Hej alla bättre vetande,
Har skaffat en taklampa som gör att jag måste fästa den direkt mot hålet (Bild 1) och därför behöver ta bort höljet/uttaget. På baksidan av höljet/uttaget hade jag ingångar enligt Bild 2. De två jordade längst till höger, blåa på N och sist vit på P. Samtliga visade på Bild 3. Jag är dock lite osäker vad jag behöver för att koppla vidare till lampans två ingångar. Räcker det med att skaffa en jordad hona (Bild 4) följt av hane (Bild 5)?
Den blåa och den jordade kabeln som blir över kan jag sedan sätta i varsin toppklämma?
Tusen tack för all hjälp
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Har skaffat en taklampa som gör att jag måste fästa den direkt mot hålet (Bild 1) och därför behöver ta bort höljet/uttaget. På baksidan av höljet/uttaget hade jag ingångar enligt Bild 2. De två jordade längst till höger, blåa på N och sist vit på P. Samtliga visade på Bild 3. Jag är dock lite osäker vad jag behöver för att koppla vidare till lampans två ingångar. Räcker det med att skaffa en jordad hona (Bild 4) följt av hane (Bild 5)?
Den blåa och den jordade kabeln som blir över kan jag sedan sätta i varsin toppklämma?
Tusen tack för all hjälp
Bild 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 5
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp några Wago 221 istället.
Skippa de gamla lamputtagen och dra en kabel från wago-plintarna direkt till armaturen.
Observera att med ditt ingrepp så har du nu släppt på jordförbindelsen och neutralledare till annat uttag.

Skippa de gamla lamputtagen och dra en kabel från wago-plintarna direkt till armaturen.
Observera att med ditt ingrepp så har du nu släppt på jordförbindelsen och neutralledare till annat uttag.

Tack! Med ett par Wago så räcker det med att jag drar en vit och en blå direkt till armaturen då alltså? Eller bör jag frigöra en brun istället för den vita?E etompau skrev:
Bästa svaret
Tycker du "virrar runt lite" Du ska koppla in din armatur, som jag antar är dubbelisolerad, till blå och vit ledare i din dosa.
Använd en bit kabel (som du visar på dina bilder.)
Du måste säkerställa att du kopplar ihop jordledarna och neutralledarna i var sin wago-klämma i dosan. Som sagt du har nu brutit jord och neutralledare till närliggande elinstallation.
Använd en bit kabel (som du visar på dina bilder.)
Du måste säkerställa att du kopplar ihop jordledarna och neutralledarna i var sin wago-klämma i dosan. Som sagt du har nu brutit jord och neutralledare till närliggande elinstallation.
Tack för hjälpen! Jag fick ihop det till slutE etompau skrev:Tycker du "virrar runt lite" Du ska koppla in din armatur, som jag antar är dubbelisolerad, till blå och vit ledare i din dosa.
Använd en bit kabel (som du visar på dina bilder.)
Du måste säkerställa att du kopplar ihop jordledarna och neutralledarna i var sin wago-klämma i dosan. Som sagt du har nu brutit jord och neutralledare till närliggande elinstallation.
Klicka här för att svara
