P
Hej, vi har idag torktumlaren och tvättmaskinen kopplade på samma eluttag.

Elutaget var sprucket så skulle bara byta det till ett nytt när jag märkte jag hade tre faser en nolla och en jord kopplade till samma uttag, man ser det smällt tidigare då den ena kablen va något bränd.

Brun pil = fasernas placering
Blå pil = nollan
Gul pil = jord

jag hade alltså tre faser kopplade till ett eluttag med två stickkontakter i kopplade enligt pilarna. Känns helskumt.

mätte fram att varje fas sitter i en rad i proppskåpet enligt bild.

frågan är hur denna koppling funkat i praktiken?

Eventuellt var den översts säkringen redan smälld när jag tog ut den.

Kör nu med en fas tog bort säkringarna tills jag kommit fram till hur jag ska göra.

En extra fas där är väl guld värt då jag skulle kunna köra både torktumlaren och tvättmaskin samtidigt?

men 3 faser?

• Eluttag med bruna, blåa och gula pilar som markerar position för faser, nolla och jord; synliga tecken på överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och proppskåp med märkning för tre faser, nolla, och jord vid installation av tvättmaskin och torktumlare.
P
Perilex uttag ?

Dem två nedre plintarna är bara kopplingsplintar. Dem sitter inte ihop med ngt annat. Används för att bygla vidare typ tändtråd el. Dyl. Sätt upp ett till uttag på annan fas. Mvh

• Gilla
Wijon och 6 till
  • Laddar…
Elko har ett uttag som är avsett för att matas med 1 fas till vardera brunn.

elko EKO05816

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Det befintliga uttaget är nog inte godkänt för 400V, så rent formellt får inte de oanvända faserna sitta där även om det är praktiskt.

Har suttit en fast monterad 3-fas tvättmaskin tidigare.
Hade själv likadant och drog ut kabel från dosan till två separata utanpåliggande uttag för tvätt och tork. Med olika faser.

• Gilla
1
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja, det är som sagt ganska vanligt att det finns trefas framdraget till tvättmaskinsanslutningen. Har behövts till äldre maskiner.

I det aktuella fallet ser det ut som de extra faserna sitter på "X anslutningar" på uttaget, som alltså inte är anslutna till någon funktion i uttaget, utan bara används för att skarva vidare eller parkera oanvända trådar.

Om du vill utnyttja två faser till TM resp TT, så behöver du antingen grenkoppla i en kopplingsdosa till två enkeluttag, eller ett dubbeluttag av den typ Samuel nämner högre upp.

Dubbeluttag kommer i princip i 3 varanter. Den vanligaste har samma matning till båda brunnarna, där kan man alltså bara koppla en fas till båda uttagen. Sedan finns det dubbeluttag med separat matning till de två brunnarna. Dessa är INTE avsedda för att matas med två faser. De är bara typgodkända upp till 250V, du får 400V mellan uttagen, vilket alltså inte täcks av typgodkännandet. Och så finns det ett fåtal uttag på marknaden där man kan ha upp till 500V mellan brunnarna.

• Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det befintliga uttaget är nog inte godkänt för 400V, så rent formellt får inte de oanvända faserna sitta där även om det är praktiskt.
Inga problem eftersom det är blind- kopplingsplintar.
Blir inte mer fel än att blinda med ubåt eller Wago.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
useless useless skrev:
För sakens skull kan vi nu när TS fråga är utredd ta upp detta också dvs formellt är uttaget ok att använda som på bilden men det är inte praxis i bostäder och historiskt med som en punkt i föreskrifter som otillåtet. Dvs det beror inte på uttaget utan risken för misstag där de sk fria arbetena som uttagsbyte ingår i kan drabba privatpersoner i hemmen, de anses ju inte vara kapabla av någon anledning i elsammanhang utan "fackmässigt" underhåll vid överkoppling av trefasgrupper i uttagen ska till.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Ja, det är som sagt ganska vanligt att det finns trefas framdraget till tvättmaskinsanslutningen. Har behövts till äldre maskiner.

I det aktuella fallet ser det ut som de extra faserna sitter på "X anslutningar" på uttaget, som alltså inte är anslutna till någon funktion i uttaget, utan bara används för att skarva vidare eller parkera oanvända trådar.

Om du vill utnyttja två faser till TM resp TT, så behöver du antingen grenkoppla i en kopplingsdosa till två enkeluttag, eller ett dubbeluttag av den typ Samuel nämner högre upp.

Dubbeluttag kommer i princip i 3 varanter. Den vanligaste har samma matning till båda brunnarna, där kan man alltså bara koppla en fas till båda uttagen. Sedan finns det dubbeluttag med separat matning till de två brunnarna. Dessa är INTE avsedda för att matas med två faser. De är bara typgodkända upp till 250V, du får 400V mellan uttagen, vilket alltså inte täcks av typgodkännandet. Och så finns det ett fåtal uttag på marknaden där man kan ha upp till 500V mellan brunnarna.

Stort tack, då förstår jag varför det finns så många faser framdraget.

Vill helst köra två separata uttag och använda nuvarande som en kopplingsdosa eller montera en kopplingsdosa framför eftersom det äe inbyggd väggutag.

skulle det va ok om jag gör enligt min bild?

frågan är vad jag gör med sista fasen? Antingen öppnar jag centralen och drar väck den helt eller sätter en toppklämma/Ubåt på kabeln och låter den vara (parkerad i kopplingsdosan?

• Schematisk ritning av elinstallation med vägguttag, kopplingsdosor och färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är en vettig lösning du visar så kan du göra om du vill eller de speciella uttagen som nämnts tidigare. Den oanvända ska du bara isolera med en toppklämma.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P
GK100 GK100 skrev:
Det är en vettig lösning du visar så kan du göra om du vill eller de speciella uttagen som nämnts tidigare. Den oanvända ska du bara isolera med en toppklämma.

Tack, eftersom jag har en gammal elcentral så har jag ju inte ha två polig säkring, känns som det är säkrare att montera två separata uttag och markera tydligt både i elcentralen och ute vid uttagen att de är matade från olika säkringar.

Men det är lugnt att använda samma Nolla och Jord eftersom det är olika faser ?

Om jag fattar det rätt kan man överbelasta nollan om man drar fas från tex två separata säkringar fast från samma fasgrupp?

• Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Du är helt rätt på spår med alla dina funderingar, bra och eftertänksamt jobbat ingen hempulare som IN mfl behöver stoppa. :)

• Gilla
  • Älska
aspa-hasse och 3 till
  • Laddar…
P
GK100 GK100 skrev:
Du är helt rätt på spår med alla dina funderingar, bra och eftertänksamt jobbat ingen hempulare som IN mfl behöver stoppa. :)
nej, roligt att läsa på och lära sig lite enklare saker :)

Snyggast är ju att köpa ett sånt 2-vägs uttag, men lättare för missförstånd.

man skulle iof. Kunna montera två märkbrickor över och under ett sånt 2-vägs uttag också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.