Har en armatur med tre lampor i. Har hittills suttit dessa lampor i:
Hand håller en Osram Classic halogenlampa med tydlig märkning "230V 20W" framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna är märkt ”Osram classic eco 230V 20W france h378 230V 20W”
Armaturen är kopplad till en dimmer där knappen ser ut såhär:
Dimmerknapp på vägg märkt 'DIMMER 300VA', beigefärgad, med på/av knapp och dimningsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimma gör man alltså genom att hålla in knappen. Tända och släcka genom att trycka på den bara.

Fram tills en lampa gick sönder häromdagen har allt fungerat utmärkt.
Tänkte då byta ut alla tre lamporna mot dessa:
LED-glödlampa i förpackning märkt Osram, dimbar, 3.3W motsvarar 25W, varmvitt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på förpackning för Osram LED Superstar Classic B 25 dimbar lampa med 4-års garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med alla tre nya lampor går det inte längre att tända lampan. Med en eller två av de gamla går det. Vad är felet/vad behöver jag ta reda på för att utröna vad felet är?
 
Dimmern gillar inte den lägre belastningen från LED-lamporna.
Tidigare bel. låg på 60 W, nu blir den ca 9 W vilket inte tycks funka.

Sannolikt behöver dos-dimmern bytas till en moderna typ som klarar den lägre belastningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dimmer behöver en resistiv last för att funka. Några 3W diodlampor funkar inte. Du behöver sannolikt byta dimmern.
 
Mikael_L
Ta ur en av LED-lamporna och ersätt med en av de gamla som fungerade.
Då får du antagligen lite bra koll på några saker för fortsatt felsökning.

Om endast den gamla lampan fungerar så kan det vara så att LED-lamporna inte får elektrisk kontakt med bottenstiftet i lamphållaren.

Om nu alla lyser (men olika pga olika typer) så är det troligen inte dimmern som gillar LED-lamporna.
 
Med en eller två av de gamla lamporna fungerar alla tre lamporna.
Misstänkte att det kunde vara så att dimmern som inte gillade bytet. Får leta upp en ersättare och prova istället.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.