Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nejdå, de bär båda starkström, det finns ingenting som säger att de kan störa varandra på något sätt, det är fullgod isolation mellan dem, de får båda tillräcklig kylning i den rymliga slangen.
4 svar · 1,1k läst
L
Leif i Skåne: [citat] I så fall kanske det klarar sig. Men om man drar ett elrör från en dosa i ett varmt utrymme och röret passera ett kallt område för att mynna i en dosa som sitter högre, så får man en väg för fuktig rumsluft att fälla ut vatten inne i röret när det passera ett kallt område. Detta kondens vatten rinner neråt i röret och fyller dosan med vatten. Eftersom vatten är en
16 svar · 1,4k läst
·
B
b_hasse: Jag har 4 st grenuttag av fabrikat Brennenstuhl, "Premium Line", som har en usel kontruktion. Brunnarna hänger ihop parvis så att kontakttrycket minskar om man har stickproppar i båda brunnarna. Efter att det sprakat i två av grenuttagen under drift har jag nu lagt alla på hyllan. Efter det första tillfället klagade jag direkt till Brennenstuhl, men det enda som hände var att de skickade
28 svar · 13,6k läst
·
H
HerrNillsson: Fläkten låter inte som den gjorde förut. Har känslan att den har svårt att varva upp. Vid lägsta nivån på regulatorn hade jag 230v ut, vid högsta - 30v ut. Jag har multimeter för att felsöka.
2 svar · 1,9k läst
·
A
Alexn72: 6kw anläggning Det gula är sol det blå är förbrukning
106 svar · 10,2k läst
·
J
Johan456: Fast nu vet vi ju inte hur det ser ut i andra änden. Att släppa en nollskruv kan få förödande konsekvenser. Låt elektrikern kolla på det.
13 svar · 7,7k läst
·
S
Sixtenblixten: [citat] Då får du bryta upp skåpet.
17 svar · 4,1k läst
D
danielwerner86: [citat] Yes, det är Cat6 så ingen fara på taket där. Jag fick för övrigt loss ena uttaget (testade med det för telefoni för det kommer aldrig användas :D) och det när jag lossade ena haken på undersidan så gick det att trycka tillbaka uttaget. Ramen på framsidan satt kvar så det var nog jag som missförstod den biten. Då TORDE det bara vara att göra så med det andra, och sedan
13 svar · 4,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Densvarta på den nedersta säkriongen är ju både av en annan typ och klenare än de andra två, någon har genom hsitorien mao tagit en fas till torktumlaren. Du borde ha två faser i uttaget, mät spänningen mellan vit och grön. (Jag hade lagt tumlaren på den lediga säkringen till vänster och låtit det vara tre faser i uttaget.)
4 svar · 2,0k läst
·
5
50procent: [citat] Ett motorskydd vare sig det är ett överströmsrelä (för kontaktor) eller en motorskyddsbrytare skyddar inte mot transienter. Det båda gör är att skydda motorn och även ledningen till den mot överström, den fungerar mer eller mindre som en inställbar säkring, med några tillägg. Difrentialskydd (fasbortfall) och underspänningsskydd. Finns både med bimetall och elektroniska .
21 svar · 5,9k läst
·
G
Guson: Det ser ut som jag får vända mig till utlandet för väljer jag loppisspåret känns det som det kan ta tid att samla ihop ett par stycken. :D
7 svar · 3,1k läst
·
S
Steppen: Tack för ditt svar Bo, - vet inte om säkringen är varm/het eftersom jag inte lyckats märka när säkringen gått utan märker det ”senare” men ska försöka kolla det om jag märker när den går. - nope ingen jfb - samma zon (”platta”) har använts vid dessa tillfällen så nja...det är inte isolerat. Ska dit i helgen och då kan jag testa att inte använda den zonen. Kan oxå
2 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Vi kanske pratar förbi varandra lite. Du har helt rätt i att i stort sett alla anläggningar har klara förutsättningar för att enkelt lösa mätarsäkringen vid julbaket såsom du beskriver. Inget konstigt med det, och det är vanligt att det ser ut så. Det kan vara korrekt och det kan faktiskt vara fel. Den andra sidan av denna fråga är hur man ska se på det om det också
17 svar · 3,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: I din första skiss hade det varit en utmärkt ide att flytta F1 till F2 ;) Tvärtom hade funkat också. Ja, du skrev att det fanns skäl bakom denna ide men det är svårt att motivera en lösning i gråzonen utan att veta alla förutsättningar. Hade man fått önska och kunnat välja så hade det från början funnits ett separat rör till FTX på sin egen grupp och ett annat till ljussensor
7 svar · 4,7k läst
·
E
etompau: DALI är ett standardiserat protokoll för ljusstyrning. Återfjädrande tryckknapp lär funka på den länkade dimmern.
1 svar · 583 läst
E
etompau: Det behöver inte vara ett oljefyllt element för att det går på el. Det ser ut att vara ett tvåfaselement (400 V), det ska vara fast anslutet. Utan fler bilder hur det ser ut hos dig, så är det nog bäst om en elektriker får titta på detta.
3 svar · 586 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Och tack för återkopplingen! Det är alltid uppskattat att veta hur det går.
15 svar · 2,3k läst
·
E
etompau: Har lagt mycket vanlig FK 1,5 och 2,5 mm2 i rör i marken för 12/24 V-grejor. Arean på kabeln får avgöras av belastning och acceptabelt spänningsfall.
2 svar · 2,3k läst
J
Johan456: [citat] Det är en, i sammanhanget ovanlig produkt.
15 svar · 6,6k läst
Z
ZZ-too: Tack alla. Fått igång dom. Bra med grannar
7 svar · 1,7k läst
L
Lennart76: Tack för alla tips och förslag. Inser att en färdig lösning som cpalm föreslår eller liknande är nog rätt för en okunnig.
7 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: Jag undrar lite varför den här frågan är ställd i delforum El. Är det belysningsstolpar? Om så, måste det vara just trä? Jag tänker mig att en stålstolpe med fläns i nederkant är mycket lättare att fästa i berg eftersom man då bara kan gjuta fast gängstång i små borrade hål. Fackverksstolpar likaså, om det ska vara en högre stolpe. Oavsett stolptyp bör man nog staga den om
5 svar · 2,1k läst
·
tommib
tommib: Ja. Frågan är varför du vill göra det? Räcker det inte med att bryta säkringarna?
3 svar · 2,8k läst
hscn
hscn: Har ett antal THPG brytare och uttag sedan ca 10 år. Lite krångligare att montera än moderna men mycket bra kvalitet. Duroplast är inte flexibelt och känsligt för tryck men annars väldigt hållbart. Duroplast och bakelit lirar inte ihop med skruvdragare, krävs känsla för att inte dra för hårt.
7 svar · 8,9k läst
E
elmont: Det händer då och då att det går rätt trögt att sätta i proppen. Men jag kan lugna dig med att nästa gång går det lättare för "läppen" har rätt dålig "spänst".
23 svar · 6,2k läst
H
hemglass: Hur gick det?
14 svar · 7,9k läst
·
J
Johan456: Men jag vet inte, om du inte förstår funktionen hos en kronströmställare så är jag tveksam till att du ska göra några elinstallationer överhuvudtaget. Ett råd är att först läsa på, det finns mkt regler som många lekmän i detta forum har bra koll på. Bland annat har du skalat upp för långt samt jackat kopparledarna. Det har du förmodligen inte tänkt på, vad kan det få för
6 svar · 1,1k läst
·
S
SNf: [citat] Ja du tänker fel! Anlita en behörig elektriker. Hela frågeställning tyder på att du vet för lite!
13 svar · 7,2k läst
·
J
Anonymiserad 173289: [citat] Väldigt bra svar och en viktig påminnelse om hur viktigt det är att förstå riskerna innan man gör något med el. (y)
9 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.