Om testmejseln ger utslag från jordledaren så kan det betyda att jord inte är inkopplad mot centralen, att den hänger i luften. Då fungerar den som antenn och plockar upp tillräckligt mycket "störningar" från intilliggande trådar i elröret.
Det kan givetvis vara ännu värre, att den är helt felkopplad, så att det ligger fas på den, i så fall akut livsfarligt.
Blå tråd är normalt nolla, men den färgen är inte "helig", så man kan inte lita på det. Fas är brun i moderna installationer, i lite äldre var det vanligt att den var svart, och i ännu äldre installationer kan den vara vit, grå osv.