Håller på att installera ett nytt kök och elektrikern har dragit fram 2 st grupper till ugn och spis. Men bara 2 faser till periflex och 1 separat till vanligt schukouttag.

Är det ok att bara koppla 2 faser (+ nolla och jord så klart) i Periflex? Eller måste det vara fullkopplat och ska jag kräva fast installation?

• Elinstallation med två grupper kablar för ugn och spis i ett köksprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I dagens läge finns nästan ingen 3 fas spis att köpa, men nog var det snålt att hoppa över en tråd.
Nu kanske elektrikern tänkte som så att ugnen kan inte kopplas på samma fas som en till spisen.
Spisen får L1 och L2 ugnen L3

Perilexuttaget BÖR vara fullkopplat. (inte fulkopplat)

Protte

Detta är inte uttryckligen reglerat i reglerna men jag skulle i detta fall hävda ska, inte bör. Då det är en fasledare som fattas ska ingenting farligt kunna hända men det kan orsaka onödig förvirring den dag man byter hällen. Och i detta fall när det är nydraget finns ju ingen som helst anledning av snåla in på en fas. Det finns inga sammanhang där man utelämnar en ledare i ett trefasuttag. Det är en sådan där oskriven självklar regel.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt, 16 mm slang och då nästan omöjligt att klämma in 5 st. 2,5 mm².
Det är Ok att koppla i en dosa istället.

Det är 20mm slang...
Finns det något negativt att inte köra kopplinadosa i detta fall eller är det enda rätta att be honom att dra fram 3 fas i båda och köra 2 Periflex

Dra fram trefas så är det "framtidssäkrat" det är ju en enkel operation nu, det borde bara ta ca en kvart.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
What he said.
Det är jätteenkelt nu, potentiellt jättejobbigt senare.

Personligen så hade jag velat ha ett fullmatat perilex till hällen, det är ju inte omöjligt att någon i framtiden kastar i en häll med flera kokzoner än fyra, då behövs alla tre faserna. Sen tycker jag att det är bättre med ett schuko för ugnen då de flesta ugnar kommer levererade så. Skulle helst dra 2,5mm2 till det och säkra 16A då många nya ugnar har högre effekt.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.