Hej,

Jag tänkte skarva en lampsladd (taklampa) till ett:
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojordad-vit-62005210/

Jag undrar om jag bara kan löda ihop kablarna, sätta krypslang på varje kabel och sedan sätta en krympslang över båda.
Är det en ok lösning? Tänkte att man inte vill ha en sockerbit eller förmodligen en kopplingsdosa, men det kanske behövs?

Mvh
Christian

Sitter kabeln i taket bör det funka, om det görs på ett bra sätt.
Annars finns det små kopplingsboxar där skarven görs med en "sockerbit".

E etompau skrev:
Sitter kabeln i taket bör det funka, om det görs på ett bra sätt.
Annars finns det små kopplingsboxar där skarven görs med en "sockerbit".
Ja exakt, den kommer att sitta uppe i taket. Tänkte om en "vanlig" krympslang är tillräckligt för att isolera spänningen från väggen?

Krympslang används i ex. armaturer som isolerande barriär, så spänningståligheten kan dom ha. Möjligtvis kan det variera beroende på typ/tillverkare.
008259.jpg

Det funkar i praktiken. Men jag har svårt att se att det är okej enligt reglerna.

BirgitS
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Spinner vidare på Birgits idé. Köp en öppningsbar kronkontakt och önskat antal meter SKX-kabel.

E etompau skrev:
Spinner vidare på Birgits idé. Köp en öppningsbar kronkontakt och önskat antal meter SKX-kabel.
Ja jag får nog köra på en riktig koppling istället.
Tack för alla svar!

Varför krångla till det ?? köp en ny lampsladd och en stickpropp och gör en sladd som passar.

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför krångla till det ?? köp en ny lampsladd och en stickpropp och gör en sladd som passar.
Främsta anledningen är ju att jag har de andra grejerna hemma och behöver inte sticka och handla något extra.
Men bäst är kanske att köra på en ny sladd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.