Kan någon rekommendera ett program för att skapa enkel kretskortslayout i?

Vilket filformat används till sådant för övrigt?

Jag är inget proffs, men har använt kicad med (tycker jag) gott resultat. Det är väl gerber-filer man skickar iväg till tillverkarna, men sedan finns det väl en miljon proprietära format på vägen...

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Nus73
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Nus73 Nus73 skrev:
Jag använder Eagle PCB. Gratis om man inte behöver göra stora kort. [länk]
Autodesk Eagle blir ju klockrent! Tackar för förslaget... (y):)

Filformaten är väl fortfarande Gerber för lagren och Excellon för hålen?

KiCad var förvånansvärt kompetent när jag testade det. Som vanligt är (var?) svagheten symbolbibliotek. Men om man utgår ifrån att man vanligt måste göra dem själv så blir man inte besviken.

Jasså är det Autodesk som har Eagle nuförtiden.

Jag skulle nog kikat på kicad jag med, varför använda begränsade köpeprogram när det finns fullt dugliga öppna (?) Alternativ.

Har dock turen att kunna nyttja program med allt för många siffror i priset för att man ska köpa det själv.

Jag stämmer in i KiCad-kören. Väldigt trevligt program och det finns relativt bra bibliotek till det.

Efter tidigare ha använt Mentors Expedition PCB i många år så hade jag låga förväntningar på KiCad, men jag måste säga att opensource-PCB-fronen nu känns bättre än många icke-fria alternativ. Jag saknade inget jag tidigare använt i Expedition i KiCad...

Dessutom vill jag tipsa om JLCPCB https://jlcpcb.com/ som en kollega tipsade mig om för ett tag sedan. 10 st 2-sidiga mönsterkort, 100x100mm för $2. Rätt svårslaget. De har dessutom en live-viewer för gerber och borrfiler så att du kan kolla att allt ser OK ut innan du betalar dina 2 dollar. (Jag tror jag betalade ~20 dollar om man ville ha korten till Sverige på 5 dagar, men då var 18 dollar till DHL express)

Edit: Såg nu att det är $2 för 5 st 100x100 kort.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för tips! Ska kika på kicad också... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.