Jag håller på att göra en inventering av all elinstallation på fastigheten samt planerar för framtiden när några frågor dök upp. Jag har läst en hel del om vad man bör/måste ha för kablar mellan olika centraler och även om övergång från TN-C till TN-S.
I dagsläget finns endast central 1 och 2, men planen är att bygga ut med central 3 och 4.
Central 1 sitter mitt inne i huset och är kopplad till mätare samt huvudsäkringar ute vid vägen med en kabel som har tre stycken 6 kvmm kablar för de tre faserna samt ett antal tvinnade koppartrådar för PEN (osäker på om det är ett skyddshölje som är ihoptvinnat eller om det är en extra ledare av något slag). I den sitter huvudströmbrytare, jordfelsbrytare samt 10 A och 16 A dvärgbrytare.
Central 2 sitter i ett litet isolerat förråd (extra frys finns här) och är inkopplad före huvudbrytare/jfb på central 1 med en 4G2,5 kabel. Även i denna sitter huvudströmbrytare, jordfelsbrytare samt 10 A och 16 A dvärgbrytare.
Central 3 finns i dagsläget inte men tanken är att den ska sitta i ett skjul som ska bli en liten trä/metall/pysselverkstad som från början antagligen inte kommer vara isolerad. Tanken här är att kunna köra svarv, pelarborr, mindre bordssåg mm (extrem hobbynivå på maskinerna) där i alla fall svarven kräver trefas eller ny motor.
Central 4 finns inte heller än men ska monteras i en "lada" som varken är isolerat eller vindtätt (grusat golv och panelen går inte hela vägen ner till mark). Det används till garage för fyrhjuling och minigrävare, lite småmaskinsmeckande samt diverse pyssel, bilen får dock inte plats. Tanken är att kunna köra byggsåg, kompressor, småmaskiner mm. Dock är allt enfas men känns som att det är lika bra att sätta ett trefasuttag här då det är precis vid uppfarten.
Nu till frågorna
1. Vad jag har förstått bör (ska?) en undercentral kopplas in med minst 4G10 eller 5G6 om den inte sitter under säkringarna i centralen ovanför. Kan central 2 sitta inkopplad som idag med 4G2,5 på central 1 eller bör/måste den läggas på tre säkringar utanför JFBn i central 1?
2. Tanken är att huset (central 1) och förrådet (central 2) ska, oberoende av varandra i så lång utsträckning det är möjligt, ha spänning även om något blir fel/löser ut i övriga installationen. Vad jag har förstått fyller två jordfelsbrytare efter varandra ingen större mening då den översta riskerar att alltid vara den som löser ut, så därför antar jag att det inte är någon idé att dra 5G6. Vad jag har förstått bör/får man inte dra 4G6 utan måste dra 4G10 som alternativ till 5G6. Det känns dock som att den blir väldigt svårjobbad så skulle jag kunna dra 4G6 med skyddsmantel (4G6/6 tror jag de kallas) istället?
3. Kan jag dra 4G2,5 till central 3 när nu central 2 är inkopplad med den eller är det bättre att passa på att dra grövre när man ändå håller på? De befintliga kablarna är nergrävda början på 70-talet och verkar inte ligga i rör så det är inte bara att dra om dem
(De tjocka svarta representerar tre faser för att slippa kladda ner ritningen med fler streck)
(Översiktsplacering av centralernas placering på tomten)
I dagsläget finns endast central 1 och 2, men planen är att bygga ut med central 3 och 4.
Central 1 sitter mitt inne i huset och är kopplad till mätare samt huvudsäkringar ute vid vägen med en kabel som har tre stycken 6 kvmm kablar för de tre faserna samt ett antal tvinnade koppartrådar för PEN (osäker på om det är ett skyddshölje som är ihoptvinnat eller om det är en extra ledare av något slag). I den sitter huvudströmbrytare, jordfelsbrytare samt 10 A och 16 A dvärgbrytare.
Central 2 sitter i ett litet isolerat förråd (extra frys finns här) och är inkopplad före huvudbrytare/jfb på central 1 med en 4G2,5 kabel. Även i denna sitter huvudströmbrytare, jordfelsbrytare samt 10 A och 16 A dvärgbrytare.
Central 3 finns i dagsläget inte men tanken är att den ska sitta i ett skjul som ska bli en liten trä/metall/pysselverkstad som från början antagligen inte kommer vara isolerad. Tanken här är att kunna köra svarv, pelarborr, mindre bordssåg mm (extrem hobbynivå på maskinerna) där i alla fall svarven kräver trefas eller ny motor.
Central 4 finns inte heller än men ska monteras i en "lada" som varken är isolerat eller vindtätt (grusat golv och panelen går inte hela vägen ner till mark). Det används till garage för fyrhjuling och minigrävare, lite småmaskinsmeckande samt diverse pyssel, bilen får dock inte plats. Tanken är att kunna köra byggsåg, kompressor, småmaskiner mm. Dock är allt enfas men känns som att det är lika bra att sätta ett trefasuttag här då det är precis vid uppfarten.
Nu till frågorna
1. Vad jag har förstått bör (ska?) en undercentral kopplas in med minst 4G10 eller 5G6 om den inte sitter under säkringarna i centralen ovanför. Kan central 2 sitta inkopplad som idag med 4G2,5 på central 1 eller bör/måste den läggas på tre säkringar utanför JFBn i central 1?
2. Tanken är att huset (central 1) och förrådet (central 2) ska, oberoende av varandra i så lång utsträckning det är möjligt, ha spänning även om något blir fel/löser ut i övriga installationen. Vad jag har förstått fyller två jordfelsbrytare efter varandra ingen större mening då den översta riskerar att alltid vara den som löser ut, så därför antar jag att det inte är någon idé att dra 5G6. Vad jag har förstått bör/får man inte dra 4G6 utan måste dra 4G10 som alternativ till 5G6. Det känns dock som att den blir väldigt svårjobbad så skulle jag kunna dra 4G6 med skyddsmantel (4G6/6 tror jag de kallas) istället?
3. Kan jag dra 4G2,5 till central 3 när nu central 2 är inkopplad med den eller är det bättre att passa på att dra grövre när man ändå håller på? De befintliga kablarna är nergrävda början på 70-talet och verkar inte ligga i rör så det är inte bara att dra om dem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(De tjocka svarta representerar tre faser för att slippa kladda ner ritningen med fler streck)
Logga in
Skapa konto
(Översiktsplacering av centralernas placering på tomten)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Korrekt. För TN-C är kravet att PEN-ledaren har minst en area på 10 mm² och där halkar ju normalt fasledarna med på kuppen. För TN-S är arean valfri, men behöver givetvis dimensioneras efter behov. Belastningen i verkstaden påkallar en högre area än 2.5 mm².S hjulia skrev:
Nej. Det är visserligen tillåtet att behålla en gammal kabel men här tänker du ändra dess användning så pass mycket att jag säger nej, den behöver bytas till en TN-S-kabel dvs minst 5G2.5, helst 5G6 mm².S hjulia skrev:
Dessutom är det mycket tveksamt att lägga 2.5 mm² direkt på huvudbrytaren dimensioneringsmässigt. Kabeln ligger alltså direkt under huvud- eller mätarsäkringen i mätarskåpet som tumregelmässigt inte får vara högre än 16 A just nu.
Eftersom du vill ha alla centraler så oberoende av varandra som möjligt så bör du välja en area på alla huvudledningar som medger upp till 25 A säkring i mätarskåpet. Tumregelmässigt hamnar vi då på 5G6 mm².
KorrektS hjulia skrev:
Jo det finns absolut en viktig mening med 5Gxx! Syftet med TN-S är inte att få en JFB ska fungera utan att bli av med PEN-ledaren med dess risker och nackdelar.S hjulia skrev:
Korrekt, minsta area på PEN-ledare är 10 mm².S hjulia skrev:
Nej. Men du kanske faktiskt menar 5G6 där PE-ledaren består av "skyddsmanteln" så som EKKJ är uppbyggda? Det finns inga andra kablar än EKKJ är den koncentriska ledaren får användas som PE/PEN.S hjulia skrev:
Nej du får inte lägga en ny TN-C-ledning med en area under 10 mm². Men 5G2.5 mm² kanske går, det beror på önskad belastning i verkstaden och på din förimpedans. Ledningarna är så pass långa att man behöver räkna lite på det om 2.5 mm² går bra.S hjulia skrev:
JaS hjulia skrev:
Tänk på vilka fina armmuskler du kommer att få.S hjulia skrev:
Eventuellt skulle jag kunna dra central 3 via central 4 istället, dock blir den sträckan säkert minst 25-30 meter. De skulle då kunna ligga under samma jordfelsbrytare och därmed kan jag dra 5G6 mellan dem. Vet inte om det riskerar att bli för långt hela vägen till mätarskåpet? Tyvärr är det så mycket sten att jag inte kan dra en ny kabel från central 4 direkt till mätarskåpet.Bo.Siltberg skrev:
Nej. Det är visserligen tillåtet att behålla en gammal kabel men här tänker du ändra dess användning så pass mycket att jag säger nej, den behöver bytas till en TN-S-kabel dvs minst 5G2.5, helst 5G6 mm².
Dessutom är det mycket tveksamt att lägga 2.5 mm² direkt på huvudbrytaren dimensioneringsmässigt. Kabeln ligger alltså direkt under huvud- eller mätarsäkringen i mätarskåpet som tumregelmässigt inte får vara högre än 16 A just nu.
Eftersom du vill ha alla centraler så oberoende av varandra som möjligt så bör du välja en area på alla huvudledningar som medger upp till 25 A säkring i mätarskåpet. Tumregelmässigt hamnar vi då på 5G6 mm².
Sen kan central 2 gå på egna säkringar utanför JFBn i några (antagligen många) år tills jag kan gräva ner en 5G6 dit också. För jag antar att jag inte kan lägga den på säkringar under JFBn i central 1 då jag inte har en femledare ut?
Bo.Siltberg skrev:
Om jag nu drar en 5G6 från central 1 till central 4, får jag då koppla in både nolla och jord i central 1 på jordskenan eller måste jag koppla nollan till nollskenan? Eftersom jag inte vill att central 4 ligger under varken JFBn eller huvudbrytaren på central 1 utan att den ligger bredvid central 1 så kan jag väl inte ta nollan från central 1 och sen resten direkt vid inkommande i central 1?
Bo.Siltberg skrev:
Det var en sån här jag menade: https://www.elbutik.se/product.html...wcDtbtkKB6trYBaHxlNLcHKWviSu2-6xoCffkQAvD_BwE
Läst på något ställe att man kan koppla både ena ledaren samt skärmen till jordskenan i central 1 och därmed fortsätta ut med TN-C till nästa central där man går över till TN-S
Bo.Siltberg skrev:
Jag har försökt läsa lite om hur långa sträckor som går för olika dimensioner, men inte blivit riktigt klok på när man kan anta att det funkar och när man behöver räkna. Dessutom har jag ingen aning om vad vi har för förimpendans eller hur jag mäter fram den.
Om jag nu drar central 3 via central 4 istället så gissar jag på att det blir 110-130 meter från central 3 till mätarskåpet, kan jag anta att det går med 5G6 då eller är det på gränsen så att jag behöver räkna?
Det tar jag nog grävaren till i så fall så att den får lite motionBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är en god ide ifall kabeln till central 2 inte kan bytas med en gång. Din enda chans att "lagligt" behålla din farliga TN-C-kabel 4G2.5 mm² är att inte röra den eller ändra/utöka dess användning, men det kan vara ett dåligt val. Jag vet ju inte skicket på denna kabel.S hjulia skrev:
Korrekt, efter en JFB råder TN-S och då går det inte att gå tillbaka till TN-C.S hjulia skrev:
Det du kan göra är att plocka en fasledare i kabeln och göra den till nolla. Då får du TN-S med två faser, nolla och skyddsjord. Det funkar så länge du inte behöver trefas i förrådet. Så om det är möjligt så skulle jag rekommendera det. Det är inte bra alls att ha en PEN på 2.5 mm² i en gammal kabel som legat i backen X antal år. För konsekvenser, se https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#sida-8
När vi pratar TN-C och TN-S ska vi egentligen inte likställa det med fyrledare och femledare. En treledare kan vara både TN-C och TN-S, en tvåledare kan vara TN-C eller TN-S utan skyddsledare. Antalet ledare i en kabel säger ingenting om systemjordningen TN-C eller TN-S.
Nu börjar vi komma in på frågor där pöbeln torde stå redo att ropa på behörighet och elektriker. Alla arbeten vi diskuterar här är behörighetskrävande, så är det sagt, och därmed får ingen annan säga det igenS hjulia skrev:
Hur man kopplar in utgående ledningar måste man ha 100% koll på. Du kan ta bort ditt frågetecken för du har helt rätt, du behöver bara förstå att du har rätt. Då central 1 är matad med TN-C så har vi där en gemensam plint för N och PE. När man gör en övergång till TN-S så utgår man alltså med separata N- och PE-ledaren från den gemensamma PEN-plinten.
Du kan se på utgående huvudledning 1 i bilden nedan. Det finns normalt helt enkelt ingen annan passande plint att använda utan utgående N och PE tas från PEN-plinten. Utgående huvudledning 2 är en variant som är avsäkrad, annars ingen skillnad.
Logga in
Skapa konto
Varför kan inte N2 användas då för N i utgående huvudledningar? Det skulle gå elektriskt, Men N2 i bilden nedan är avsedd för gruppledningar i centralen (utanför JFB). Där vill man inte ansluta N-ledaren för utgående huvudledningar då det kan gå illa den dag centralen kompletteras med en JFB även för dessa grupper. Därför tas N i utgående huvudledningar ifrån PE-plinten i detta exempel.
Men så kan det se ut som på nästa bild. Den är troligen ovanlig då denna variant med en N1-plint bara utförs om man gör ett helt nytt system från början med ingående TN-C och flera utgående huvudledningar. Men jag visar den för att visa att det inte finns några enkla tumregler här för var man tar ut N- och PE- för utgående ledningar. Man måste ha koll.
Logga in
Skapa konto
Denna N1-plint innebär att man gjort en övergång TN-C till TN-S i centralkapslingen. N för utgående TN-S-ledningar ska då tas från N1, inte PE.
Så man måste ha koll, superkoll på detta.
Det är en EKKJ. Den har en koncentrisk ledare ("skärmen") som har en area lika med de övriga ledarna och därmed får användas som skyddsledare, och även PEN-ledaren om arean är minst 10 mm². Så dessa kablar är lite luriga då det har t.ex fyra ledare, men det finns faktiskt även en femte. Man skriver detta lite luddigt som t.ex 4x2.5+2.5 eller 4x2.5/2.5 vilket alltså är en femledare.S hjulia skrev:
Det finns inga sådan tumregler. Du behöver ta reda på förimpedansen. Den kan man antingen fråga efter hos nätägaren, be om "förimpedans och kortslutningsströmmar etc" eller mäta upp själv Hur man mäter förimpedansen med en vattenkokare. Den går också att uppskatta tillräckligt noggrant som du uppger om det handlar om tätort med ett starkt nät eller långt ut i landsbygden med ett svagt nät.S hjulia skrev:
Jag tycker det är värt att försöka få fram ett hyggligt korrekt värde på förimpedansen så att vi kan räkna på ledningarna. Det behövs om vi börjar prata om tresiffriga längder.
Ja men då så har du ju inga ursäkter att byta den där gamla kabelnS hjulia skrev:
Jag tror att den har grävts ner på 70-talet och sedan en eller flera gånger kopplats bort inne i central 1 för att sen kopplas tillbaka. Jag har för mig att det var så tidigare att den var avsäkrad på två brytare i central 1 som låg under JFBn och jag tror att det satt en central med huvudbrytare och porslinssäkringar i förrådet. Sen blev det mer eller mindre ett ruckel efter vattenläcka och då bröts de två dvärgbrytarna i central 1 för att senare bli helt bortkopplade. Efter några år renoverades det och nu är det en ny central uppsatt enligt bilden ovan. Tanken när det gjordes har jag för mig var just för att kunna dra ut trefas till verkstan, men drar jag den till central 4 istället så klarar jag mig nog till och med med enfas dit ut (får inte plats så mycket på 6kvmBo.Siltberg skrev:
Din enda chans att "lagligt" behålla din farliga TN-C-kabel 4G2.5 mm² är att inte röra den eller ändra/utöka dess användning, men det kan vara ett dåligt val. Jag vet ju inte skicket på denna kabel.
Det du kan göra är att plocka en fasledare i kabeln och göra den till nolla. Då får du TN-S med två faser, nolla och skyddsjord. Det funkar så länge du inte behöver trefas i förrådet. Så om det är möjligt så skulle jag rekommendera det.
Jo, det är jag fullt medveten om och än så länge är det inte bestämt vem som kommer göra jobbet. Tidigare ägare (6-8 år sedan) försökte få ut elektriker men fick svaret att det var ett för litet jobb som de inte ville ha, även kollergor som bor i stan har varit med om liknande. Sen har mannen släktingar som är elektriker som brukar svara "äsch, det där vet jag att ni kan göra själva" men med lite tjat går det att få ut honom, dock bor han 20 mil bort. Så vi får se hur det blir, men oavsett så älskar jag att lära mig nya saker och har funderat på att plugga till elektriker till och från. Dessutom är det bra att ha koll på saker när man tar ut hantverkare för offerter för att lättare kunna bedöma hur seriösa de är och om det går att diskutera fram alternativa lösningar/få sina egna idiotiska lösningar nerskjutna på ett sätt så att man inte känner sig överkörd utan faktiskt förstår tankevurpanBo.Siltberg skrev:
Elektriskt var jag 99% säker på att man kunde göra så, men jag var osäker på om det fanns några krav som förbjöd detta eller något som kan gå galet med den lösningen. Då antar jag att jag i central 4 tar inkommande PE till PE-skenan som vanligt och sen tar N till JFBn och sedan från den till N-skenan?Bo.Siltberg skrev:
Så då skulle jag kunna lägga två av faserna till central 2 på nya separata brytare i central 1 som ligger utanför JFBn och sen ta den sista fasen och göra den till N och då få ett tvåfas TNS-system med JFBn i central 2 (får inte plats i central 1, annars hade jag kunnat sätta den där)? Att döma av bilden och det dåliga med att ha en gammal 4G2,5 nergrävd antar jag att det borde vara det bästa sättet att öka säkerheten tills vi någon gång hinner med projektet gräva om kabel.
Central 1 har en PE-skena och en N-skena där N-skenan sitter efter JFBn. Detta är jag helt 100 på då jag dels har gått igenom centralen med andra som kan samt följt varenda kabel (avstängt vid mätarskåpet) och ritat upp hur de går.Bo.Siltberg skrev:
Okej, då förstår jag varför du blev förvirrad av vad jag menade. Det står skärm lite här och var så jag antog att det var så man kallade den.Bo.Siltberg skrev:
Det är en EKKJ. Den har en koncentrisk ledare ("skärmen") som har en area lika med de övriga ledarna och därmed får användas som skyddsledare, och även PEN-ledaren om arean är minst 10 mm². Så dessa kablar är lite luriga då det har t.ex fyra ledare, men det finns faktiskt även en femte. Man skriver detta lite luddigt som t.ex 4x2.5+2.5 eller 4x2.5/2.5 vilket alltså är en femledare.
Det har jag aldrig tänkt på tidigare men det låter väldigt logiskt och självklart nu när du säger det.Bo.Siltberg skrev:
Nu har jag mätt med energimätare enligt länken och fått fram värden enligt nedan. Dock visar min energimätare bara ett värde i taget så jag fick hoppa emellan. De första tre mätningarna gjorde jag genom att titta på spänningen först och sedan amperen och de sista tre gjorde jag tvärt om. Mellan de två olika seten bytte jag vatten i vattenkokaren då det började bli varmt. Från centralen till köket där jag mätte är det FK2,5 draget ca 5 meter och jag vet inte om kyl/frys sitter på uttag efter vattenkokaren eller om den är på egen ledning/säkring.Bo.Siltberg skrev:
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Så så gör man normalt med inkommande TN-S. Eftersom du inte har en N-plint före JFBn så kan JFBn terminal agera N-plint som inkommande N kopplas till.S hjulia skrev:
Det är en bra plan.S hjulia skrev:Så då skulle jag kunna lägga två av faserna till central 2 på nya separata brytare i central 1 som ligger utanför JFBn och sen ta den sista fasen och göra den till N och då få ett tvåfas TNS-system med JFBn i central 2 (får inte plats i central 1, annars hade jag kunnat sätta den där)? Att döma av bilden och det dåliga med att ha en gammal 4G2,5 nergrävd antar jag att det borde vara det bästa sättet att öka säkerheten tills vi någon gång hinner med projektet gräva om kabel.
Om vi räknar bort 5 meter FK 1.5 så hamnar vi då på ca 0.72 ohm. Det är en väldigt bra förimpedans i central 1, nästan misstänkt bra med tanke på din långa huvudledning. Det innebär en förimpedans i mätarskåpet på ca 0.43 ohm. Det är väl inte orimligt, lite mitt emellan tätort och landsbygd.S hjulia skrev:
Har du kompenserat dina uppmätta siffror med faktor 1.3 - 1.5 enligt vattenkokartråden? För huvudledningar behöver man inte ta till 1.5 men 1.2 kan va lagom.
Med dessa siffror får du ca 1 ohm i central 4 med 5G6. Vidare därifrån kan man konstatera att du behöver 5G6 till central 3. Där kan du behöva snabba B-dvärgar för 16 A-grupperna. Det får vi räkna lite noggrannare på sen.
Tack för bra bra förklaringar! Nu tror jag att jag har det klart för mig hur hela anläggningen bör se ut när allt väl är klart 
(231-225)/8,24*1,3 = 0,95
Bor i en by ca 5 km från tätorten där elbolaget håller till (minns inte om det bara är kontoret eller om även en del av deras elanläggning ligger där) och ca 2 mil utanför en av de större städerna. Så man kan nog klassa det som mellan tätort och landsbygd. Dock är längderna bara uppskattade utifrån att jag vet hur lång uppfarten och huset är så det kan nog vara både kortare och längre. Får ta mig ut och mäta för nu blev jag nyfiken
Ja, det gjorde jag. Uträkning nr ett blev enligt följande:Bo.Siltberg skrev:
Om vi räknar bort 5 meter FK 1.5 så hamnar vi då på ca 0.72 ohm. Det är en väldigt bra förimpedans i central 1, nästan misstänkt bra med tanke på din långa huvudledning. Det innebär en förimpedans i mätarskåpet på ca 0.43 ohm. Det är väl inte orimligt, lite mitt emellan tätort och landsbygd.
Har du kompenserat dina uppmätta siffror med faktor 1.3 - 1.5 enligt vattenkokartråden?
(231-225)/8,24*1,3 = 0,95
Bor i en by ca 5 km från tätorten där elbolaget håller till (minns inte om det bara är kontoret eller om även en del av deras elanläggning ligger där) och ca 2 mil utanför en av de större städerna. Så man kan nog klassa det som mellan tätort och landsbygd. Dock är längderna bara uppskattade utifrån att jag vet hur lång uppfarten och huset är så det kan nog vara både kortare och längre. Får ta mig ut och mäta för nu blev jag nyfiken
Tätort hit eller tätort dit, det beror faktiskt helt enkelt på hur långt det är till transformatorn samt lite på hur stor trafon är.
Elnätsägaren vill av naturliga skäl inte gödsla med transformatorer, så hen sätter ju gärna en lite "mitt i" en klunga med hus, så huset närmast kommer få fantastiskt bra Zför, medan husen längst bort får en medioker Zför.
Och trafon i sig påverkar förstås, en liten 20kVA har en inre impedans på sekundärlindningen på ca 200mOhm, medan en på 1000kVA har en impedans på under 10mOhm. Men denna bjässe finner vi knappast ute i byarna i landsbygden då.
Så, trafostorlek påverkar, men säg med max 0,1 ohm, om vi snackar om elnät i glesbygd.
Elnätsägaren vill av naturliga skäl inte gödsla med transformatorer, så hen sätter ju gärna en lite "mitt i" en klunga med hus, så huset närmast kommer få fantastiskt bra Zför, medan husen längst bort får en medioker Zför.
Och trafon i sig påverkar förstås, en liten 20kVA har en inre impedans på sekundärlindningen på ca 200mOhm, medan en på 1000kVA har en impedans på under 10mOhm. Men denna bjässe finner vi knappast ute i byarna i landsbygden då.
Så, trafostorlek påverkar, men säg med max 0,1 ohm, om vi snackar om elnät i glesbygd.
Vi bor kanske 1 km fågelvägen från närmaste transformatorstation, sen om vi är inkopplade på den eller hur alla ledningar är inkopplade vet jag inte. Men med tanke på hur elnätsområdet går så skulle det inte förvåna mig om vi är inkopplade på en betydligt längre bort.
Nu har jag mätt upp avstånden så exakt det går utan att veta exakt hur befintliga ledningar går och vart de nya går att gräva ner.
Central 1 - Central 2: 19,5 m
Central 1 - Central 4: 38,5 m
Central 4 - Central 3: 31 m
Det är framförallt streckan mellan central 3 och 4 som kan bli både kortare och betydligt längre beroende på om det ligger enorma stenar där eller inte. Kortare än 25 m tror jag inte att den kan bli, men har jag otur kan den säkert behöva vara uppåt 50 meter.
Avståndet mellan mätarskåpet och central 1 har jag dock ingen aning om mer än 25-45 meter då jag inte har en aning om hur den går. Men det kanske inte gör så mycket när jag har mätt Zför efter central 1?
Nu har jag mätt upp avstånden så exakt det går utan att veta exakt hur befintliga ledningar går och vart de nya går att gräva ner.
Central 1 - Central 2: 19,5 m
Central 1 - Central 4: 38,5 m
Central 4 - Central 3: 31 m
Det är framförallt streckan mellan central 3 och 4 som kan bli både kortare och betydligt längre beroende på om det ligger enorma stenar där eller inte. Kortare än 25 m tror jag inte att den kan bli, men har jag otur kan den säkert behöva vara uppåt 50 meter.
Avståndet mellan mätarskåpet och central 1 har jag dock ingen aning om mer än 25-45 meter då jag inte har en aning om hur den går. Men det kanske inte gör så mycket när jag har mätt Zför efter central 1?
S hjulia skrev:
Ifall både bosse har räknat rätt och hjulia uppskattat avståndet rätt så verkar det i så fall vara 95mm² koppar eller 150mm² aluminium som kabel till (och förbi...) hjulia's hus.Bo.Siltberg skrev:
Inte omöjligt på något vis, men en relativt krallig boaorm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Precis, vi kan utgå ifrån central 1. Om då längden central 1 - 4 - 3 i värsta fall blir 38+50=88 meter 6 mm² så blir marginalen fortfarande väldigt liten för den normala C16/2.5 mm² till trefasuttag, men det går enkelt att lösa med B16 istället. Spänningsfall och C10/1.5 mm² håller sig inom rimliga gränser så jag ser ingen anledning att gå upp till 10 mm² på huvudledningarna om du inte planerar för ovanligt långa gruppledningar (över 20 meter) i central 3.S hjulia skrev:
Luftledningarna ser inte särskilt grova ut, men jag har samtidigt ingen aning om hur tjocka de är och vilken storlek som ser tjock utMikael_L skrev:
Verkstan är 3*5 meter så det blir nog svårt att få till över 20 meter ledningar utan att det blir ett ormboBo.Siltberg skrev:
Om då längden central 1 - 4 - 3 i värsta fall blir 38+50=88 meter 6 mm² så blir marginalen fortfarande väldigt liten för den normala C16/2.5 mm² till trefasuttag, men det går enkelt att lösa med B16 istället. Spänningsfall och C10/1.5 mm² håller sig inom rimliga gränser så jag ser ingen anledning att gå upp till 10 mm² på huvudledningarna om du inte planerar för ovanligt långa gruppledningar (över 20 meter) i central 3.
Klicka här för att svara