Kanske en lite luddig ämnesrad, men jag undrar helt enkelt om det finns några "risker" med att installera en JFB på hela centralen i ett gammalt hus. 
Det är en gammal diazedcentral i ett tvåplanshus med källare som är byggt på 20-talet men sedan helrenoverat någon gång kring -75. I dagsläget så har jag två separata JFB som täcker badrum och i hall där det i båda fall finns elektrisk golvvärme.
Nu tittar jag på att sätta upp ett extra uttag utomhus (egentligen inne i ett uthus) och inser då att kopplingsdosan där jag tänkt ta el ifrån sitter på en grupp som inte omfattas av någon JFB. Det sitter redan idag ett uttag nere i jordkällaren som sitter på den här gruppen och det är alltså därifrån jag vill dra vidare och på så vis sätta ett uttag upp "ovan jord" för att kunna ha till ljusslingor utomhus och liknande.
Självklart kan jag ju komplettera min central med en tredje JFB men då kommer ju tankarna att snart kanske det är dags att sätta en på hela centralen?
Finns det någon risk med det? Om det skulle vara så att det finns någon tveksam koppling någonstans i kåken så finns ju risken att en JFB löser ut. Hur fasen hittar man var problemet ligger?
Nybörjare som jag är, hur brukar man resonera i såna här fall?

Det är en gammal diazedcentral i ett tvåplanshus med källare som är byggt på 20-talet men sedan helrenoverat någon gång kring -75. I dagsläget så har jag två separata JFB som täcker badrum och i hall där det i båda fall finns elektrisk golvvärme.
Nu tittar jag på att sätta upp ett extra uttag utomhus (egentligen inne i ett uthus) och inser då att kopplingsdosan där jag tänkt ta el ifrån sitter på en grupp som inte omfattas av någon JFB. Det sitter redan idag ett uttag nere i jordkällaren som sitter på den här gruppen och det är alltså därifrån jag vill dra vidare och på så vis sätta ett uttag upp "ovan jord" för att kunna ha till ljusslingor utomhus och liknande.
Självklart kan jag ju komplettera min central med en tredje JFB men då kommer ju tankarna att snart kanske det är dags att sätta en på hela centralen?
Finns det någon risk med det? Om det skulle vara så att det finns någon tveksam koppling någonstans i kåken så finns ju risken att en JFB löser ut. Hur fasen hittar man var problemet ligger?
Nybörjare som jag är, hur brukar man resonera i såna här fall?
Att montera en JFB i ett äldre hus kan bli lite som ett lotteri, antingen håller det eller inte, så bli inte överraskad om den löser. Då blir det att leta vad som löser, kan vara tvätt/kyl/frys/ytterbelysning eller vad som helst. Det med ett enskilt vägguttag kan fungera, annars inte fel att få en JFB för allt
Normalt fungerar det. Jag har bytt många centraler och min erfarenhet är att det sällan finns jordfel av den storleken som löser JFB. Däremot, får du en anläggning där allt riskerar att bli svart vid ett enda fel, det är olämpligt. Ofta uppstår jordfel, enligt min egen uppfattning i utomhusarmaturer och annan elektrisk utrustning som utsätts för regn. Som jag ser det har du två alternativ, ett dyrare och ett billigare.
1. komplettera med jordfelsbrytare på den grupp du nu vill dra uttag utomhus ifrån.
2. byt centralen och installera minst 2st jordfelsbrytare.
Att installera jordfelsbrytare skulle jag rekommendera alla. Den anses rädda minst 10 liv i sverige per år (källa saknas).
1. komplettera med jordfelsbrytare på den grupp du nu vill dra uttag utomhus ifrån.
2. byt centralen och installera minst 2st jordfelsbrytare.
Att installera jordfelsbrytare skulle jag rekommendera alla. Den anses rädda minst 10 liv i sverige per år (källa saknas).
Ok det låter ju ganska lovande. Jag är rätt säker på att elen är ganska välgjord i hela huset så det bör inte vara några problem men man vet ju aldrig.J Johan456 skrev:Normalt fungerar det. Jag har bytt många centraler och min erfarenhet är att det sällan finns jordfel av den storleken som löser JFB. Däremot, får du en anläggning där allt riskerar att bli svart vid ett enda fel, det är olämpligt. Ofta uppstår jordfel, enligt min egen uppfattning i utomhusarmaturer och annan elektrisk utrustning som utsätts för regn. Som jag ser det har du två alternativ, ett dyrare och ett billigare.
1. komplettera med jordfelsbrytare på den grupp du nu vill dra uttag utomhus ifrån.
2. byt centralen och installera minst 2st jordfelsbrytare.
Att installera jordfelsbrytare skulle jag rekommendera alla. Den anses rädda minst 10 liv i sverige per år (källa saknas).
Skulle det vara en OK lösning att som ett mellanting skaffa en JFB som man sätter direkt i det tänkta framtida uttaget jag vill sätta upp och på så vis skyddar allt som kopplas i det? Typ en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html/portabel-jordfelsbrytare-16a
Kommer främst vara ljusslingor nu i vinter, annars används det inte alls. Helst skulle jag ju göra som det är gjort för hall/kök och badrum som har en varsin JFB på sina grupper i centralen men det blir lite tight att få plats med en tredje.
Nej. En sådan kan nämligen tas ur. Det som möjligen skulle kunna vara ok som mellanting är ett uttag med inbyggd JFB (exempel, finns flera varianter på detta).berisen skrev:
Jag håller dock med Johan456 ovan, sätt JFB på hela anläggningen.
Fair point Den kommer dock inte tas ur, men jag förstår absolut hur du menar. Den fungerar väl så länge den sitter där men ingen superbra lösning.tommib skrev:
Tänker mer att det kan fungera tills jag kommit på hur jag ska lösa det permanent så att man får en anläggning som är skyddad så bra det går men samtidigt är driftsäker eller vad man ska kalla det. Att precis allt blir svart vid ett jordfel är ju inget vidare så man bör dela upp det på något vis.
Hur brukar man dela upp det? Är det normalt att ha 2-3 olika JFB alltså?
Nej nya uttag utomhus ska skyddas av jordfelsbrytare. En portabel kan tas ur för att den t.ex. löser ut. Köp ett uttag med inbyggd JFB eller sätt en liten kapsling med personskyddsbrytare innan kabeln går ut genom väggen. Den kan du sedan använda till någon grupp i din nya central.berisen skrev:
Ok det låter ju ganska lovande. Jag är rätt säker på att elen är ganska välgjord i hela huset så det bör inte vara några problem men man vet ju aldrig.
Skulle det vara en OK lösning att som ett mellanting skaffa en JFB som man sätter direkt i det tänkta framtida uttaget jag vill sätta upp och på så vis skyddar allt som kopplas i det?
Kommer främst vara ljusslingor nu i vinter, annars används det inte alls. Helst skulle jag ju göra som det är gjort för hall/kök och badrum som har en varsin JFB på sina grupper i centralen men det blir lite tight att få plats med en tredje.
Ja det brukar man göra. Men vissa företag som byter central på lägsta pris sätter bara en då det går snabbare och blir således billigare. Jag tycker det är idioti. Iaf i en villa. Lägenheter som saknar installationer utomhus kan gott klara sig på en.berisen skrev:
Fair point Den kommer dock inte tas ur, men jag förstår absolut hur du menar. Den fungerar väl så länge den sitter där men ingen superbra lösning.
Tänker mer att det kan fungera tills jag kommit på hur jag ska lösa det permanent så att man får en anläggning som är skyddad så bra det går men samtidigt är driftsäker eller vad man ska kalla det. Att precis allt blir svart vid ett jordfel är ju inget vidare så man bör dela upp det på något vis.
Hur brukar man dela upp det? Är det normalt att ha 2-3 olika JFB alltså?
Jag har ju två stycken som skyddar badrum samt kök/hall så det är väl egentligen inget problem att klämma dit en tredje på den grupp som förser uthus med el? Har dock ingen på kyl/frys/spis eller övriga uttag i huset så det borde jag ju komplettera med sen.tommib skrev:
Bergvärmen verkar redan ha en egen om jag förstår det rätt. Eller är jag fel ute? Sitter en säkerhetsbrytare innan den i källaren direkt efter skåpet där huvudsäkringarna sitter.
Redigerat:
Nej, inte mer än att det blir lite plottrigt.berisen skrev:
Problemet med att komplettera med en för hela anläggningen är att du sannolikt får ta bort de andra som sitter bredvid eller komplettera med dvärgbrytare (=säkring) eftersom de måste läggas utanför centralen. Diazedcentraler är bökiga att ha multipla JFB i eftersom man måste såga av skenorna i dem för att sektionera dem.berisen skrev:
Du är fel ute. Det där är just en säkerhetsbrytare. Den är endast till för att kunna bryta spänningen till din bergvärmepump för ev underhåll. Den har ingen annan funktion utan kan i stort sett betraktas som en lampknapp (väldigt förenklat).berisen skrev:
Tack för förklaringarna. Sakta men säkert lär jag mig.tommib skrev:
Nej, inte mer än att det blir lite plottrigt.
Problemet med att komplettera med en för hela anläggningen är att du sannolikt får ta bort de andra som sitter bredvid eller komplettera med dvärgbrytare (=säkring) eftersom de måste läggas utanför centralen. Diazedcentraler är bökiga att ha multipla JFB i eftersom man måste såga av skenorna i dem för att sektionera dem.
Du är fel ute. Det där är just en säkerhetsbrytare. Den är endast till för att kunna bryta spänningen till din bergvärmepump för ev underhåll. Den har ingen annan funktion utan kan i stort sett betraktas som en lampknapp (väldigt förenklat).
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Så länge det är pvc-isolerade kablar skall det inte vara något problem. Dock är gamla spisar notoriska på att lösa ut. Även andra vitvaror och tvättmaskiner som är ordentligt gamla kan ha problem. Byt i så fall. Och som sagt, utomhusuttag på JFB.
Klicka här för att svara


