Hej alla bättre vetande,

Har skaffat en taklampa som gör att jag måste fästa den direkt mot hålet (Bild 1) och därför behöver ta bort höljet/uttaget. På baksidan av höljet/uttaget hade jag ingångar enligt Bild 2. De två jordade längst till höger, blåa på N och sist vit på P. Samtliga visade på Bild 3. Jag är dock lite osäker vad jag behöver för att koppla vidare till lampans två ingångar. Räcker det med att skaffa en jordad hona (Bild 4) följt av hane (Bild 5)?

Den blåa och den jordade kabeln som blir över kan jag sedan sätta i varsin toppklämma?

Tusen tack för all hjälp :)

Bild 1
Taklampa hölje sedd uppifrån i handen över parkettgolv med kablar och plastklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Ett öppet elektriskt takuttag med grön plastplatta och anslutningspunkt för jord, noll och fas, hållet i hand framför golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3
Takuttag med blå, gul/grön jordad, och brun ledning som sticker ut från hål i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4
Hand håller en elektrisk anslutning med tre färgade kablar: blå, brun och gul/grön mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5
Avskalad elektrisk kabel med en blå N-tråd och en brun P-tråd som sticker ut från ett grått kabelhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp några Wago 221 istället.
Skippa de gamla lamputtagen och dra en kabel från wago-plintarna direkt till armaturen.
Observera att med ditt ingrepp så har du nu släppt på jordförbindelsen och neutralledare till annat uttag.
9675433345054.jpg
 
  • Gilla
Ostronet88
  • Laddar…
E etompau skrev:
Köp några Wago 221 istället.
Skippa de gamla lamputtagen och dra en kabel från wago-plintarna direkt till armaturen.
Observera att med ditt ingrepp så har du nu släppt på jordförbindelsen och neutralledare till annat uttag.
[bild]
Tack! Med ett par Wago så räcker det med att jag drar en vit och en blå direkt till armaturen då alltså? Eller bör jag frigöra en brun istället för den vita?
 

Bästa svaret

Tycker du "virrar runt lite" Du ska koppla in din armatur, som jag antar är dubbelisolerad, till blå och vit ledare i din dosa.
Använd en bit kabel (som du visar på dina bilder.)
Du måste säkerställa att du kopplar ihop jordledarna och neutralledarna i var sin wago-klämma i dosan. Som sagt du har nu brutit jord och neutralledare till närliggande elinstallation.
 
  • Gilla
Vicho och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tycker du "virrar runt lite" Du ska koppla in din armatur, som jag antar är dubbelisolerad, till blå och vit ledare i din dosa.
Använd en bit kabel (som du visar på dina bilder.)
Du måste säkerställa att du kopplar ihop jordledarna och neutralledarna i var sin wago-klämma i dosan. Som sagt du har nu brutit jord och neutralledare till närliggande elinstallation.
Tack för hjälpen! Jag fick ihop det till slut ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.