22 305 läst ·
68 svar
22k läst
68 svar
Montera lamputtag i taket. Hur skulle ni gjort här
Problemet är var ju att det enligt trdskaparen skulle fräsas ur och sättas en rotdosa i taket då taket redan är uppsmällt. Därav blev det svårt att få in en riktig takdosa.E elmont skrev:
Sen att en rotdosa och krok rakt igenom är fel väg att gå, absolut.
Men ser att det är mi dre risk att pricka ett rör/kabel på det sättet än att sätta skruven vid sidan om där man inte vet vad som händer ovan tak.
Det är ju precis det jag säger..tommib skrev:
Nej, det hade inte kunnat vara ett alternativ.
Det finns inte takdosor för eftermontage, som andra har påpekat. Just på grund av att man måste förankra dosan i underlaget på ett sätt som inte går med eftermontage.
Det finns två alternativ här som bevarar taket. Krok bredvid rörutloppet och fast anslutning av lampan eller rotdosa och uttag med krok bredvid.
Vilket även trådskaparen själv förstår då han valt en rotdosa. Läser du ens tråden och vad folk skriver?
Vad jag kan utläsa av första inlägget av TS är allt befintligt, inget är nytt. Så taket har nog vart uppsmällt ett tag, annars kan man ju hoppas att TS hade dragit lamputtaget dit det skulle vara 
Går det att komma åt kabeln från krypvind etc kan du flytta den dit du vill ha den under förutsättning att du först ser till att kabeln är spänningslös. Annars kan en kabelkanal fungeraVulcan61 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på hur jag ska montera min 20kg kristallkrona i taket
Belysning -
Hur ska jag välja att montera spottar i taket?
El -
Utanpåliggande DCL lamputtag i taket fråga
El -
Lim för att montera Silkatskiva i taket
Ved, Pellets, Flis -
Går det att montera fotlamphållare istället för ett vanligt lamputtag i taket?
Inredning