Jag får börja med att säga att jag kan väldigt lite om el, så mina eventuella antaganden kan mycket väl vara uppåt väggarna.
Problemet är att en säkring ibland utlöser när vi har vattenkokaren igång i köket. Det är i och för sig inte så konstigt. Men det som i mina ögon är anmärkningsvärt är att det inte är 10-ampere säkringen för gruppen i köket i den invändiga normcentralen som utlöser, utan det är en 16-ampere säkring i ett utvändigt äldre proppskåp som utlöser.
När den proppen utlöser är det som att en massa apparater i och utanför huset får för lite ström, men ingen verkar bli helt strömlös.
Min teori är att 16-ampere säkringen ingår i en trefas som på något sätt delas upp, och att det förklarar det i mina ögon udda fenomenet. Men jag undrar varför inte 10-ampere säkringen tar smällen så att säga, istället för den andra?
Bakgrunden är att det är ett gammalt hus från 1930 med många kopplingar. Invändigt är det hyfsat modernt, men ute finns en del äldre grejer kvar. Jag ska göra mitt bästa för att komplettera med den information som behövs för att hjälpa mig.
Är det solklart vad det är som händer för någon med lite kunskap?
Problemet är att en säkring ibland utlöser när vi har vattenkokaren igång i köket. Det är i och för sig inte så konstigt. Men det som i mina ögon är anmärkningsvärt är att det inte är 10-ampere säkringen för gruppen i köket i den invändiga normcentralen som utlöser, utan det är en 16-ampere säkring i ett utvändigt äldre proppskåp som utlöser.
När den proppen utlöser är det som att en massa apparater i och utanför huset får för lite ström, men ingen verkar bli helt strömlös.
Min teori är att 16-ampere säkringen ingår i en trefas som på något sätt delas upp, och att det förklarar det i mina ögon udda fenomenet. Men jag undrar varför inte 10-ampere säkringen tar smällen så att säga, istället för den andra?
Bakgrunden är att det är ett gammalt hus från 1930 med många kopplingar. Invändigt är det hyfsat modernt, men ute finns en del äldre grejer kvar. Jag ska göra mitt bästa för att komplettera med den information som behövs för att hjälpa mig.
Är det solklart vad det är som händer för någon med lite kunskap?
Om tre fasgruppen med 16A säkringar är snedbelastad, dvs att en fas använts till många olika 10A säkringar som används blir det på detta sätt. Sannolikt behöver hela anläggningen/centralen ses över samt säkringar flyttas mellan faser för att jämna ut belastningen.
Tack för svaret! Bekräftar mina misstankar. Blir till att få hit en elektriker så småningom, och fram till dess bunkra upp med ett lager säkringar.L Lenza skrev:
Låter väldigt likt min pappas problem, han har problem med en av faserna sedan några veckor, men inget är förändrat i användningen. Jag har sagt att han måste ta dit en elektriker som ser över det ordentligt, de var där för två månader sedan och bytte då en sladd i centralen som var bränd och jag tror de måste byta mer. Men han är rädd att de ska ta bort hans antika marmorpanel.
Jo, det är ju bättre att huset brinner ner.Anna_H skrev:
Låter väldigt likt min pappas problem, han har problem med en av faserna sedan några veckor, men inget är förändrat i användningen. Jag har sagt att han måste ta dit en elektriker som ser över det ordentligt, de var där för två månader sedan och bytte då en sladd i centralen som var bränd och jag tror de måste byta mer. Men han är rädd att de ska ta bort hans antika marmorpanel.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Som sagt, på beskrivningen låter det som det är en huvudsäkring som löser ut. Inget konstigt med det om du bara har 16A (trefas) för hela huset.
Fenomenet att många saker då får för låg spänning, men inte blir strömlösa är klassiskt.
Det som händer när en huvudsäkring löser ut, är att den fasen inte längre matas från elnätet, den är bruten. Den nu brutna fasen matar ex. 10 säkringar till olika saker. Om då någon av de här apparaterna är en trefas apparat. Där kan ex. ett värmeelement i en varmvattenbredare vara inkopplad mellan två faser (den drivs på så sätt med 400V). Då är ena änden av värmeelementet fortfarande inkopplad mot en an annan fas som matas. Ström går igenom elementet till den brutna fasen. Strömmen går tillbaka till centralen, där kommer den fram till den brutna fasskenan, som är inkopplad på en massa andra säkringar. Du får då en bakmatning av dessa säkringar. De får ström som först gått igenom det där värmeelementet. Spänningen blir därför lägre, men det blir en ström som ex. matar en lampa, den går igenom lampan och ut till Neutralledaren till centralen, och tillbaka ut mot elnätet via neutralledaren.
Fenomenet att många saker då får för låg spänning, men inte blir strömlösa är klassiskt.
Det som händer när en huvudsäkring löser ut, är att den fasen inte längre matas från elnätet, den är bruten. Den nu brutna fasen matar ex. 10 säkringar till olika saker. Om då någon av de här apparaterna är en trefas apparat. Där kan ex. ett värmeelement i en varmvattenbredare vara inkopplad mellan två faser (den drivs på så sätt med 400V). Då är ena änden av värmeelementet fortfarande inkopplad mot en an annan fas som matas. Ström går igenom elementet till den brutna fasen. Strömmen går tillbaka till centralen, där kommer den fram till den brutna fasskenan, som är inkopplad på en massa andra säkringar. Du får då en bakmatning av dessa säkringar. De får ström som först gått igenom det där värmeelementet. Spänningen blir därför lägre, men det blir en ström som ex. matar en lampa, den går igenom lampan och ut till Neutralledaren till centralen, och tillbaka ut mot elnätet via neutralledaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Fast det är en ganska mänsklig reaktion.S sunqan skrev:
Många äldre vill till varje pris bo kvar i samma bostad som de levt 30+ år i. Men för varje år blir dels orken att sköta ett större hus sämre, dels sjunker pensionen för de flesta när de passerar 70 - 75 års strecket. Så det blir mer och mer betungande ekonomiskt. Då blir givetvis varje större förändring som leder ett steg närmare till den dag man inte klarar att behålla sitt boende väldigt oroande, och en ytterligare påminnelse att slutet närmar sig.
Jag hoppas vi har vett att ändra vårt boende i tid innan vi blir för gamla. Men även att börja fundera på hur man vill bo som gammal, är en obehaglig påminnelse att ålderdomen närmar sig (säger jag som 60 åring).
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast gammal utrustning är inte lika med livsfarligt för det. man kan underhålla även sånt även om det normala är att man smäller upp en massa plastsaker som i teorin är bättre. (med ref till AnnaH´s inlägg då)
Och "balansera" belastningarna är inte så lätt att göra, i ett vanligt hushåll har man kanske upp emot 10 saker som kan dra närmare 10 A. Det innebär uppemot 80 A som ska delas upp på tre faser vilket i sin tur innebär i alla fall 25 A på varje fas. Så för att få det att fungera gäller det att man är medveten om belastningarna och anpassar sitt "beteende" efter förutsättningarna.
Ja du Hempularen.H hempularen skrev:Fast det är en ganska mänsklig reaktion.
Många äldre vill till varje pris bo kvar i samma bostad som de levt 30+ år i. Men för varje år blir dels orken att sköta ett större hus sämre, dels sjunker pensionen för de flesta när de passerar 70 - 75 års strecket. Så det blir mer och mer betungande ekonomiskt. Då blir givetvis varje större förändring som leder ett steg närmare till den dag man inte klarar att behålla sitt boende väldigt oroande, och en ytterligare påminnelse att slutet närmar sig.
Jag hoppas vi har vett att ändra vårt boende i tid innan vi blir för gamla. Men även att börja fundera på hur man vill bo som gammal, är en obehaglig påminnelse att ålderdomen närmar sig (säger jag som 60 åring).
Kan du lösa problemet med äldre i stora hus som inte har råd att flytta till en marklägenhet därför dom inte får låna på sin lilla "inkomst"
Många äldre har ett stort övervärde i sina hus och skulle med lätthet kunna byta det mot en bostadsrätt och rätt mycket pengar på banken.L Leif i Skåne skrev:
