E elmont skrev:
Att skruva en takkrok genom en dosa är ett mycket dåligt förslag. Har man inte en takdosa (där man kan skruva fast ett lamputtag som får belastas 15 kg) sätter man en krok på sidan om dosan.
Problemet är var ju att det enligt trdskaparen skulle fräsas ur och sättas en rotdosa i taket då taket redan är uppsmällt. Därav blev det svårt att få in en riktig takdosa.
Sen att en rotdosa och krok rakt igenom är fel väg att gå, absolut.
Men ser att det är mi dre risk att pricka ett rör/kabel på det sättet än att sätta skruven vid sidan om där man inte vet vad som händer ovan tak.

tommib tommib skrev:
Nej, det hade inte kunnat vara ett alternativ.

Det finns inte takdosor för eftermontage, som andra har påpekat. Just på grund av att man måste förankra dosan i underlaget på ett sätt som inte går med eftermontage.

Det finns två alternativ här som bevarar taket. Krok bredvid rörutloppet och fast anslutning av lampan eller rotdosa och uttag med krok bredvid.
Det är ju precis det jag säger..
Vilket även trådskaparen själv förstår då han valt en rotdosa. Läser du ens tråden och vad folk skriver?

tommib
Förhoppningsvis vet TS var rören går efter att ha satt upp taket. Man kan också dra kvalificerade slutsatser baserat på vilket håll rören går åt från hålet.

tommib tommib skrev:
Förhoppningsvis vet TS var rören går efter att ha satt upp taket. Man kan också dra kvalificerade slutsatser baserat på vilket håll rören går åt från hålet.
Hade du åter igen läst tråden så hade du nog förstått att han inte har någon aning då han själv köpt huset så, vad jag förstått.

tommib
X XaZe skrev:
Det är ju precis det jag säger..
Vilket även trådskaparen själv förstår då han valt en rotdosa. Läser du ens tråden och vad folk skriver?
I det inlägget jag citerade nyss (#25) är det just du som föreslår en rotdosa med en krok rakt igenom.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Vad jag kan utläsa av första inlägget av TS är allt befintligt, inget är nytt. Så taket har nog vart uppsmällt ett tag, annars kan man ju hoppas att TS hade dragit lamputtaget dit det skulle vara :)

tommib
Ja, ok. Taket var där. Bästa förslaget var ändå det som elmont kom med i #7, dvs ett AKK13

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Helt enig

Vulcan61 Vulcan61 skrev:
i vår stuga hänger kabeln ut från ett vp rör direkt ut från taket. Lampan ska hänga en bit bort. Hur gör man detta snyggast? Fördomar att man måste montera en takdosa så man få såga upp för? Sådan få man ta en kabellist från det nya laputtaget och dra vidare dit lampan ska. Taket ha träpanel
Går det att komma åt kabeln från krypvind etc kan du flytta den dit du vill ha den under förutsättning att du först ser till att kabeln är spänningslös. Annars kan en kabelkanal fungera

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.