nyligen installerat 2 st OSRAM Submarine LED slim (24 W, artnr 4058075140042) i tvättstugan, som funkar ihop med Steinel rörelsevakt (artnr 600310, Tak, Vägg PIR-rörelsedetektor 120 ° Relä Vit IP54)
14 svar · 3,7k läst
M
MiWass: och kontentan: Känner att jag inte behöver bygga nån isolerad låda för elverken, - det lilla går så tyst och det stora, ja - det brummar ju på, men modernt och smidigt med elstart, - så det låter inte så mycket eller så har jag vant mig. Skaffade även en förlängningssladd på 45 + 5 meter och den funkar asbra med båda aggregaten.. o självklart en klass 5 kedja och lås, så jag
20 svar · 15,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Välj en utanpåliggande dosa som är lika bred som brädan du tänkt täcka med. (eller välj en bräda lika bred som dosan). Så sätter du en dosa på det ställe som täckbrädan annars ska vara, på varje ställe där du ska ha en armatur. Dra 20mm slang mellan dosorna (16 mm kan funka om det knappt är böjar, inga skarpa iaf), och i slangen EXQ. Sen sätter du dina täckbrädor, kapade
13 svar · 4,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Då verkar sådana VVB inte vara jätteovanliga, då det kommit två sådana exempel redan i denna tråd. :)
7 svar · 5,8k läst
Henke_2017
Henke_2017: [citat] Lika bra att fråga då det för mig är lika enkelt att montera något sådant som att göra väldigt mycket eljobb. Men eljobben får jag inte göra trots rejäla kunskaper i ämnet. Har ej arbetat som elektriker så har då inga behörigheter... Stort tack annars! Hittade exakt vad jag behöver :)
3 svar · 1,5k läst
13th Marine
13th Marine: Jag gissar på att det är ett datapar och en par för spänningsmatning. Datan kommer troligtvis differentiellt och borde funka hela vägen. Däremot så kan spänningsmatningen bli för låg, och då funkar den inte. Har svårt att tro att det finns någon förstärkare att köpa.
3 svar · 771 läst
M
Millox: [citat] Eftersom förläggningssättet avgör belastningsförmågan borde man ju kunna godkänna egna förläggningar mot att man räknar på det. Jag har dock tittat på den standarden, och det är inte helt säkert att jag som Civ-ing elkraft skulle reda ut att tillverka ett nytt förläggningssätt så i praktiken stämmer det nog. Däremot finns förläggningssättet "flerledarkabel direkt i
29 svar · 9,5k läst
·
I
icengaard: [citat] Bra poäng, det stämmer att det är ett kylskåp längst till vänster i köket. Kanske är säkrare att bygga bort det ojordade istället såsom du säger.
7 svar · 3,3k läst
·
L
LarsAndre: Började med att lossa lamputtaget och hittade nog problemet direkt. Ärgade och brända (!?) sladdar.
2 svar · 3,9k läst
·
N
Nyikåk: [citat] I Kungens kurva är julslingorna framplockade på åtminstone Classe och Rusta redan nu...
28 svar · 6,8k läst
·
useless
useless: Jordfelsbrytaren bryter vid 0,03 A så du fick nog inte 16A genom kroppen som tur var.
18 svar · 28,8k läst
E
edtkell: Jag mätte alla fem trådarna i vägguttaget och det gav rätta värden, från alla tre faserna till nolla och jord gav 230V, och mellan två faser 395 V samt mellan jord och nolla 0. Efter nytt vägguttag och ny stickpropp så fungerar spisen som den ska med ugn och grill och alla andra funktioner, skönt. Tack för era svar!
5 svar · 3,4k läst
L
långtradare: Reklamerar den på bt. Hittade kvittot nu
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.