JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Du jan ju läsa igenom tråden så er du att jag inte är intresserad av sånna svar. Jag vet mkt väl riskerna.
De allra flesta som har svarat dig har jag fått riktigt bra hjälp (övriga tror jag inte har svarat i mina trådar) av när jag har ställt elrelaterade frågor och fått tips på hur jag kan göra för att få till temporära men säkra lösningar. Så det är inte så att de inte är villiga att komma med förslag på lösningar när du frågar utan det är för att i ditt läge finns det inga vettiga alternativ mer än de du skjuter ner. Helt enkelt för att det du vill göra är en idiotisk lösning som riskerar både elbrand och allvarliga personskador och den typen av lösningar vill ingen rekommendera! Så antingen accepterar du att de som kan mer än du om detta vägrar ge farliga lösningar och väljer ett av alla alternativ de har gett. Eller så kör du ditt eget race men då får du stå för lösningen hela vägen från idé till genomförande och ta de konsekvenser den lösningen med stor sannolikhet kommer orsaka. Det är upp till dig, men försök inte få andra att ge förslag på farliga lösningar för de skador /dödsfall som kan hända vill ingen ha på sitt samvete!

Det enda vettiga sätt jag kan se som du kan lösa ditt problem med (förutom alla förslag som redan tagits upp) är att du köper en separat ugn och separat häll. Då kan du koppla in hällen på ena uttaget och ugnen på det andra, men det lär inte bli billigare än att ta in en elektriker. Men se för guds skull till att kolla så att dina ledningar inte blir för varma när du drar på fullt på samtliga och sätt tillbaka 10A-säkringen

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
JoJo_84 JoJo_84 skrev:
Du jan ju läsa igenom tråden så er du att jag inte är intresserad av sånna svar. Jag vet mkt väl riskerna.
Ställer man frågor så får man väl räkna med att få korrekta svar även om man inte gillar dem.

Se det istället som en uppmuntran att förbättra, göra rätt och att du kan få fler tips om kabelval etc här.
Det är ju bra att se centralen som en gräns för vad man grejar med själv, men om du tar emot råd från forumet och låter dina kopplingar granskas så behöver det inte bli sämre än en nyutbildad elektriker gjort jobbet. ;)

Du skrev att spiskabeln gick delvis genom rör, som lösa trådar eller kabeln? Har du skarvar på dina kablar så ökar riskerna för dålig kontakt och varmgång och lång och klen var den också. Vad är det för dimension på röret? Det borde väl gå i en EXQ 5G2,5 som är 11.4 mm? Koppla den 2-fas på de två propparna du planerat använda, tills du ev gör något större jobb och byter central.

Nej, laga dig en stadig grötfrukost, på en platta, bit i det sura äpplet och byt kabeln.
När du är färdig kan du känna dig nöjd.

Var i Sverige ligger Ditt hus?

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.