Byggahus.se

Jordade och ojordade uttag i samma rum

1. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Varför är det INTE ok att sätta upp ett jordat uttag i ett rum som i övrigt är ojordat?

Inspirerad av en annan tråd så började jag fundera....Ett nytt hem byggs idag uteslutande med jordade uttag men i äldre hem så är det ok med ojordade uttag bara dom inte finns i utsatt miljö (eller något liknande) så länge det är konsekvent i rummet.
    Varför är det så?

Exempel, vid nydragning till ett vardagsrum som har endast ojordade uttag sen tidigare vore det ganska enkelt att även dra med jord till det nya uttaget men det är förbjudet och ojordat uttag ska sättas upp (eller hela rummet jordas).
    Hade det inte vara bättre att ha ytterligare ett jordat uttag i hemmet?

ps.
    Jag är mycket medveten om att elarbete oftast kräver auktorisation mm, det är inte det denna tråd ska handla om.

2. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Jag tolkar frågan som teknisk, "hur det funkar" med ojordade resp jordade uttag? Får jag då vara lat och hänvisa till ett redan skrivet inlägg: Allt om ojordade uttag Återkom om du har frågor på det.

• Laddar…
  3. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Tack tack tack. Man får och bör använda redan skrivna förklaringar, sitter lite tight till så jag har bara ögnat texten men ser att svaren finns där och bättre förklarat än vad jag någonsin hade kunna tro.
    Tack för eminent svar.

• Laddar…