6 831 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
110volt i uttagen & ibland 230volt?
Sida 1 av 2
Hej!
Märkte för ett tag sedan att lampan inte funkade som den skulle i vardagsrummet och i sovrummet, trodde dessa gått sönder då de lyste på låg belysning och flimrade. Ibland funkar de inte alls. Testade byta lampa och det var lika dant då. Flyttade lampan till annat uttag där det funkade klockrent. Tog fram spänningsprovaren och satte i vägguttaget. Mycket riktigt, 110volt fick jag fram. Bytte alla 3 huvudsäkringar för att vara på den goda sidan men fortfarande lika dant. Har även kollat ute i gatan så att jag får in full kapacitet i huset vilket jag får. Konstigt är att ibland har jag 230v i uttagen och ena sekunder så tappar jag och har 110volt. Någon som har ett förslag på vad det kan vara för problem?
Vänliga Hälsningar
Märkte för ett tag sedan att lampan inte funkade som den skulle i vardagsrummet och i sovrummet, trodde dessa gått sönder då de lyste på låg belysning och flimrade. Ibland funkar de inte alls. Testade byta lampa och det var lika dant då. Flyttade lampan till annat uttag där det funkade klockrent. Tog fram spänningsprovaren och satte i vägguttaget. Mycket riktigt, 110volt fick jag fram. Bytte alla 3 huvudsäkringar för att vara på den goda sidan men fortfarande lika dant. Har även kollat ute i gatan så att jag får in full kapacitet i huset vilket jag får. Konstigt är att ibland har jag 230v i uttagen och ena sekunder så tappar jag och har 110volt. Någon som har ett förslag på vad det kan vara för problem?
Vänliga Hälsningar
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Förmodligen bara i gruppen som felet var i från början.K karkka skrev:
110V får du när nollan släppt någon stans och strömmen går genom 2 lampor innan den når nollan.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Det låter ju som någon form av glapp. Vilket kan innebära brandfara. Vad mäter du med? Din spänningsprovare, tänder den bara olika lysdioder för ex. 110V eller 230V? Gör en mätning med en multimeter, så du ser vad det verkligen är för spänning.
Det finns en riktigt otrevlig feltyp, som jag iofs inte tror att det handlar om i det här fallet, men som du kanske bör vara uppmärksam på.
Om inkommande PEN ledare (kombinerad nolla och skyddsjord) till din central har avbrott eller glappar. Då kommer du att få lite slumpartad spänning i olika uttag i huset. Vissa uttag kommer att få lägre spänning, andra högre. Dessutom blir jordade föremål strömförande. Situationen är då akut livsfarlig, och huset bör utrymmas, utan att man vidrör något av metall.
Såvida du inte även har överspänning i vissa uttag, så är det troligen inte flytande nolla du drabbats av.
Annars så var du rätt på det när du undersökte huvudsäkringarna. Den här typen av fel beror ofta på att en fas fösvunnit. Man får då en lägre spänning i uttag som matas av den försvunna fasen, spänningen beror då på bakmatning via någon trefasinkopplad apparat, värmepanna, VVberedare, kanske en spis. Men en fas kan försvinna på fler sätt är att en huvudsäkring löst ut. Det kan vara avbrott i elnätet, men det hade du kollat? Det kan vara avbrott i kabeln in till din central, fel på huvudbrytaren, fel på jordfelsbrytaren osv.
Det finns en riktigt otrevlig feltyp, som jag iofs inte tror att det handlar om i det här fallet, men som du kanske bör vara uppmärksam på.
Om inkommande PEN ledare (kombinerad nolla och skyddsjord) till din central har avbrott eller glappar. Då kommer du att få lite slumpartad spänning i olika uttag i huset. Vissa uttag kommer att få lägre spänning, andra högre. Dessutom blir jordade föremål strömförande. Situationen är då akut livsfarlig, och huset bör utrymmas, utan att man vidrör något av metall.
Såvida du inte även har överspänning i vissa uttag, så är det troligen inte flytande nolla du drabbats av.
Annars så var du rätt på det när du undersökte huvudsäkringarna. Den här typen av fel beror ofta på att en fas fösvunnit. Man får då en lägre spänning i uttag som matas av den försvunna fasen, spänningen beror då på bakmatning via någon trefasinkopplad apparat, värmepanna, VVberedare, kanske en spis. Men en fas kan försvinna på fler sätt är att en huvudsäkring löst ut. Det kan vara avbrott i elnätet, men det hade du kollat? Det kan vara avbrott i kabeln in till din central, fel på huvudbrytaren, fel på jordfelsbrytaren osv.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
L Leif i Skåne skrev:
L Leif i Skåne skrev:
Misstänker att jag tappar nollan i mellanåt, men jag tycker att det är ganska konstigt att den bara försvinner ibland. Kan tillägga att uttagen går på samma säkring.L Leif i Skåne skrev:
Misstänker att jag tappar nollan, så kanske borde öppna upp centralen och se till att de sitter fast ordentligt. Märkligt är ändå att den bara försvinner ibland. Resterande i huset fungerar som det ska. Kan tillägga att uttagen från vardagsrummet och sovrummet går på samma säkring som problemet ligger.H hempularen skrev:Det låter ju som någon form av glapp. Vilket kan innebära brandfara. Vad mäter du med? Din spänningsprovare, tänder den bara olika lysdioder för ex. 110V eller 230V? Gör en mätning med en multimeter, så du ser vad det verkligen är för spänning.
Jag tror att du har 400V element av något slag någonstans i huset, om en säkring på dessa är trasig så kan man bakvägen få lite spännande spänningar, men bara när termostaten slår till. Har sett detta i ett hus en gång...
...detta förutsätter dock att man plockar ut 230V till belysning på samma ledare (säkring) som elementet är uppkopplad.
...detta förutsätter dock att man plockar ut 230V till belysning på samma ledare (säkring) som elementet är uppkopplad.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Vad mer går på den säkring som dessa uttag går på?
Ett problem är att kablar ofta är vidare kopplad i ett uttag eller brytare t.ex. nollan är skarvad i en X plint och en brytare och en kabel glappar.
De går till uttag i gillestuga, vissa delar av vardagsrummet och sovrum. Har för visso när vi flyttade in i huset för 1 år sedan gipsat om o vardagsrummet och kanske bör kolla så att nollan sitter ordentligt o vägguttagen som jag då hade borta. Ifall de skulle vara vidarekopplade där ifrån bort till resterande. Har dock inte mätt upp om jag får 110volt i gillestugan när jag får det i uttagen uppe. Får helt enkelt fortsätta mäta fram när jag väl får ut 110v igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
jag skulle nog föreslå att du felsöker, eller låter felsöka (ring en elektriker) snarast, även om inte felet visar sig just då. Det här skulle kunna vara ett farligt fel.
Och de uttagen har inte samma problem? Borde vara lätt att verifiera med en bordslampa/sladdlampa tänker jag...AWWENATION skrev:
Misstänker att jag tappar nollan, så kanske borde öppna upp centralen och se till att de sitter fast ordentligt. Märkligt är ändå att den bara försvinner ibland. Resterande i huset fungerar som det ska. Kan tillägga att uttagen från vardagsrummet och sovrummet går på samma säkring som problemet ligger.
...använd dock inte LED...